با این اوصاف امیدی به احیای دریاچه ارومیه نیست
با این اوصاف امیدی به احیای دریاچه ارومیه نیست
عضو مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه قربانی رفتارهای سیاسی دولت‌ها شده است، گفت: نگاه سیاسی به موضوعات محیط زیستی از جمله دریاچه شور آذربایجان مسیر خشکی آن را همواره کرد.

به گزارش عصرتبریز، مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در مورد وضعیت نامطلوب دریاچه ارومیه و شرایط خوشایند وان ترکیه، گفت: استدلال بکارگیری یک اقلیم برای دو دریاچه ارومیه و وان ترکیه کاملا اشتباه است، فاصله جغرافیایی دو دریاچه اندک است اما شاهد خشکی نگین فیروزه‌ای آذربایجان هستیم؛ میزان بارندگی در هر منطقه و بررسی شرایط اقلیمی هر ناحیه اقدامی کاملا کارشناسی است و نیازمند بررسی و اظهار نظر گروهی از متخصصان دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بسیاری از کارشناسان سالیان گذشته پیش‌ بینی‌هایی همچون گرم و خشک شدن اقلیم را بیان کرده و امروز شاهد مسائلی مانند مشکلات آبی و کاهش بارندگی در سراسر کشور هستیم و اگر برنامه‌ای برای رفع مشکلات آبی نباشد بی تردید فقط هدر رفت منابع را شاهد خواهیم بود.

آیا احداث پل میان گذر دریاچه ارومیه مشکل ساز بوده است؟

پزشکیان با اشاره به تلاش‌های بیش از دو دهه مسئولان برای احداث میان گذر دریاچه، اظهار داشت: تلاش‌های ۲۵ ساله برای احیای دریاچه نه تنها پاسخگو نبوده بلکه به اعتقاد گروهی احداث پل میان‌گذر از میان دریاچه ارومیه باعث خشکی آن شده است که همگی این مباحث جای بحث و بررسی دارد اما چرایی ادامه‌دار بودن روند خشکی تا به امروز باید مورد رسیدگی قرار بگیرد.

دریاچه‌ای که قربانی موضوعات سیاسی شد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان تلاش بی وقفه دولت قبل برای احیای دریاچه ارومیه، یادآور شد: نگاه سیاسی به موضوعات محیط زیستی از جمله دریاچه شور آذربایجان مسیر خشکی آن را همواره کرد، در دولت دوازدهم تیم کارشناسی از دانشگاه شریف برای احیای دریاچه روی کار آمد که متاسفانه با نگاه های، حزبی، گروهی و سیاسی کنار گذاشته شد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه ۲۸ برنامه برای زندگی دوباره نگین شور آذربایجان از دولت قبل در نظر گرفته شده بود که بسیاری از آنها منحل و کمرنگ شد، تاکید کرد: ادامه دار نبودن برنامه‌های احیای دریاچه به دلایلی همچون عملکرد دولت قبل منجر شد تا امروز نه تنها شاهد احیای دریاچه ارومیه نباشیم بلکه نظاره گر روند سرعت خشکی آن نیز باشیم.

برنامه‌های احیا به صورت کامل اجرایی نشده است

پزشکیان با اشاره به تکمیل پروژه تونل کانی سیب، اظهار داشت: تونل کانی سیب که از دولت قبل احداث آن کلید خورد امروز علیرغم راه اندازی آن ادعا می‌شود که در حدود ۷۰۰ کیلومتر ترک خوردگی داشته که برطرف شده است، اما با تمام این تفاسیر شاهد انتقال آب از کانی سیب و حتی آب تصفیه شده به دریاچه بودیم، اما با این ورودی‌ها باز شاهد خشکی دریاچه بودیم که نشان می‌دهد بسیاری از برنامه‌هایی که برای احیای آن در نظر گرفته شده بود عملیاتی نشده است.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دریاچه ارومیه قربانی مباحث سیاسی شده، یادآور شد: طبق برنامه پیش بینی شده قرار بود ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب تصفیه شده از تبریز، ۱۰۰ میلیون مترمکعب از ارومیه، ۲۰ الی ۳۰ میلیون متر مکعب هم از شهرستان‌های اطراف، ۶۰۰ میلیون متر مکعب از تونل زاب در جمع حدود ۱ میلیون متر مکعب به میزان تبخیر آب دریاچه برای احیای آن منتقل شود که در عرض چند سال شاهد حیات دوباره آن باشیم که متاسفانه این مهم هم محقق نشده است.

پزشکیان با اشاره به چالش‌های متعددی که وسعت خشکی این دریاچه را گسترده‌تر کرد؛ گفت: بی توجهی به کشاورزی مدرن، انتقال آب تصفیه شده، عدم توجه به آبیاری قطره‌ا‌ی و مکانیزه، حفاری چاه‌های غیرمجاز و… از جمله اقدامات موثری بود که باید انجام می‌شد، اما مورد بی مهری قرار گرفت و گام به گام دریاچه شور آذربایجان را به مرز خشکی رساند.

با مدیریت حاضر بر احیای دریاچه ارومیه امیدی به زندگی دوباره آن نیست

وی با تاکید بر اینکه با مدیریت حاضر امیدی به احیای دریاچه ارومیه و زندگی دوباره آن نیست، تصریح کرد: ما همیشه منتظر می‌مانیم مشکل ایجاد و تبدیل به بحران شود سپس به دنبال راه حل خواهیم بود بی تردید چنین امری ممکن نخواهد بود تا زمانی که موضوعات را قربانی مسائل سیاسی کنیم و مدیران ناکارآمد که علم موضوعی را ندارند بر سرکار بیاوریم روز به روز نه تنها بر گسترش مشکلات دامن زده می‌شود بلکه شاهد بحرانی شدن اتفاقات هم خواهیم بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی رفتارهای سیاسی را بلای جان بسیاری از مشکلات دانست و خاطرنشان کرد: امروز مردم با مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و حتی محیط زیستی روبرو هستند که هر دولتی مقصر را عملکرد مدیران دولت قبلی می‌داند و مردم باید تاوان این کوتاهی‌ها را بدهند، وعده‌‌های بجا مانده از شروع دولت سیزدهم با گذشت دو سال نه تنها محقق نشده بلکه وضعیت مردم را در مورد مسکن و معیشت بحرانی‌تر کرده است.

پزشکیان در پایان با تاکید بر اینکه حیات بشر در ارتباط مستقیم با حیات محیط زیست است، خاطرنشان کرد: با دست درازی بیش از اندازه به طبیعت و واکنش‌های سیاسی در برابر محیط زیست، نسل‌های آینده را به خطر می‌اندازیم و آنها را در آینده نزدیک با زمینی سوخته مواجه خواهیم کرد که نه آبی در دل خود دارد نه باران امیدی برای احیای جنگل‌ها باشد.