کدام پنجره‌ هوای تازه‌ به شورای شهر تبریز می‌دهد؟
کدام پنجره‌ هوای تازه‌ به شورای شهر تبریز می‌دهد؟

فرصت‌طلبان زالوصفتی که تکیه بر کرسی‌ نمایندگی مردم در شورای شهر را فرصتی برای غارت بیت‌المال و خیانت در امانت می‌دانند، هیچ‌گاه در شأن مردم فهیم تبریز و آذربایجان نبوده و نیستند!

عصرتبریز – مرتضی شفیعی: حوادث و اخبار اخیر شورای شهر و شهرداری تبریز به قدری مورد رنجش خاطر همگان شده که دیگر مجال نوشتن نمانده است، چگونه می‌شود افرادی که خود را منتخب مردم می‌دانند و در سخنرانی‌های صحن علنی شورا همواره از حق ملت دم بزنند، اما با خیانت‌هایی که داشته‌اند؛ اعتماد مردم نسبت به این نهاد را لکه‌دار کنند؟ آیا به راستی حق مردم تبریز و شأن این ملت که برای تک تک کرسی‌های مدیریتی نظام، هزاران شهید تقدیم کرده‌اند، این بود؟

آنچه مسلم است؛ فرصت‌طلبان زالوصفتی که تکیه بر کرسی‌ نمایندگی مردم در شورای شهر را فرصتی برای غارت بیت‌المال و خیانت در امانت می‌دانند، هیچ‌گاه در شأن مردم فهیم تبریز و آذربایجان نبوده و نیستند، البته ناگفته نماند اعضای دیگری از شورای شهر هستند که با کارنامه روشن خود، نزد مردم تبریز روسفید بوده و نباید خدمات ارزشمند این افراد مورد فراموشی واقع شود.

دلایل متعددی در تخلفات اخیر شورای شهر دخیل بوده‌اند؛ اما آنچه مشخص است؛ متهم اصلی این پرونده یکی از مشاوران شورا بوده که متهم به اختلاس و ارتشاع و فساد مالی شده است. از سویی چند عضو یاد شده شورا هم به دلیل ارتباطی که با این شخص داشته‌اند، برای بازجویی فراخوانده شده و بعدها بازداشت شدند.

همه مسائل به برج بلور و مشاورانی ختم می‌شود که حیثیت شورای شهر تبریز را خدشه‌دار کرده‌اند؛ شاید دلیل دیگر بروز چنین تخلفاتی را عدم نظارت صحیح نهادهای ناظر بر شورای شهر دانست؛ نهادهایی از جمله شورای عالی استان‌ها و مجلس شورای اسلامی و البته دیگر نهادهای استانی که متأسفانه ناظران خوبی نبوده‌اند.

چند هفته پیش دکتر شهرام دبیری، رییس شورای شهر تبریز در مصاحبه‌ای گفته بود؛ «این نخستین بار نیست که شاهد بروز این‌گونه موارد و مسائل در شوراها هستیم. من نمی‌دانم این همه جار و جنجال برای چیست؟ چرا که معتقدم انعکاس چنین اخباری آن هم در سطحی با این وسعت، فقط می‌تواند مردم را به نهاد شوراها بدبین کند و تبعات منفی زیادی را برای این نهاد تاثیرگذار و مدنی شهری به دنبال داشته باشد.

این سخنان رئیس محترم شورا در شرایطی مطرح می‌شود که برخی کارشناسان عدم مدیریت صحیح بر جلسات شورای شهر و انتصابات غلط رئیس شورای شهر را دلیل دیگر بروز این تخلفات می‌دانند؛ گویا از دیدگاه دکتر دبیری بروز چنین تخلفاتی چنان عادی است که مردم حتی حق اعتراض به خائنان رأی ملت را ندارند!

باید گفت؛ جناب آقای دکتر دبیری، پزشک عزیز شهرمان؛ جار و جنجال رسانه‌ها صدای اعتراض مردمی است که مشکلات اقتصادی، معیشتی و بیکاری جوانان خود را نزد شما بازگو کرده‌اند، بله در چنین شرایطی جار و جنجال نیاز است؛ تا مردم بدانند و آگاه باشند که چه کسانی را روانه شورای شهر کرده‌اند.

اکنون حدود یک سال از عمر شورای شهر باقی مانده است؛ اعضای شورا بایستی در این مدت اندک تمام تلاش خود را برای بازگشت شأن و جایگاه این نهاد مدنی به کار گیرند؛ شاید گام نخست در این عرصه انتخاب رئیسی در قواره شورای شهر تبریز است.

فردی که قانو‌ن‌گرا، صراحت بیان، مدیر، دارای جایگاه مردمی، پاک‌دست و برخواسته از بطن مردم باشد، فردی که به هیچ نهاد سیاسی وابسته نبوده و به دور از سخنان عوام‌فریبانه؛ تنها دغدغه شهر را داشته باشد. حال باید منتظر ماند و دید کدام پنجره‌ هوای تازه‌ به شورای شهر تبریز خواهد رساند؟

گویاترم ز بلبل اما ز رشک عام
مهر است بر دهانم و افغانم آرزوست