به گزارش عصرتبریز به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد ارس، سیدعباس موسوی در نشست تخصصی کریدور ارس با بیان اینکه شاهد فصل جدیدی از روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان هستیم، اظهار داشت: دولت خواهان توسعه همهجانبه روابط و اجراییسازی توافقنامه کریدور راه ارس است.
وی افزود: امروز ما با قفقاز جدیدی روبرو هستیم و باید تلاش کنیم در این فضای نوین قفقاز جنوبی را به گلوگاه ترانزیتی و تجاری جهان تبدیل میکند، نقشآفرینی فعالی داشته باشیم.
سفیر ایران در جمهور آذربایجان کریدور راه ارس را مورد تاکید سران نظام دانست و یادآور شد: سران دو کشور در دیدارهای اخیر به اجراییسازی توافقنامه ایجاد کریدور راه ارس تاکید نمودهاند و رئیس جمهور آذربایجان دستور اختصاص بودجه ۸ میلیون دلاری را برای اجرای پروژه پل آغبند کلاله صادر نموده است. اتصال ریلی نیز در آینده با سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیون دلاری کشور آذربایجان انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه در سفرهای اخیر خود به استانهای اردبیل و آذربایجانشرقی با اکثر بزرگان و مسئولین ارشد این دو استان ملاقات کرده و ضرورت برخورداری از نگاه ملی به بحث کریدور راه ارس را مطرح کرده است، ابراز داشت: البته این موضوع از طرف مسئولین منطقهای کشور ما بهخوبی در راستای منافع کلان ملی مورد توجه قرار گرفته است. ما امروز باید توجه داشته باشیم هر صدایی که در جهت اختلاف و جدایی بین دو کشور ایران و آذربایجان مطرح میشود صدای دوست نبوده و خیرخواهانه نیست و باید از فرصتهای ایجاد شده برای حداکثرسازی همکاریهای مشترک با دولت و ملت آدربایجان استفاده کنیم.
موسوی در پایان افزود: من اهل تملق و ستایش کسی نیستم و مدیرعامل ارس را اولین بار است ملاقات میکنم اما خوشحالم مسئول منطقه آزاد ارس کسی است که با تفکری خلاقانه و جدیتی تحسین برانگیز پای کار اهداف و سیاستهای نظام در قفقاز جنوبی است. منطقه آزاد ارس امروز در بطن تحولات نوین در حوزه روابط ایران و آذربایجان قرار گرفته است و اینمنطقه میتواند با استفاده از ظرفیتهای اقتصادی متنوع خود در راستای توسعه تعاملات همه جانبه ایران و آذربایجان نقش آفرینی نماید.
اکبر
تاریخ : ۸ - آذر - ۱۴۰۲در مورد کریدور میانی مد نظر ترکیه، با توجه به اینکه هنوز از احداث راه آهن ۲۲۰ کیلومتری بین مرز نخجوان – ایغدیر – قارص، هیچ خبری نیست و راه آهن احداثی در کریدور راه ارس از طرف جمهوری آذربایجان به سمت نخجوان در مرز ترکیه ابتر خواهد ماند و نخواهد توانست به سمت داخل ترکیه ادامه مسیر بدهد، لذا با توجه به اینکه راه آهن احداثی کریدور راه ارس جمهوری آذربایجان در منطقه آغبند (خداآفرین) جهت وصل شدن به نخجوان وارد خاک ایران خواهد شد، لذا ایران می تواند با احداث راه آهن ۱۰۰ کیلومتری از جلفا به خوی، ادامه این راه آهن کریدور میانی را از خاک خود به سمت خاک ترکیه و بندر مرسین در سواحل دریای مدیترانه و نیز استانبول و اروپا متصل بنماید و موقعیت و نقش ایران را در این کریدور میانی راه ارس پر رنگ تر بنماید. ضمن اینکه اتصال این کریدور میانی به بندر مرسین از خاک ایران از مسیر راه آهن جلفا – خوی – قطور – شمال دریاچه وان – بندر مرسین، حدود ۳۰۰ کیلومتر از مسیر پیشنهادی ترکیه یعنی از راه آهن جلفا – نخجوان – ایغدیر – قارص – بندر مرسین، که هنوز محدوده ۲۲۰ کیلومتری راه آهن بین مرز نخجوان – ایغدیر – قارص، احداث نشده است، کوتاهتر می باشد و همچنین به راه آهن آنکارا و اروپا نیز در داخل خاک ترکیه متصل است. منتها در این بین تنها مشکل مسیر راه آهن جلفا – خوی – بندر مرسین، متصل نبودن راه آهن بین دو طرف دریاچه وان در خاک ترکیه می باشد که قطارهای عبوری از خاک ایران به سمت آنکارا و بندر مرسین ترکیه از طریق کشتی بین دو طرف دریاچه جابجا می شود و این عمل باعث کندی و تاخیر زیاد در انتقال کالا و مسافر بین ایران و ترکیه و مشکلاتی برای صادرکنندگان و نیز موجب عدم رغبت چین جهت ترانزیت کالا به اروپا از این مسیر و مرز ایران و ترکیه می شود که ترکیه هم بعلت عدم نیاز به این مسیر، هیچ اقدامی در جهت تکمیل رینگ شمالی دریاچه وان انجام نمی دهد. لذا با توجه به اینکه مسیر راه آهن جلفا – خوی – شمال دریاچه وان – بندر مرسین نسبت به مسیر پیشنهادی ترکیه یعنی راه آهن جلفا – ایغدیر – قارص – بندر مرسین حدود ۳۰۰ کیلومتر کوتاهتر است و ترکیه هم هنوز هیچ اقدامی در جهت احداث مسیر راه آهن ۲۲۰ کیلومتری مرز نخجوان – ایغدیر – قارص انجام نداده است، لذا پیشنهاد می شود ترکیه بجای احداث راه آهن از ایغدیر به قارص در این مسیر طولانی تر به مقصد بندر مرسین، نسبت به مسیر عبوری پیشنهادی از خاک ایران یعنی از طریق راه آهن جلفا به خوی و در نهایت به مقصد بندر مرسین، مسیر راه آهن ۲۰۰ کیلومتری رینگ شمالی دریاچه وان را تکمیل نماید و ایران هم متقابلا” مسیر راه آهن جلفا به خوی را در تداوم این کریدور میانی، احداث بنماید که انتقال کالاها در مسیر خاک ایران از راه آهن جلفا – خوی – ترکیه در قالب کریدور میانی به بندر مرسین دریای مدیترانه بعلت کوتاهتر بودن حدود ۳۰۰ کیلومتری این مسیر نسبت به مسیر مد نظر ترکیه که اتفاقا” عملیات پروژه راه آهن ۲۲۰ کیلومتری مرز نخجوان – ایغدیر – قارص در این مسیر طولانی تر هنوز به مرحله اجرایی درنیامده است، در زمانی کوتاهتر و با هزینه حمل بار کمتری صورت خواهد گرفت.