افزایش ۳۳ درصدی ارزش تولیدات کشاورزی آذربایجان شرقی
افزایش ۳۳ درصدی ارزش تولیدات کشاورزی آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان در سال آبی گذشته با احتساب خسارت در مجموع یک میلیون و ۵۰ هزار میلیارد ریال است.

به گزارش عصرتبریز، اکبر فتحی افزود: این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۳۳ درصد افزایش نشان می‌دهد و بیشترین ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان مربوط به زیر بخش دام با سهم ۵۲ درصدی به میزان ۵۵۰ هزار میلیارد ریال است و زیر بخش شیلات با ارزش تولید ۲۵ هزار میلیارد ریال و سهم ۲.۵ درصدی کمترین سهم را در تولیدات کشاورزی استان دارد.

وی بیشترین سهم ارزش افزوده تولیدات باغی استان را مربوط به محصولات گوجه فرنگی و خیار گلخانه‌ای با سهم ۸۱ و ۸۰ درصدی از تولیدات این بخش عنوان کرد و گفت: در این حوزه، محصولات انگور، پسته و سیب به ترتیب با ۷۵، ۷۲ و ۷۰ درصد ارزش افزوده در رده‌های بعدی قرار گرفته اند.

فتحی با بیان اینکه در زیر بخش محصولات زراعی نیز نخود و گندم دیم با سهم ۷۲ و ۷۰ درصدی بیشترین سهم از ارزش افزوده را دارند ادامه داد: در این حوزه نیز محصولات کلزا و پنبه به ترتیب با ۶۴ و ۵۹ درصد ارزش افزوده در رده‌های بعدی قرار گرفته اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: از کل تولیدات بخش کشاورزی استان در سال گذشته حدود ۷.۵ درصد از نظر وزنی و ۱۷ درصد از نظر ارزشی صادر شد.

وی با بیان اینکه برای محاسبه رشد بخش کشاورزی به طور معمول از شاخص ارزش افزوده استفاده می‌شود و یکی از روش‌های محاسبه این شاخص از طریق کسر سهم هزینه‌های واسطه‌ای از ستانده است گفت: محاسبات کارشناسی سازمان جهادکشاورزی استان نشان می‌دهد که ارزش افزوده ایجاد شده در بخش کشاورزی به قیمت جاری در سال ۱۴۰۲ برابر ۵۲۰ هزار میلیارد ریال و از بین زیربخش‌های کشاورزی بیشترین ارزش افزوده مربوط به زیربخش باغبانی است.