عصر تبریز: یک طرفه کردن خیابانهای مرکزی تبریز از روشهای کاهش ترافیک سنگین این شهر به شمار میرود. به گزارش فارس، ترافیک یک واژه شناخته شده بینالمللی است و در قوانین به مجموعه عبور و مرور وسائل نقلیه و اشخاص و حیوانات در راهها اطلاق میشود و از سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه […]
عصر تبریز: یک طرفه کردن خیابانهای مرکزی تبریز از روشهای کاهش ترافیک سنگین این شهر به شمار میرود.
به گزارش فارس، ترافیک یک واژه شناخته شده بینالمللی است و در قوانین به مجموعه عبور و مرور وسائل نقلیه و اشخاص و حیوانات در راهها اطلاق میشود و از سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه متأثر است؛ اما به طور کلی تعبیر و برداشت ما از ترافیک شلوغی خیابانها و قفل شدن یا کندی رفت و آمد خودروهاست.
با این حال کارشناسان تأکید میکنند، چنانچه هر یک از این عوامل سه گانه نباشد اصولا مسئلهای به نام ترافیک وجود نخواهد داشت. بررسیها نشان میدهد که بهترین راه کنترل ترافیک و به مفهوم دیگر به حداقل رساندن ضرر و زیان ناشی از آن، استفاده از ۳ گروه عواملی است که شاید بتوان آنها را به صورت ۳ نوع راهکار برای بهبود ترافیک ارائه کرد. این سه راهکار شامل مهندس ترافیک، اجرای مقررات و آموزش است.
همواره ترافیک سنگین خیابانهای مرکزی تبریز که معمولا از عرض باریکی برخوردار هستند موجب شده تا عبور و مرور خودروها در این خیابانها با دشواری صورت گیرد و ترافیکهای سنگینی در این معابر مرکزی شکل بگیرد.
بر همین اساس شورای ترافیک استان که متشکل از مسئولان ارشد عمرانی و انتظامی استان و شهر تبریز است در اقدامی جالب توجه یک طرفه کردن خیابانها را یکی از راهکارهای کاهش ترافیک در این معابر میدانند و از چند سال قبل تصمیم گرفتهاند تا این خیابانها به صورت یک طرفه فعال باشند، تصمیمی که در برخی معابر موجب مشکلات متعددی برای ساکنان منطقه شده و حتی بنا به گفته معاون فرمانداری تبریز تجمعاتی را در پی داشته است.
از سویی دیگر یک طرفه کردن خیابانها موجب پارکهای دوبلهای میشود که همان مشکل زمان دو طرفه بودن را این بار با شکل و شمایلی دیگر نشان میدهد.
واقعیت این است که خیابانهای مرکزی تبریز برای ترافیک یک کلانشهر احداث نشده است و برخی مشکلات در این خیابانها ریشه بنیادین دارد و از مدتها قبل طرحهای مختلفی در این زمینه ریخته شده است.
یک طرفه کردن خیابانهای تبریز از ابتدا باید کارشناسانه صورت میگرفت
معاون عمرانی استاندار آذربایجانشرقی گفت: در مسائل ترافیکی خیابانهای تبریز باید از ابتدا نظر کارشناسی کمیته فنی لحاظ میشد.
محمدصادق پورمهدی با بیان اینکه اجرای قانون یک طرفه کردن خیابانهای مرکزی تبریز باید به صورت مستمر و منسجم انجام شود، گفت: یک طرفه کردن خیابانها اگر با استدلال کارشناسی صورت گرفته، باید ادامه یابد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجانشرقی گفت: اگر یک خیابان از حالت یک طرفه به دو طرفه بودن برگردانده شود، مردم برای خیابانهای دیگر نیز متقاضی خواهند بود و باید در این مورد کارشناسانه حرکت کرد.
وی گفت: باید قبل از اجرای طرحها در زمینه اقدامات کارشناسی مطالعات لازم صورت گیرد و پس از اجرای طرح کارشناسی نیز بر اقدامات انجام یافته پافشاری کرد.
پورمهدی یادآور شد: متاسفانه برخی همکاران فنی در زمان مطالعات دقت کافی نمیکنند و همین امر موجب مشکلاتی در زمان اجرا میشود.
یک طرفه کردن برخی خیابانها موجب مشکلاتی برای مردم شده است
معاون عمرانی فرماندار تبریز گفت: یک طرفه کردن برخی خیابانها موجب مشکلاتی برای مردم از جمله افزایش تصادفات منجر به جرح شده است.
احمد اسدی، با اشاره به در درخواستهای مردمی برای دو طرفه کردن برخی خیابانها در مرکز تبریز گفت: تجمعهای مردمی در داخل فرمانداری و نیز استانداری در اعتراض به یک طرفه بودن این خیابانها صورت میگیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به یک طرفه بودن خیابان پارک دوبله و سوبله صورت میگیرد و در مسیر مقابل نیز خودروها با سرعت سرسامآور حرکت میکنند که تاکنون موجب فوت چند نفر در اثر تصادف شده است.
معاون عمرانی فرماندار تبریز یادآور شد: در ملاقات عمومی فرماندار تبریز با مردم منطقه این درخواستها مطرح میشود و نیز احساس میشود که مشکلات حل نشده و شورای ترافیک میتواند در دوطرفه کردن مجدد برخی خیابانها تصمیم بگیرد.
یک طرفه کردن خیابانهای مرکزی تبریز موجب کاهش ترافیک شده است
ناصر میکائیلی، رئیس پلیس راهور آذربایجانشرقی گفت: یک طرفه کردن خیابانهای دو طرفه با هدف کاهش بار ترافیکی و بهبود عبور و مرور صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: این خیابانها بر همین اساس یک طرفه شده و اگر قرار باشد دوباره دو طرفه شود، باید نظرات کمیته فنی لحاظ شود.
رئیس پلیس راهور آذربایجانشرقی افزود: در خیابانهایی یک طرفه شده موضوع پارک دوبله و تخلف برخی رانندگان دلیلی بر بازگشت بر حالت قبلی نیست.
میکائیلی یادآور شد: با بررسیهای محسوس و نامحسوسی که داریم مشخص شده که پارک دوبله نیز چندان قابل توجه نیست.
وی یادآور شد: از سویی دیگر و با توجه به طراحی جدید خیابانهای شهر تبریز بر اساس یک طرفه شدن خیابانهای مرکزی در صورت دو طرفه کردن مجدد با به هم ریختگی در خیابانهای مقصد روبهرو خواهیم بود.
مسافران سرگردان در خیابانهای یک طرفه
خلیل اصغری از کسبه خیابان شمس تبریزی است که از مدتها پیش یک طرفه شده است.
وی با بیان اینکه این خیابان در مسیر تردد مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد، گفت: مسافران در ورود به این خیابانها با یک سرگردانی در مسیر مقابل مواجه میشوند و اگر با خودروی شخصی به این خیابانها وارد شوند نخواهند توانست مسیر برگشت را به سادگی پیدا کنند.
وی یادآور شد: بسیاری از گردشگران و مسافران ناآشنا با ورود به حریم خیابانهای یک طرفه از طرف پلیس جریمه میشوند و یک خاطره تلخ را با خود به سوغات میبرند.
اصغری افزود: از طرف دیگر افزایش برخی مشکلات برای پارک خودروهای این مسافران موجب شده تا فروشندگان نیز فروش خوبی نداشته باشند.
……
حال سئوال اینجاست که آیا یک طرفه کردن خیابانها توانسته است مشکل ترافیکی مرکز تبریز را حل کند؟
آیا پس از گذشت چند سال میتوان در مورد نتایج اجرای این طرح قضاوت درستی نمود و شیوه آزمون و خطا در این حالت جواب خواهد داد؟
محدود ترافیکی تبریز که از مدتها قبل طرحریزی شده بود و هزینههای زیادی نیز برای آن صرف شده بود پس از مدتی به بوته فراموشی سپرده شده و هر یک از مسئولان امر در یک حالت سلیقهای برای اجرا یا عدم اجرای آن زمانی را تعیین میکردند تا اینکه این طرح فعلا کنار گذاشته شده و دیگر سخنی از اجرای آن در میان نیست.
در حل مشکلات شهری همواره باید به این نکته توجه داشته باشیم که تهیه و تدوین هر طرحی برای تسهیل امور خدمات شهری، باید رفاه، آسایش و رضایتمندی شهروندان را به دنبال داشته باشد نه اینکه تغییر به وجود آمده باعث حل مشکل موقتی ترافیک شود و در عوض نارضایتی اکثر افراد جامعه را به دنبال داشته باشد که این موضوع در سطح شهر از باب یک طرفه شدن برخی از خیابانها به عینه در بین اکثر شهروندان مشهود ست