تحول بنیادین از مدارس آغاز می‌شود
تحول بنیادین از مدارس آغاز می‌شود
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی گفت: به استناد سند تحول بنیادین تحول از مدارس آغاز خواهد شد نه از درون ادارات و استان ما جزو استان‌هایی است که در این زمینه گام بر خواهد داشت.

به گزارش عصرتبریز، مسعود سعادتی در نشست خبری رویداد دانش‌آموزی رینوفست اظهار داشت: ما در آموزش و پرورش سیاستی تحت عنوان استفاده از رسانه ها بعنوان توسعه آموزش و سطح تعلیم و تربیت در استان داریم که در این راستا خبرنگاران نقشی اساسی ایفا می‌کنند.

وی افزود: آنچه در کلاس درس اتفاق می‌افتد آموزش مفاهیم است که لازم است تا بسط و توسعه آن در بسترهایی دیگر فراهم گردد؛ اجرای پروژه های علمی که معمولا توصیه می‌شود تا خارج از وقت درسی اتفاق بیفتد ظرفیتی برای بسط دانش دانش‌آموز است که در زندگی و آینده آنها امری کاربردی تر تلقی می‌گردد.

مسعود سعادتی خاطرنشان کرد: برگزاری فستیوال های علمی و فناوری که معمولا فضای علمی آمیخته با نشاط و همراه با تفریح است به نوعی فعالیت فوق برنامه و فرصتی برای آموزش می‌باشد.

وی افزود: استان ما در حوزه آموزش و فناوری جز استان‌های پیشرو است که امسال شاهد برگزاری یازدهمین دوره فستیوال رینوتکس هستیم و در کنار آن ابتکاری به خرج داده شده تا فستیوال دانش‌آموزی رینوفست نیز برگزار گردد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی ادامه داد: آگاهی نسبت به مفاهیم نو از جمله هوا فضا و هوش مصنوعی جز محورهای اصلی این فستیوال است.

سعادتی به پتانسیل‌های آموزش و پرورش اشاره کرد و بیاد کرد: ظرفیت‌های امروزی آموزش و پرورش حقیقتا حائز اهمیت است؛ در استان بیش از ۳۸ پژوهشسرای دانش‌آموزی داریم که عمدتا فعالیت‌های علمی آموزشی و نوآورانه مکمل دروس مدرسه در این پژوهشسرا ها اتفاق می‌افتد و امید داریم تمامی این پژوهشسراها برای رینوفست همکاری لازم را داشته باشند.

این مقام مسئول همچنین اشاره کرد: آموزش و پرورش امروزه به استناد سند تحول بنیادین باور دارد که تحول از مدارس آغاز خواهد شد نه از درون ادارات، بر اهمین اساس است که وزارت نیز بر این امر تاکید دارد و استان ما جزو استان‌هایی است که در این زمینه گام بر خواهد داشت.

وی افزود: حتما این فستیوال می‌تواند بخشی از برنامه‌های مربوط به تحول در مدارس را در برگیرد بطوریکه تا به امروز بیش از ۵۰۰ تیم همکاری داشته‌اند که انتظار داریم تمام مدارس استان در جهت شور و نشاط علمی تحت تاثیر این برنامه قرار بگیرند.

سعادتی اظهار داشت: برنامه ما این است که از هر مدرسه باید تعدادی دانش‌آموز شرکت داشته باشند و افرادی که شرکت می‌کنند برای ما بسیار مهم هستند اما باید سعی داشته باشیم تا در طول برگزاری اکثر مدارس ما در این رویداد مهم حضور داشته باشند.

کریم‌لو رئیس ستاد اجرایی رینوتکس نیز در ادامه این جلسه گفت: نمایشگاه رینوتکس در یازدهمین دوره برگزاری خود قرار دارد و ما نیز در دبیرخانه و ستاد برنامه‌ریزی کردیم تا این رویداد بعنوان برنامه ملی در استان برگزار گردد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها برگزاری فستیوال، اضافه کردن دانش‌آموزی بعنوان رینوفست است که با همکاری دانشگاه آزاد واحد ایلخچی و اداره کل آموزش و پرورش بصورت سه‌جانبه برگزار خواهد شد.

کریم لو ادامه داد: در سال‌های گذشته تقریبا بالای ۴۰ درصد ثبت‌نام‌ها در راستای فناوری‌های دانش‌آموزی و دانشجویی بود که استقبال خوبی از آن نمی‌شد و طبق جمع‌بندی‌های صورت گرفته تصمیم گرفتیم تا بصورت جدی ورود کنیم تا این عزیزان بصورت مجزا فناوری‌های خود را به منصه ظهور بیاورند و در همین راستا، برنامه ما نیز این است که یک سالن اختصاصی برای این امر اختصاص دهیم.

تقی پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلخچی نیز در ادامه عنوان کرد: بدون شک راه برون رفت از مشکلات کنونی و راه پیشرفت مملکت ارجاع به حوزه دانش‌بنیان است و اگر بخواهیم بیش از این پیشرفت کنیم باید به فناوری‌های بروز روی آوریم تا شاهد اثرات آن در چند سال آینده باشیم.

وی افزود: دانشگاه آزاد ایلخچی در بخش رباتیک دستاوردها و مقام‌هایی در سطح بین‌المللی و کشوری دارد و وارد بخش‌های سرآمد نوآوری شده که تلاش داریم تا بعنوان یکی از بازوهای اجرایی آموزش و پرورش از آن استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: فستیوال نباید به گونه ای باشد که دانش‌آموزان صرفا حضور یابند و پس از تقدیر از آنها دیگر این امر تداوم نداشته باشد، باید برنامه‌هایی نیز در جهت توسعه و بورسیه‌های تحصیلی داشته باشیم.