مهمترین موانع در مسیر برند سازی شهر تبریز
مهمترین موانع در مسیر برند سازی شهر تبریز
انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام هرچند پدیده ای دارای ارزش و اهمیت است اما برخی هنوز نمی دانند این انتخاب یک فرصت برای معرفی این شهر می باشد و از آن باید به عنوان یک ابزار برای شناساندن تبریز استفاده کرد.

محمد کلامی استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با عصرتبریز در مورد تبدیل تبریز به برند گردشگری در ایران و جهان اسلام گفت: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام هرچند پدیده ای دارای ارزش و اهمیت است اما برخی هنوز نمی دانند این انتخاب یک فرصت برای معرفی این شهر می باشد و از آن باید به عنوان یک ابزار برای شناساندن تبریز استفاده کرد.

وی گفت: این دوستان فکر می کنند چون ما بهترین هستیم انتخاب شده ایم حتی برخی مطرح می کنند تبریز در ۲۰۱۸ بهتر شهر گردشگری جهان اسلام خواهد شد! در جایی به طنز گفتم که این دوستان یا شهرهای جهان اسلام مانند استانبول، دبی و … را نمی شناسند یا معنای بهترین را نمی دانند. جدیدا نیز صحبتهایی در مورد برند سازی گردشگری تبریز مطرح می شود که هر چند طرح این مهم خود موضوعی خوشایند است اما راهکارهای ارایه شده نشان از سطحی نگری برخی دوستان دارد.

این استاد دانشگاه افزود: تبریز مرکز استان آذربایحان شرقی پنجمین شهر بزرگ کشور و بزرگترین شهر شمال غرب کشور به عنوان قلب تپنده فرهنگی، بازرگانی، صنعتی، سیاسی و نظامی این منطقه از کشور می باشد.غنای فرهنگی و تاریخی تبریز و مزایای اجتماعی آن مانند شهره بودن به امن ترین و سالم ترین شهر ایران در کنار صنعتی و دانشگاهی بودن آن نشان از پتانشیل بالای این شهر در تبدیل شدن به یک برند تاریخی، صنعتی، علمی و پزشکی دارد.

کارشناس رادیو اقتصاد خاطرنشان ساخت: در سالهای اخیر تلاش هایی غیر نظام مند برای معرفی شهر تبریز انجام شده که از آن جمله می توان به معرفی تبریز به عنوان شهر اولین ها، احیای لقب فیروزه اسلام، تبریز شهر صنعتی و نمایشگاهی ایران اشاره کرد که به دلیل عدم وجود مدیریت کارآمد و عدم مطالعه آماری، دانشگاهی و جهت دار نتیجه بخش نبوده است.

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: موانعی که در مسیر برند سازی شهر تبریز قرار دارد که شناخت آنها و تلاش برای برطرف کردن این موانع می تواند سرعت شهر تبریز برای تبدیل شدن به یک برند گردشگری را تسریع بخشد.

کلامی کمبود نیروی انسانی آموزش دیده و کار بلد، نبود برنامه جامع، نظارت بر حسن اجرای برنامه ها و خدمات ارایه شده، تغییر مداوم سیاست ها و برنامه ها با جابجایی و تغییر مدیران، قوانین غیر واضح و بی ثبات، محدودیت منابع مالی جهت ایجاد زیرساخت ها و تقویت آنها، نبود حمایت از بخش خصوصی سرمایه گذار، ناتوانی در ایجاد امنیت خاطر و تضمین بازگشت سرمایه برای سرمایه گذار و اجرای برنامه های مقطعی و نمایشی را مهمترین موانع در مسیر برند سازی شهر تبریز نام برد.