آبرسانی به ۱۸ روستای مراغه به‌زودی آغاز می‌شود
آبرسانی به ۱۸ روستای مراغه به‌زودی آغاز می‌شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: ۲۶ روستای مراغه به آبرسانی فوری نیاز دارد که برای آبرسانی به ۱۸ روستای این شهرستان در سال جاری برنامه‌ریزی شده و عملیات اجرایی آنها به‌زودی آغاز می‌شود.

به گزارش عصرتبریز، «محمد خانی» روز شنبه در حاشیه جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان‌شرقی به خبرنگار ایرنا افزود: مراغه از نظر تعداد روستاهای برخوردار، جزو شهرستان‌های پایدار استان در زمینه آبرسانی است اما آبرسانی به این ۲۶ روستا باید در اولویت قرار گیرد.

به گفته وی در طول چهل سال گذشته، حداقل ۲ بار به هریک از روستاها آبرسانی شده است اما به دلایل مختلفی چون خشک شدن چاه‌ها، همچنان برخی از روستاها برای بار سوم به آبرسانی نیاز دارد.

وی به طرح احداث مجتمع‌های آبرسانی در روستاهای مختلف استان از جمله در برخی از روستاهای مراغه اشاره و بیان کرد: در قالب این طرح محرومیت‌زدایی، آبرسانی به ۲۶ روستای مراغه در ردیف مامویت‌های قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) تعریف شده بود اما اعتبار آن به صورت کامل تامین شد.

به گفته وی در این طرح آبرسانی به ۵۱۰ روستای استان هدفگذاری شد اما به دلیل محدودیت منابع، تعداد روستاها نصف شد و بر همین اساس امسال آبرسانی به ۱۳ روستای مراغه از همین محل آغاز می‌شود.

«خانی» افزود: برای آبرسانی به ۱۳ روستای باقیمانده، منابع مالی مشخصی وجود ندارد اما از محل اعتبارات داخلی و استانی نیز آبرسانی به پنج روستای شهرستان آغاز شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس برای آبرسانی به ۱۸ روستای شهرستان در سال جاری برنامه مدون وجود دارد و آبرسانی به بقیه روستاها فاقد اعتبار است مگر آنکه مرحله سوم از اعتبارات محرومیت‌زدایی ابلاغ شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه در مراغه در حال اجراست که از جمله آنها می‌توان به افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه آب با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ۲۵ میلیارد تومان اعتبار اشاره کرد.

«خانی» با بیان اینکه احداث مخزن ذخیره آب مراغه حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی و هفت میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات تنش آبی کشور دارد، اضافه کرد: خط انتقال و مخزن طرح ملی مسکن نیز با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ۲۸ میلیارد تومان اعتبار در حال اجراست.

وی همچنین احداث مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب و آزادسازی سهمیه آب از سد علویان توسط شرکت «کاوه سودا» را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: اگر حدود ۲۰ روز قبل شاهد بارندگی در مراغه نبودیم، امروز در تامین آب شرب این شهرستان نیز محدودیت وجود داشت.

وی ورودی فعلی سد علویان را ۹۰۰ لیتر بر ثانیه و خروجی آن را ۸۰۰ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و ادامه داد: در مجموع، موازنه سد علویان به میزان ۱۰۰ لیتر بر ثانیه مثبت است و بر همین اساس باید مسئولان به فکر آب جایگزین برای شهرستان باشند.

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، حفر چهار حلقه چاه را در مراغه ضروری خواند و اضافه کرد: آب این چاه‌ها تنها برای روز مبادا باید ذخیره‌سازی شود.

«خانی» در مورد آبرسانی به شهرک امام حسن (ع) نیز بیان کرد: تامین زیرساخت‌های این شهرک بر عهده متولی آن بوده اما زمین‌ها را بدون عمل کردن به تعهداتش عرضه کرده و اکنون ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به این شهرک مورد نیاز است.

هشتمین شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان‌شرقی امروز در محل فرمانداری مراغه برگزار شد و بیشترین مباحث آن به بررسی مشکلات مراغه در حوزه های مختلف به ویژه کشاروزی اختصاص داشت.

احداث جایگاه سوخت فرودگاه سهند، آبرسانی روستایی، راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی، واگذاری زمین برای طرح ملی مسکن در مناطق روستایی، احداث ساختمان‌های جدید در دانشگاه مراغه و همچنین اعتبار دولتی پارک سلامت از جمله مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فرماندار مراغه نیز در ابتدای این جلسه حجم گستره‌ای از نیازهای این شهرستان را مطرح کرد که برای بررسی تمامی آنها فرصت نشد اما میزبانی مراغه از شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان‌شرقی در روز جاری، مصوبه‌ها و آورده‌های قابل توجهی برای این شهرستان در پی داشت که از جمله آنها آبرسانی به ۱۸ روستاست.