۲۵ آذر ماه روز پژوهش/ یادداشتی در خصوص وضعیت پژوهش در اهر
۲۵ آذر ماه روز پژوهش/ یادداشتی در خصوص وضعیت پژوهش در اهر
۲۵ آذرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران بعنوان روز پژوهش نام نهاده شده است.

۲۵ آذرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران بعنوان روز پژوهش نام نهاده شده است.

امروز روز پژوهش بود و در اقصی نقاط کشور برنامه ریزی شده بود برای گرامیداشت این روز… در کشور همایش ها و ویژه برنامه هایی برگزار شد اما در اهر این روز همچون بسیاری از مناسبت های دیگر بی برنامه طی شد.
اینکه می گوییم بی برنامه طی شد تنها منظور از برنامه برگزاری یک مراسم نیست. بلکه هیچ برنامه در معرفی این روز و متصلات مناسبتی این روز به اهر در این شهرستان ارائه نشد. برنامه می توانست ارائه گزارشی از وضعیت پژوهش در اهر باشد. می توانست یک جلسه همفکری باشد. می توانست برنامه تجلیل از پژوهشگران نمونه شهرستان باشد…می توانست دیدارهایی باشد حتی در منازل کسانی که عمری به پژوهش گذاشته اند؛ اما …
طی برنامه بازدیدی که فرمانداری ترتیب داده بوده فرماندار شهرستان اهر در پژوهشسرای خیام آموزش و پرورش حاضر شده و انگار تنها کسی که یادش بوده امروز روز پژوهش است؛ فرماندار بوده و همین بازدید در نوبت خود امروز مغتنم بود تا فرماندار از پژوهشسرایی بازدید کند که از بدو تاسیس تا بحال توفیقش کم نبوده و دانش آموزان پژوهشگر بسیاری در خروجی مثبت این مرکز قرار گرفته اند.

متولی روز پژوهش چه نهاد هایی بود که در خواب بوده اند؟!!
اهر دارای ۴ مرکز آموزش عالی است(دانشگاه آزاد-پیام نور-دانشکده کشاورزی-دانشکده فنی و حرفه ای)
این چهار مرکز امروز در خواب بوده اند و در روزی که بطور ویژه مربوط بوده به مقوله پژوهش، هیچ برنامه ای ارائه ندادند.
از سویی دانشگاه آزاد اهر بزرگ ترین مرکز آموزش عالی منطقه است که مجزا دارای بخش های فعال در حوزه دانش بنیان و پژوهشگاه علوم است و جای تعجب است که چرا در این روز هیچ تحرکی نداشته اند!
اهر دارای نمایندگی و شعبه جهاددانشگاهی است که مقوله پژوهش یکی از مهم ترین وظیقه های ذاتی آن است. این مرکز نیز در این روز در خواب بوده است.
علاوه بر این ها؛ چند اداره دیگر نیز بطور شاخه فرعی با این روز مرتبط بودند که هیچ ورودی به گرامیداشت روز پژوهش نداشته اند.
مخلص کلام؛ با این همه جوان پژوهشگر، شهرستانی که دارای صدها عضو مستقیم در بنیاد ملی نخبگان است، شهرستانی که ده ها مخترع و مبتکر ثبت شده دارد و در شهرستانی که یک دانش آموز در آن بعنوان پژوهشگر نمونه در سطح کشور معرفی می شود سپری شدن روز پژوهش بدون برنامه جای گذشت و چشم پوشی ندارد

 

مهدی شنابی