اگر این روند ادامه یابد بعد از مدتی دیگر تبریز و استان آذربایجان شرقی جزو استانهای درجه دو یا سه در بخش صنعت و معدن خواهد شد.

عصر تبریز: محمد کلامی تحلیلگر اقتصادی به مناسب روز گرامیداشت صنعت و معدن در گفتگو با عصر تبریز گفت:یکی از ظرفیتهای مهم استان ما معادن متعدد و غنی آن است. اما سوال اساسی این است آیا از این معادن استفاده درست و اقتصادی شده است، آیا این معادن توانسته اند به نحوه مطلوب سبب پویایی و رونق اقتصادی استان شوند؟ و چرا صنعت مس استان دارای واحدهای فرآوری نیست؟
این استاد دانشگاه در ادامه افزود:استان آذربایجان شرقی با داشتن ۴۷۸۳۰ کیلومتر مربع وسعت یکی از نواحی پر پتانسیل و مستعد کشور بوده بطوری که با داشتن بالغ بر ۵.۶ میلیارد تن ذخیره مکشوفه در ردیف مقام سوم در سطح کشور است و از لحاظ تولیدات مواد معدنی نیز با داشتن تعداد ۲۳۰ معدن فعال و استخراج سالیانه بیش از ۸ میلیون تن و سرمایه گذاری بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد ریال جز پنجمین استان غنی مواد معدنی کشور بشمار می آید.
تحلیلگر اقتصادی خاطرنشان ساخت:تا کنون وجود ۵۲ نوع مواد معدنی از تعداد ۶۵ نوع مواد معدنی موجود در کشور در استان شناسایی شده که از ۳۲ نوع آن بهره برداری می شود مانند:مس، آهن، منگنز، نفلین، تراورتن قرمز آذرشهر، سنگ آهک و…..سطح اشتغال در معادن استان بالغ بر ۱۵۰۰۰ نفر می باشد.
وی در ادامه افزود:حال با این بنیه قوی در این بخش چرا اثرات آن در ایجاد ثروت در استان خصوصا نواحی که این معادن در آن قرار دارند مانند ورزقان محسوس نیست؟ آیا خام فروشی این مواد مصداق حیف و میل کردن این ثروت خدا دادی نیست؟ آیا صدور این مواد به قیمت پایین و خرید فراورده آنها به قیمت گران، علاوه بر گرفتن فرصت اشتغال برای نیروی کار بومی، هدر دادن ثروت استان نیست؟
کلامی در خاتمه بیان کرد استان در زمینه صنعت و معدن نیازمند مدیریت قوی و با دانش است زیرا آمارها از کاهش رشد صنعت استان در مقایسه با استانهای همجوار دارد. اگر این روند ادامه یابد بعد از مدتی دیگر تبریز و استان آذربایجان شرقی جزو استانهای درجه دو یا سه در بخش صنعت و معدن خواهد شد.