مشارکت داوطلبانه اولیاء برای اداره کرد مدرسه در قانون پیش‎بینی شده است
مشارکت داوطلبانه اولیاء برای اداره کرد مدرسه در قانون پیش‎بینی شده است
مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجانشرقی گفت: مشارکت داوطلبانه مردم در اداره کرد مدرسه بر اساس مصوبه‎ی سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی امری اختیاری است.

به گزارش عصرتبریز، جعفر پاشایی شامگاه پنج شنبه در برنامه زنده تلویزیونی مطالبه شبکه استانی سهند گفت: تمامی نیروها در آموزش و پرورش با رسته ی شغلی معلم و مربی استخدام می شوند و بسته به نیاز، برخی مسئولیت های اداری به آنها محول می شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی عنصر اصلی تعلیم و تربیت را معلم عنوان کرده و مرکز پرگار آموزش و پرورش برشمرد و افزود: در استان آذربایجان شرقی ۴۳ هزار نفر پرسنل اعم از رسمی، پیمانی،سرباز معلم، حق التدریس و قراردادی مشغول به خدمت هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی تعداد دانش آموزان استان از پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی را ۷۱۵ هزار نفر اعلام کرد و خاطر نشان شد: در سالتحصیلی بعدی پایه دوازدهم به جای پیش دانشگاهی در نظام آموزشی جدید استقرار می یابد.

پاشایی ادامه داد: ۹ هزار و ۳۰۰ مدرسه دایر در ۵ هزار و ۱۶۱ مدرسه ی دولتی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد.

تغییرات زیاد فیزیکی و محتوایی در محروم ترین نقطه استان نسبت به گذشته

پاشایی با اشاره به سابقه سه دهه مدیریت خود در آموزش و پرورش، سه عنصر مهم در سیستم تعلیم تربیت را نیروی انسانی،تجهیزات و امکانات مناسب آموزشی و فضای مناسب آموزشی عنوان کرد و گفت: در محروم ترین نقطه استان از نظر فیزیکی و محتوایی تغییرات بسیار زیادی نسبت به گذشته ایجاد شده است.

وی در خصوص شاخص های آموزشی و رتبه های مکتسبه استان اذعان داشت: استان آذربایجان شرقی بعد از تهران در کسب رتبه های زیر ۱۰، زیر ۱۰۰ و زیر ۱۰۰۰ رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

پوشش تحصیلی ۹۹٫۹ درصدی در استان

مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی برنامه خود را برنامه ریزی در جهت تکان دادن شاخه ی مدیریتی استان در شان آموزش و پرورش با توجه به سبقه ، نماد و چهره های فرهنگی استان برشمرد و ادامه داد: یکی از شاخص های عمومی ارزیابی نظام های آموزشی موفق در دنیا بحث پوشش تحصیلی است که در همین راستا برای افزایش شاخص در روستاهای دارای ۱ دانش آموز، معلم در نظر گرفتیم و توانستیم پوشش تحصیلی نزدیک به ۱۰۰ درصد را رقم بزنیم.

وی شاخص مهم دیگر را بر اساس آمار و ارقام پژوهشی، دایر بودن دوره پیش دبستانی مخصوصا در شهرهای دوزبانه عنوان کرد و گفت: در استان ۶۱ هزار و ۵۱ نفر برای دوره پیش دبستانی شناسایی شده است که سال گذشته با بودجه دولتی به صورت تلفیقی در روستاهای محروم این دوره پوشش داده شد.

پاشایی در ادامه ی گفتگو افزود: نظام ارزیابی در حوزه امتحانات بر اساس تصویب نامه برنامه ی درسی ملی در دو دوره ۶ ساله اول و ۶ ساله دوم خلاصه شده که پایان دوره دوازدهم شاخص ارزیابی بشمار می آید که در استان آذربایجان شرقی در دو سال گذشته ۱٫۵ نمره به معدل کتبی دانش آموزان سوم دبیرستان افزوده شده است.

آموزش و پرورش مجاز به درخواست مشارکت داوطلبانه از مردم است

مسئول دستگاه تعلیم و تربیت استان می گوید: طبق اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف به تامین هزینه های دانش آموزان در سیستم آموزش و پرورش تا پایان دوره تحصیلی است و با توجه به اینکه هزینه های تمام شده برای یکسال دانش آموزان بالا بوده و آموزش و پرورش و دولت به تنهایی قادر به حل مشکل نیست، مصوبه ای در برنامه ی درس ملی و سند تحول بنیادین آمده که درخواست مشارکت داوطلبانه ی مردم توسط آموزش و پرورش مجاز اعلام شده است.

وی با تاکید بر اینکه دریافت و درخواست وجه اجباری از اولیا توسط مدرسه غیرقانونی بوده و به شدت با متخلفین برخورد می شود، یادآور شد: ستاد ثبت نام استان برای حوزه ابتدایی مبلغ ۱۴ الی ۲۶ هزار تومان هزینه کتب درسی و ۷ هزار و ۵۰۰ تومان بیمه دانش آموزی را مصوب کرده که در مدارس دولتی به صورت قانونی دریافت می شود.

پاشایی با اشاره به اینکه مردم می توانند مستقیما شکایات خود را نسبت به مدارس خاطی اطلاع دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شود، شماره تلفن ۳۵۵۳۹۵۲۴ را برای این منظور اعلام کرد.

تاسیس مدارس غیر دولتی با هدف افزایش کیفیت نظام آموزشی کشور

پاشایی تاسیس مدارس غیر دولتی را قانونی برشمرد و گفت: این حرکت اقدامی مثبت برای مشارکت افراد توانمند در آموزش و پرورش است تا در همین راستا کیفیت مدارس دولتی و غیر دولتی افزایش یابد.

وی وجود نارسایی در مدارس غیردولتی را انکار نکرده و نظارت بیشتر بر این مدارس را تاکید کرد و ادامه داد: اکثر مدارسی که مجوز تاسیس گرفته اند، بعد از استقرار با تامین بودجه کم کم مدارس خود را تجهیز کرده اند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نظارت بر مدارس غیر دولتی، اموزشگاه های علمی آزاد و زبان و همچنین آمایش در زمین را دو مقوله ی مهم در خصوص مدارس غیرانتفاعی عنوان کرد و گفت: این دو مهم را در بحث نظارت و ارزیابی هم زمان جلو می بریم.

این مقام مسئول اذعان داشت: در مدارس غیردولتی اعم از موسس و مدیر موظف هستند معلمانی را که برای اول مهر ماه بکار می گیرند به واحد گزینش و همچنین حضور در دوره های آموزشی تابستان معرفی کنند تا شاهد افت کیفیت آموزشی در مدارس نباشیم.

وی با بیان اینکه ۴ هزار و ۱۵۲ مدرسه ی غیردولتی در استان فعالیت می کنند، اظهار داشت: در سال گذشته تمامی پرداخت های مدارس غیردولتی به معلمان به طور مکانیزه بررسی شد.

تدابیر لازم در خصوص کاهش هزینه های فرهنگیان استان

مدیر کل آموزش و پرورش استان از بازنشستگی ۳ هزار و ۲۵۰ فرهنگی استان تا پایان سال ۹۷ خبر داد و گفت: با توجه به اینکه کمبود نیرو در سیستم داریم طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در ستاد ساماندهی نیروی انسانی بخشی از نیرو را از دانشگاه فرهنگیان، بخشی طبق ماده ۲۸ و بخش دیگر نیز از طریق سرباز معلم تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه در صدد ایجاد ظرفیت های جدید برای سیستم هستیم، گفت: با توجه به منابع محدود دولتی با ایجاد مراکز رفاهی و درمانی هزینه های فرهنگیان استان را به نسبت محسوسی کاهش داده ایم.

انتهای پیام/