تعداد خودروها در تبریز ۲۰ برابر شده است
تعداد خودروها در تبریز ۲۰ برابر شده است
معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تبریز با اشاره به افزایش قابل توجه تعداد خودروهای تردد کننده در سطح شهر تبریز، گفت: از سال ۵۷ تا به امروز تعداد خودروها در تبریز ۲۰ برابر ولی معابر سه برابر شده است.

به گزارش عصرتبریز، کمال عشقی در حاشیه سلسله نشست‌های هیات اندیشه ورزی شهید فخری زاده فرمانداری تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بحث ترافیک در ایران از سال ۱۳۰۰ و با واردات خودرو شروع شد و در سال ۱۳۲۶ که اولین کارخانه تولید خودرو در کشور شروع به کار کرد، افزایش یافت. اولین نظام نامه یا آیین نامه رانندگی نیز حوالی سال ۱۲۹۸ در پی وقوع تصادف در تهران توسط وزارت کشور منتشر شده است.

وی افزود: با مطالعه این آیین نامه می‌توان مشاهده کرد که نخستین بحث در امر رانندگی که از همان ابتدا در کشورمان مطرح بوده، بحث آموزش است و این آموزش به عنوان رکن اصلی و عامل ترافیک شهری در ایران از همان ابتدا کم رنگ بوده که باید از سطوح ابتدایی آموزش بنیادی ترافیک مهم شمرده شود.

وی ادامه داد: بحث ترافیک مثل یک معادله تابع ریاضی است که متغیرهای مختلفی دارد. یکی از این متغیرها، نسبت تعداد خودروها به معابر شهری است. طبق آمار منتشر شده از سال ۵۷ تا امروز تعداد خودروها در سطح شهر تبریز ۲۰ برابر شده درحالی که معابر شهر تبریز طی این مدت تنها سه برابر افزایش یافته است.

عشقی گفت: متغیر دومی که بر ترافیک تاثیر می‌گذارد، کاربری‌های شهری و سیاست‌های شهرسازی اتخاذ شده توسط مدیران ارشد استانی است. به عنوان مثال در یک اقدام عجیب ولی واقعی، پل هوایی برای ایجاد تردد و ترافیک روان در یکی از معابر شهر با هزینه های سنگین احداث شده ولی همزمان مجوز یک مجتمع پزشکی نیز با ۱۱۴ واحد مطب بدون پارکینگ در کنار همان معبر داده شده و ساخته می شود که قطعا منجر به تشدید وضعیت ترافیک شده است.

وی افزود: بنا به اعلام سازمان ترافیک شهرداری، روزانه حدود ۱۳۳ هزار سفر در مرکز شهر تبریز انجام می‌گیرد که باید دلیل این سفرها مطالعه شود. یکی از دلایل این سفرها را می‌توان به تمرکز ادارات کل استان در مرکز شهر نسبت داد. به خاطر این‌که انواع خدمات در مرکز شهر ارائه می‌شود، پس مردم مجبور هستند تا به مرکز شهر بیایند. یا اینکه در مرکز شهر مجموعه ای که در گذشته ارائه خدمات اولیه پزشکی می نمود الان تبدیل به کلان بیمارستان بین المللی شده که نه تنها از اقصی نقاط شهر بلکه از سایر کشورهای همسایه نیز به این مرکز به ناچار مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: سومین متغیر تاثیرگذار در ترافیک، توسعه حمل و نقل عمومی است که طی دوره‌های گذشته شورای شهر و شهرداری تبریز مورد غفلت قرار گرفته و در جهت فروپاشی حمل و نقل عمومی اقدام شده است و در مقایسه با سایر ‌کلانشهرها، تبریز چند برابر از نظر ناوگان حمل و نقل عمومی شامل تاکسی، اتوبوس و مترو عقب مانده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تبریز ادامه داد: متغیر دیگر، کنترل هوشمند ترافیک است که باز هم در مدیریت‌های شهری قبلی کمتر به آن اهمیت داده شده است. از نظر دوربین‌های نظارتی نیز تاکنون کم کاری انجام گرفته که خوشبختانه در این دوره ، شهرداری قول داده است تا خردادماه سال آینده تعداد ۷۲۴ دوربین را به سطح شهر اضافه خواهد کرد.

وی افزود: این دوربین‌ها، ابزاری برای کنترل هوشمند ترافیک مانند کنترل چراغ‌های راهنمایی هستند. در مرکز شهر تعداد ۳۸۴۰ پارکینگ وجود دارد که با کنترل هوشمند و به کمک نرم افزارهای در دست طراحی شهرداری، مردم می‌توانند با تلفن همراه خود وضعیت این پارکینگ‌ها را مشاهده کرده و پیش از سفر بدانند که آیا می‌توانند جای پاک پیدا کنند یا نه.

عشقی گفت: شناسایی گره‌های ترافیکی نیز یکی دیگر از متغیرهای مهم مسئله ترافیک است، به خصوص گره‌هایی که ناشی از وانت بارها و دست فروشان هستند. این حوزه نیازمند ورود جدی شهرداری، نیروی انتظامی و سایر ادارات است. شکایت‌های بسیاری از حیث سد معبر وانت بارها وجود دارد که خود عامل ایجاد ترافیک سنگین در بخش‌های مختلف شهر هستند. به خصوص در مرکز شهر تبریز، انواع وانت‌ها برای بارگیری و باراندازی هر زمانی که دلشان بخواهد می‌توانند تردد کند که این امر باید ساماندهی شوند که امر هزینه بری هم نیست و قوانین مربوطه نیز این امکان را فراهم می سازد.‌ امیدواریم اقدامات و گام‌هایی عملیاتی در این راستا برداشته شود و می‌توان از تجربه سایر شهرها هم استفاده کرد.

وی افزود: اعمال قانون در بحث ترافیک می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. متاسفانه برخی از رانندگان نسبت به رعایت قوانین رانندگی تمکین نمی‌کنند که در این راستا تنها راه، اعمال قانون است. شهرداری برای رفع این مشکل اخیرا تعدادی خودروی ثبت تخلفات در اختیار پلیس راهور قرار داده است.

وی اظهار کرد: با توجه به هزینه‌های سرسام آوری که برای متروی شهر انجام می‌گیرد، می‌توان با هزینه بسیار کمتر، مسیر بی ار تی و اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی بیشتری را راه اندازی کرد که بسیار زودبازده و کم هزینه هستند.

عشقی گفت: در مورد حیطه وظایف فرمانداری در حوزه ترافیک می‌توان گفت که فرمانداری، دستگاه اجرایی نیست و فقط وظیفه هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی سطح شهرستان تبریز و نظارت بر عملکرد آن‌ها را دارد؛ با توجه به برگزاری شورای ترافیک مرکز استان ها در استانداری لذا فرمانداری متولی شورای ترافیک شهرستان بوده و اقدامات شهرداری تبریز و سایر شهرهای شهرستان را نظارت می‌کند.