مشارکت چین در احیای دریاچه ارومیه
مشارکت چین در احیای دریاچه ارومیه
استاندار آذربایجان‌غربی گفت: برای نجات دریاچه ارومیه مایل به همکاری‌های فنی و‌ تحقیقاتی با چین هستیم.

به گزارش عصرتبریز، استاندار آذربایجان‌غربی در دیدار با سفیر چین که در حاشیه بیست و دومین دوره مسابقات قهرمانی والیبال مردان آسیا برگزار شد، گفت: تغییرات اقلیمی به ویژه کاهش بارش‌ها و‌ افزایش دما دریاچه ارومیه را با مشکل جدی مواجه کرده است همچنین برداشت غیر مجاز از آب‌های زیرزمینی و‌ توسعه بی‌رویه کشاورزی این شرایط را تشدید می‌کند.

معتمدیان افزود: ۲۶ برنامه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را برای نجات دریاچه ارومیه در حال اجرا داریم انتقال آب از مهمترین این برنامه‌هاست که به اتمام رسیده است و سالانه ۱ میلیارد متر مکعب را رهاسازی کردیم و برای نجات دریاچه ارومیه مایل به همکاری‌های فنی و‌ تحقیقاتی با چین هستیم.

وی با بیان اینکه ما مطمئن هستیم چین با توانمندی‌های و برنامه‌های زیادی که دارد به زودی جایگزین آمریکا و قدرت اول اقتصادی جهان خواهد شد، افزود: پیشنهاد ما ایجاد شرکت مشترک حمل و‌ نقل بین‌المللی بین چین و آذربایجان‌غربی است که از طریق جاده ابریشم بصورت ترکیبی جاده‌ای -ریلی-دریایی و‌ هوایی فعالیت کند زیرا دسترسی به تنها مسیر ریلی و زمینی با اروپا و آفریقا و از طریق دریای مدیترانه از این استان امکان‌پذیر است.

استاندار آذربایجان‌غربی افزود: ما در نظر داریم سطح مبادلات را به ۳۰ میلیارد دلار در سال برسانیم برای رسیدن به این هدف دو دروازه جدید تجارت را در شهر سلماس و‌ چالدران با ترکیه در حال بازگشایی داریم و با هدف توسعه تجارت با این کشور ساخت ۱۲۰ کیلومتر مسیر ریلی با ترکیه در دست اجرا داریم.

معتمدیان در پایان گفت: در زمینه گردشگری –شیلات- حمل و نقل و‌ کشاورزی و‌ کشت گلخانه‌ای آماده همکاری با چین هستیم.

سفیر چین در ایران نیز در این دیدار گفت: ما از دیرباز با ایران همکار داشتیم و‌ جاده ابریشم نماد این همکاری تاریخی است. چین مایل است همکاری‌ها را با ایران به خصوص با استان‌های توانمند و استراتژیکی همچون آذربایجان‌غربی گسترش دهد.

چانگ هوآ افزود: از میزبانی ارومیه تعجب کردم اما وقتی با تاریخ والیبال این شهر آشنا شدم این انتخاب خوب را تحسین کردم.

وی افزود: چین اهمیت ویژه‌ای برای حفاظت محیط زیست قائل است و‌ حتما با ایران برای نجات دریاچه مهم ارومیه همکاری خواهیم کرد.

سفیر چین در ایران افزود: سند همکاری حمل و‌ نقل و ترانزیت کالا از چین به اروپا از طریق ایران چند ماه قبل توسط روسای جمهور دو‌ کشور امضا شد و ما مایل به اجرای فوری این سند همکاری هستیم چرا که اتصال راه‌آهن چین به اروپا از طریق ایران روابط دو کشور را بیش از پیش تقویت می‌کند.

چانگ هوآ در ادامه بر همکاری دوجانبه در اجرایی کردن توافقات روسای جمهور دو‌ کشور در زمینه گردشگری-اقتصادی-تجاری-معدنی و کشاورزی ‌به ویژه صادرات سیب آذربایجان‌غربی تاکید کرد.