دریاچه ارومیه آخرین نفس‌های خود را می‌کشد
دریاچه ارومیه آخرین نفس‌های خود را می‌کشد
رنگساز هدف از تهیه گزارش «نمک بر زخم شرفخانه» را تلاش برای احیای دریاچه ارومیه دانست و گفت: خواستیم با این گزارش تلنگری برای مسئولین بزنیم که ارومیه آخرین نفس‌های خود را می‌کشد.

به گزارش عصرتبریز، :«محمد رنگساز» خبرنگار شبکه استانی آذربایجان‌شرقی که سال گذشته هم توانسته بود عنوان برتر جشنواره تولیدات صدا و سیما در طول یک سال را به خود اختصاص دهد، امسال هم توانست رتبه اول را در بخش محیط زیست کسب کند.

رنگساز در رابطه با این جشنواره و مقام کسب شده گفت: بیستمین جشنواره تولیدات برتر صدا و سیما در طول یک سال در سنندج برگزار شد که به لطف خدا توانستم در بخش محیط زیست حائز رتبه نخست شوم.

وی گفت: سال گذشته هم که این جشنواره به میزبانی اهواز برگذار می‌شد، گزارشی که کار کرده بودم با موضوع انتخابات رتبه نخست را کسب کرد و امسال دومین سال متوالی بود که رتبه اول را در کشور کسب می‌کنم.

«نمک بر زخم شرفخانه» رتبه اول را کسب کرد

رنگساز بیان داشت: گزارشی که امسال رتبه نخست را کسب کرد “نمک بر زخم شرفخانه” عنوان داشت که موضوعیتش در رابطه با کاهش آب دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته و اثرات زیست‌محیطی بود.

وی با اشاره به کار فنی انجام گرفته برای این گزارش گفت: اولین بار گزارشی با این سطح کیفیت در استان تصویربرداری شد که از بخش‌های مختلف خبر ملی هم به پخش رسید.

وی تیم توانمند را دلیل اصلی کسب رتبه اول برای این گزارش دانست و گفت: مسعود وطن‌خواه که مدیر تصویربرداری این کار بود زحمت فراوانی کشید و مرتضی مقدس به عنوان تدوین‌گر و کارگردان و خودم به عنوان تهیه‌کننده، نویسنده و خبرنگار تلاش زیادی برای ثبت یک اثر فاخر به کار بستیم.

خواستیم تلنگری برای مسئولین بزنیم

رنگساز هدف از تهیه این گزارش را تلاش همه‌جانبه برای احیای دریاچه ارومیه دانست و اظهار داشت: در حالی که همه مسئولین از تلاش برای احیا سخن می‌گویند سطح آب دریاچه هر روز به جای افزایش، کاهش پیدا می‌کند. خواستیم با این گزارش تلنگری برای مسئولین بزنیم که ارومیه آخرین نفس‌های خود را می‌کشد.

وی افزود: دیالوگ کلیدی گزارش خطاب به مسئولین بود که گفتم “وقت سخنرانی‌های پشت تریبون نیست، به میدان بیایید و عمل کنید” اکنون هم به این مسئله به شدت اعتقاد دارم که اگر شعارها و سخنرانی‌ها را کنار بگذاریم و عمل کنیم شاید بشود کاری کرد.

رنگساز با اشاره به اینکه سه عامل اصلی موجب وضعیت کنونی دریاچه ارومیه شده است، گفت: علاوه بر خشکسالی و بی‌مهری بشر در استفاده از منابع آبی، نگاه غیر علمی و سنتی مسئولین را باید اصلی‌ترین دلیل این فاجعه زیست‌محیطی دانست.

گزارش بعدی را به جنگل‌های ارسباران که در خطر است اختصاص خواهم داد

وی با اشاره به این مطلب که دریاچه ارومیه اولین و آخرین قربانی بی‌توجهی مسئولین نیست، بیان داشت: طبق صحبت‌ها و جلساتی که با چندین متخصص حوزه محیط زیست داشتم، خطری بزرگتر از دریاچه ارومیه آذربایجان را تهدید می‌کند و آن هم جنگل‌های ارسباران به عنوان شُش‌های منطقه است.

وی ادامه داد: ویلاسازی‌های غر مجاز و معدن‌های پرشمار و عوامل دیگر در زیر سایه بی‌توجهی و عدم نظارت مناسب مسئولین امر موجب شده است که اکنون این سرمایه ملی و منطقه‌ای با تهدید جدی مواجه شود. اگر این شرایط پیش برود ۱۰ سال دیگر شرایط برای جنگل‌های ارسباران سخت خواهد شد.

رنگساز با بیان این مطلب که قصد دارد گزارش ویژه بعدی خود را به جنگل‌های ارسباران که اهمیت اجتناب‌ناپذیری برای استان، منطقه و کشورمان دارد اختصاص دهد، گفت: به نظرم لازم است فرمان آتش به اختیار رهبر انقلاب را در حفظ سرمایه‌های زیست‌محیطی خود هم به کار ببندیم. وقی مسئولین توجه کافی به موضوع ندارند، خودمان باید دست به دست هم دهیم و کار را پیش ببریم.

هدایای مادی را به مرکز نگهداری دخترانه مکتب‌الرسول ملکان اهدا می‌کنم

این خبرنگار شبکه استانی ضمن تشکر از حمایت‌های مدیر کل صدا و سیمای استان گفت: تمام هدایای مادی این مقام را هر مقدار که باشد به مرکز نگهداری دخترانه مکتب‌الرسول ملکان اهدا و هدایای معنوی را هم تقدیم روح مادرم می‌کنم.

گفتنی است امسال سه خبرنگار خبرگزاری صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی رتبه‌های برتر جشنواره تولیدات مراکز صدا و سیما را از آن خود کردند. در این جشنواره که در سنندج در حال برگزاری است، گزارش احد یگانی در بخش ویژه تولیدات خبرنگاران آزاد و گزارش دریاچه ارومیه محمدقلی رنگساز در بخش محیط زیست حائز رتبه نخست شدند و صفوره موسویلر در موضوع اردوهای جهادی رتبه دوم را کسب کرد.

جوایز بخش خبر بیستمین جشنواره تولیدات رادیو تلویزیونی مرکز صدا و سیما توسط علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی ظهر امروز به برگزیدگان اهدا شد.