گره‌گشایی از مشکلات استان با اولویت دادن به اشتغال و رفع بیکاری
گره‌گشایی از مشکلات استان با اولویت دادن به اشتغال و رفع بیکاری

با توجه به اینکه استان ما از جاذبه های گردشگری فراوانی مانند منطقه ارسباران، جلفا، کندوان و … برخوردار است با توجه بیشتر به این بخش و توسعه زیر ساخت ها مانند جاده می توان از این طریق باعث ایجاد شغل های جدید در استان شد. عصر تبریز: محمد کلامی تحلیلگر اقتصادی و استاد دانشگاه […]

با توجه به اینکه استان ما از جاذبه های گردشگری فراوانی مانند منطقه ارسباران، جلفا، کندوان و … برخوردار است با توجه بیشتر به این بخش و توسعه زیر ساخت ها مانند جاده می توان از این طریق باعث ایجاد شغل های جدید در استان شد.

عصر تبریز: محمد کلامی تحلیلگر اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با رادیو تبریز برای رفع مشکل بیکاری در استان آذربایجان شرقی راه حل های زیر را ارایه نمود:

 

۱- توسعه جهانگردی و گردشگری داخلی و پزشکی
با توجه به اینکه استان ما از جاذبه های گردشگری فراوانی مانند منطقه ارسباران، جلفا، کندوان و … برخوردار است با توجه بیشتر به این بخش و توسعه زیر ساخت ها مانند جاده می توان از این طریق باعث ایجاد شغل های جدید در استان شد. اما متاسفانه ضعف مدیریت در این بخش پتانسیل استان را بی استفاده گذاشته است. همچنین در زمینه توریسم درمانی اقدامات مناسبی جهت معرفی توانمندی مرکزی درمانی استان در کشور و خارج صورت نگرفته است.

 

۲- اصلاح قوانین کار در کشور
مسأله ای که در مورد قوانین مربوط به کار ایران معروف است، گذاشتن بارهای زیاد برای کارفرمایان است. مثلاً قوانین، دست کارفرمایان را در خصوص اخراج کارکنان و تعدیل نیروی کار با تغییر تکنولوژی بسته است و امنیت کاذب برای کارگران به وجود آمده که کارگری می تواند بدون انجام کارهای محوله همچنان به شغل خود ادامه دهد در حالی که بازدهی او پائین است. بنابراین با توجه به این شرایط، هزینه های کار نکردن و عدم مهارت نیروی استخدامی را کارفرما می پردازد در حالی که در کشورهای پیشرفته، دولت اینگونه هزینه ها را می پردازد تا کارفرمایان متضرر نشوند. بنابراین اصلاح قوانین موجود و کاستن از هزینه های کارفرمایان، موجب افزایش سرمایه گذاری ها و ایجاد اشتغال خواهد شد.

 

۳- توسعه فعالیت های تکنولوژی اطلاعات
توسعه فعالیت های آی تی سبب به کارگیری نیروهای جوان و با استعداد استان می شود و سبب اشتغال زایی و همچنین موجب جذب درامد قابل ملاحظه ای برای استان می شود.

 

۴- جلوگیری از ورود و فروش کالاهای قاچاق در بازار استان
نزدیکی استان ما به مرزهای غربی کشور سبب رونق قاچاق در استان شده است قاچاق کالا از ترکیه و عراق سبب شده بسیاری از شرکت های تولیدی نظیر کیف و کفش و پوشاک ورشکست شده و بسیاری از کارکنان آنها بیکار شوند جلوگیری از قاچاق و حمایت از صنایع فعال داخل استان سبب اشتغال زایی شده و از بیکاری جلوگیری می کند.

 

۵- حمایت از کارافرینی و کار آفرینان
این راهکار که اینجانب نیز با توجه به اطلاعات خود آن را پیشنهاد می کنم می تواند در اشتغال زایی بسیار موثر باشد. حمایت از جوانان ایرانی و استعداد آنهادر زمینه های مختلف اعم از علمی و هنری باعث می شود آنها به خود باوری رسیده و بخش عمده ای از نیروی جوان و فعال ازبیکاری رهایی یابند.

 

۶- ایجاد صنایع بزرگ و برند در استان
در کشوری مانند کره چند برنده عمده مانند هیوندا و سامسونگ را ایجاد کرده و صنایع کوچک را در راستای انها قرار داده اند تا تامین قطعه نمایند بنابراین صنایع کوچک و متوسط نیز رونق گرفته اند. در استان ما برند سازی نه تنها صورت نگرفته بلکه برنده هایی مانند فرش، کیف و کفش، چرم، خشکبار و شیرینی هم مورد غفلت قرار گرفته است.