در آذربایجان‌شرقی با کمبود پرستار مواجهیم
در آذربایجان‌شرقی با کمبود پرستار مواجهیم
مدیر گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در استان ما شاخص میانگین پرستار به هر تخت ٠.۸۲ است که این رقم در سطح کشور ٠.۹۵ می‌باشد و این امر نشان‌دهنده کمبود پرستار نسبت به تخت است.

به گزارش عصرتبریز، یوسف اشرفی صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود به مناسبت روز پرستار بیان کرد: ۲۸ آبان ماه، سالروز ولادت حضرت زینب (س)، بزرگ پرستار تاریخ اسلام است و امید است ما نیز با استفاده از فضایل اخلاقی این بانوی بزرگ بتوانیم رفتارهایی چون ایثار، بردباری، صبر، شجاعت، شهامت و مدیریت بحران را برای خودمان الگو قرار دهیم.

اشرفی ضمن تاکید بر اینکه جامعه پرستاری استان به جز شهرستان مراغه و سراب زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تبریز هستند افزود: ۴۳ مرکز بیمارستانی در شهرهای مختلف استان وجود دارد که ۲۸ مورد، بیمارستان دولتی و مابقی تامین اجتماعی، نظامی و بخش خصوصی هستند.

مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با بیان اینکه ۲۰۰ نفر از پرستاران استان به غیر از بخش‌های بیمارستانی در مراکز بهداشتی مشغول هستند گفت: در استان ما بیش از ۱۱ هزار نفر گروه پرستاری شامل پرستار، اتاق عمل، کمک پرستار، بیهوشی و غیره در حال انجام وظیفه هستند که جمعیت کل پرستاران اعم از پیشکسوتان و بازنشستگان و دیگر پرستاران شاغل، جمعیتی بالغ بر ۱۴ هزار نفر را شامل می‌شود.

وی به پایین بود شاخص پرستار در آذربایجان اشاره کرد و گفت: شاخص‌های مختلفی برای تعیین نسبت پرستار به جمعیت بیمارستان وجود دارد که یکی از آنها شاخص پرستار به تخت است؛ در استان ما شاخص میانگین پرستار به هر تخت ٠.۸۲ است که این رقم در سطح کشور ٠.۹۵ می‌باشد و این امر نشان‌دهنده کمبود پرستار نسبت به تخت است.

اشرفی با اشاره به اینکه ۷۳ درصد کادر پرستاری استان را زنان تشکیل می‌دهند، ادامه داد: از دستگاه‌های جذب نیرو خواستاریم تا در جذب پرستاران به صورت جدی ورود کنند، چرا که میزان پرستار به هر تخت، در کشور ما فاصله زیادی با دنیا دارد.

مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از وجود بیش از ۷۰۰۰ تخت بیمارستان در سطح استان خبر داد و گفت: حقوق متوسط پرستاران ۱۵ میلیون تومان است که این رقم گاهی افزایش و بعضا نیز کاهش می‌یابد.

او به میزان مهاجرت پرستان در استان اشاره کرد و اظهار داشت: روند مهاجرت پرستاران در استان، در طی چند سال اخیر رو به کاهش است و ما نیز برای افرادی که در ایام کرونا خدمت کرده‌اند امتیاز جذب ۲۰ درصدی در نظر گرفته‌ایم.

اشرفی با تاکید بر اینکه نزدیک به ۳۳ درصد نیروهای بیمارستانی را نیروهای طرحی و شرکتی تشکیل می‌دهند، افزود: در طی سال گذشته ۱۴۰ نفر نیرو جذب شد که این آمار در سال جاری به ۶۰۰ نفر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه جذب یک هزار پرستار در جبران کمبود نیروی علوم پزشکی کافی است اظهار کرد: گمان نمی‌کنم پرستار بیکاری در استان وجود داشته باشد این در حالیست که در سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده است.

مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با اظهار اینکه آمار کشوری مراکز مراقبت در منزل یک هزار و ۴۵۰ مورد است گفت: بسته‌های حمایتی از تعرفه‌های بیمه‌ای برای این مراکز اعلام خواهد شد و از مردم خواستاریم اگر مراکز غیرقانونی را دیدند اعلام کنند.

  • خبرنگار: مریم پورعلی