تاخیر در پروازهای فرودگاهی که جزو لاینفک برای متقاضیان این خدمات راهبری در کشور ماست، در فرودگاه بینالمللی تبریز نیز به صورت قابل ملاحظهای صورت میگیرد.
متاسفانه با وجود تلاش خبرنگار ما برای دریافت اطلاعات دقیق از تاخیر پروازهای فرودگاه بینالمللی تبریز،این امر میسر نشد، در صورتی که این همکاری در ماههای گذشته به راحتی صورت میگرفت، اطلاعات این گزارش نیز مبتنی بر دادههایی است که در سایت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران درج شده است.
در این سایت درصد پروازهای تاخیردار شرکتهای هواپیمایی در فرودگاه بینالمللی تبریز با بیشترین درصد به ترتیب به شرکت هواپیمایی آسمان با ۶۱ درصد، ایران ایر ۵۶ درصد و کاسپین با ۴۰ درصد تعلق دارد.
در این گزارش اشاره شده که پروازهای شرکت هواپیمایی زاگرس با ۲۷ درصد، آتا ایر با ۲۷ درصد، قشم ایر با ۲۴ درصد، ایرتور با ۲۳ درصد،کیش ایر با ۱۸ درصد و ماهان با ۱۲ درصد تاخیر در فرودگاه شهید مدنی تبریزداشتهاند.
این آمار تاخیری مربوط به پروازهایی است که بالای ۳۰ دقیقه تاخیر داشتهاند و پروازهایی با تاخیر کمتر از این تایم در این گزارش لحاظ نشده است.
تنها آماری که فرودگاه بینلمللی در زمینه تاخیرها به خبرنگار ما اعلام کرده، مربوط به انجام ۴ هزار و ۴۰ پرواز خروجی از فروگاه تبریز است که در ۶ ماهه نخست امسال صورت گرفته و یکهزار و ۲۹۹ پرواز آن بالا ۳۰ دقیقه تاخیر داشتهاند که شامل زمانی معادل ۱۰۱ هزار و ۷۳۱ دقیقه میشود.
گزارش فارس حاکی است، هم اکنون به طور متوسط روزانه ۵۶ پرواز از فرودگاه بینالمللی تبریز صورت میگیرد که به طور میانگین ۴۸ مورد در مسیر پروازهای داخلی به مقصد (تهران- مشهد- اصفهان – شیراز- اهواز- عسلویه- کیش- بندرعباس- کرمان) و نیز به طور متوسط هشت پرواز نیز در مسیرهای خارجی به مقصد (هامبورگ- استانبول- باکو- بغداد- نجف و مدینه) از فرودگاه تبریز انجام میشود.
یادآوری این مطلب برای تمام مسؤولان ضروری به نظر میرسد که تلاش اصحاب رسانه در اطلاعرسانی دقیق و صحیح نه در راستای تخریب بلکه به منظور اصلاح و آگاهی دادن از نواقص و کمبودها برای رفع و جبران است چرا که شاید در طول روز صدهای خبر و گزارش در جهت عملکرد و اقدامات نهادها، سازمانها،شرکتها، افراد و … منعکس میشود ولی متاسفانه این بخش از اطلاعرسانی به چشم نمیآید اما اطلاعرسانیهایی که از کمبودها و کاستیها خبر میدهند، مورد هجمه دستگاه مربوطه قرار میگیرد.
به امید روزی که مسؤولان حوزه اطلاعرسانی را همراه و همکار خود بدانند نه تیم مقابل که حالت تدافعی چاره کار برایشان باشد.
متن کامل «دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی» به شرح ذیل است:
حقوق مسافر مجموعهای از سیاستها، دستورالعملها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دستاندرکاران امور پروازی را تدوین میکند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرتهای هوایی است.
رعایت این مجموعه حمایتی براساس مفاد پنج قانون هواپیمایی کشوری و ماده ۱۹ کنوانسیون ورشو مصوب ۱۳۵۴/۳/۳۱ مجلس شورای اسلامی برای کلیه شرکتهای هواپیمایی الزامی است.
فصل اول: تعاریف
ماده ۱: در این دستورالعمل اصطلاحات در معانی مشروح زیر تعریف شده است.
۱-۱- سازمان: سازمان هواپیمایی کشوری
۲-۱- شرکت هواپیمایی: اشخاص حقوقی که مطابق قوانین هواپیمایی کشوری تاسیس و پس از تصویب شورای عالی هواپیمایی کشوری حسب شرایط مندرج در پروانه بهره برداری شرکت (AOC) در زمینه ارائه خدمات حمل و نقل مسافر و بار و پست در پروازهای بازرگانی (تجاری) فعالیت کنند.
۳-۱- شرکت حملکننده: کلیه شرکتهای هواپیمایی که اقدام به حمل مسافر یا توشه وی میکنند.
۴-۱- پرواز بازرگانی (تجاری): پروازی است که توسط شرکتهای هواپیمایی مجاز به حمل بار، مسافر و محمولات پستی و با مقصد انتفاع انجام میشود.
۵-۱- بلیت: بلیت مسافر، مدرکی است متعبر دال بر انعقاد قرارداد حمل و نقل و شرایط آن، اعم از بلیت رایگان و تخفیفدار که به صورت الکترونیکی و یا به صورت کاغذی صادر میشود.
۶-۱- ساعت پرواز: منظور از ساعت حرکت اعلام شده در بلیت است.
۷-۱- پذیرایی نوع اول: شامل میان وعده (اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب) است.
۸-۱- پذیرایی نوع دوم: شامل وعده غذای اصلی اعم از صبحانه، ناهار و شام است.
۹-۱- پیمان ورشو: منظور پیمان ۱۲ اکتبر ۱۹۲۹ ورشو در خصوص یکسانسازی برخی از مقررات حمل و نقل هوایی بینالمللی مصوب ۳۱/ ۳/ ۱۳۵۴ و اصلاحات بعدی مجلس شورای اسلامی است.
فصل دوم: رویهها:
ماده ۲: حقوق مسافر به طور کلی ناظر بر موارد مشروحه ذیل است:
۲-۱- عدم تبعیض:کلیه مسافران به صورت یکسان از خدمات شرکتهای هواپیمایی بهرهمند میشوند.
۲-۲-ممانعت از سفر: در صورتی که با وجود داشتن بلیت تایید شده، شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر به لحاظ محدودیتهای شرکت حملکننده اعم از بازرگانی، فنی و یا حقیقی امتناع کنند، در این صورت شرکت حملکننده موظف به استرداد وجه همچنین ارائه یک بلیت رایگان مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.
۳-۲- ابطال پرواز توسط شرکت حملکننده:
۱-۳-۲-در صورتی که ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حملکننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت است.
۲-۳-۲- اگر ابطال پرواز از ۶ روز تا ۲۴ ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حملکننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت و ارائه یک بلیت مشابه با ۳۰ درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است.
۳-۳-۲- اگر ابطال از ۲۴ ساعت مانده تا زمان انجام پرواز، انجام پذیرد در این صورت شرکت حملکننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیت نیم بهاء مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.
تبصره ۱: ارائه بلیت مشابه (از لحاظ مسیر و کلاس پروازی) در اولین فرصت زمانی انجام میگیرد همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی، این امر بدون پرداخت هزینه و یا مابهالتفاوت توسط مسافر و یا خسارت توسط شرکتهای هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت.
۴-۲- تاخیرات پرواز:
در صورت بروز تاخیر در انجام پرواز، براساس زمان درج شده در بلیت مسافر، اقدامات ذیل باید توسط شرکت هواپیمایی انجام شود.
۱-۴-۲- اقدامات عمومی:
– نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاعرسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام میکند.
– شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاعرسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام میکند.
۲-۴-۲- اقدامات اختصاصی:
الف- تاخیر بیش از یک ساعت و تا ۲ ساعت:
– در صورت تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول به عمل خواهد آمد.
– ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز است.
ب- تاخیر بیش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت:
– انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی
– فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاعرسانی
– تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن
– انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکتهای هواپیمایی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز از همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (به غیر از مسیر درج شده در بلیت)
– پرداخت کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز
ج- تاخیر بیش از ۴ ساعت:
– در این صورت شرکت حملکننده موظف به ارائه یک فقره بلیت مشابه با تخفیف ۳۰ درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است. ابطال پرواز در این حالت مشمول بند ۲-۳-۳ خواهد بود.
تبصره ۲: در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی یا امنیتی فرودگاه مبداء، مقصد و در مسیر دچار تاخیر و یا ابطال میشود، شرکتهای هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی از مسافران صرفاً موظف به استرداد کامل وجه به مسافران هستند.
۵-۲- تغییر مسیر اجباری توسط شرکت هواپیمایی در طول پرواز:
۱-۵-۲- در صورتی که هواپیما در مکانی به غیر از مقصد مسافر و یا نقطه میانی (در پروازهای اتصالی مندرج در یک بلیت) توقف کند، شرکت هواپیمایی موظف است مسافر را به مبداء یا مقصد پرواز مطابق یکی از روشهای زیر منتقل کند.
الف: انتقال مسافر به مبدا توسط شرکت هواپیمایی حامل صورت پذیرفته و کل وجه بلیت بدون کسر جرایم به مسافر پرداخت شود.
ب: در صورت درخواست و انتقال مسافر به مقصد یا هر وسیله نقلیه عمومی زمینی (اتوبوس، قطار، …) این انتقال ضمن فراهم کردن شرایط لازم و پرداخت هزینههای آن توسط شرکت حامل صورت میگیرد.
۶-۲- فقدان و یا آسیبدیدگی جامهدان:
۱-۶-۲- در صورت فقدان و یا آسیب دیدگی جامه دان و بار همراه، شرکت حملکننده براساس دستورالعمل پیگیری، جستجو و یا جبران خسارت خود (وفق پیمان ورشو که عینا در تاریخ ۱۳۶۴/۸/۱۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است) موظف به تامین رضایت مسافران هستند.
۲-۶-۲ – مسافر در صورت فقدان و یا آسیبدیدگی جامهدان و بار همراه را بلافاصله (قبل از ترک فرودگاه) فهرست آن را به شرکت حملکننده ارائه کند.
۳-۶-۲- در صورت تاخیر در تحویل جامهدان و بار همراه، ضروری است مسافر حداکثر ظرف مدت ۲۱ روز نسبت به ارائه اعلام موضوع خود به شرکت حملکننده اقدام کند.
۷-۲- مسافرین توانخواه:
۱-۷-۲- به منظور تامین تسهیلات، رفاه و ایمنی مسافر توانخواه، شرکتهای حملکننده در چارچوب دستورالعمل های تخصصی ذیربط، اقدامات لازم را در ارائه خدمات مناسب و رایگان معمول خواهند کرد.
۲-۷-۲- شرایط خاص مسافر توانخواه باید در زمان خرید بلیت و حداکثر تا ۴۸ ساعت قبل از پرواز به شرکت حملکننده اعلام شود.
۳-۷-۲- شرایط خاص مسافر توانخواه باید در زمان خرید بلیت و حداکثر تا ۴۸ ساعت قبل از پرواز به شرکت حملکننده اعلام شود.
۴-۷-۲- ضروری است مسافر جهت آگاهی از چگونگی این خدمات با دفتر شرکت حملکننده تماس حاصل کند.
۵-۷-۲- مسافر بیمار در دوره پس از عمل جراحی و یا دوره نقاهت از قاعده مسافرن توانخواه مستثنی میشوند و تابع مقررات حمل بیمار شرکت حملننده خواهند بود.
۸-۲- شفافسازی نرخ بلیت و خدمات هوایی:
۱-۸-۲- شرکت هواپیمایی و دفاتر نمایندگی فروش بلیت موظف هستند بلیت مسافر را با مشخصات کامل اعم از شرایط و ضوابط بلیت صادره، قیمت نهایی (بهای پایه، عوارض، قواعد ابطال و هزینهای اضافی)، نام شرکت حملکننده و سایر اطلاعات ضروری به مسافر ارائه کنند.
موخر: این دستورالعمل در ۲ فصل، ۳ ماده، ۸ بند، ۱۴ زیر بند و ۲ تبصره تدوین شده و در شورایعالی هواپیمایی تصویب و به تایید مقام عالی وزارت راه و شهرسازی رسیده است و از تاریخ ابلاغ توسط سازمان قابل اجراست. »
گزارش از زهرا عبداللهی/فارس