احدی را استخدام شهرداری نکرده‌ام
احدی را استخدام شهرداری نکرده‌ام
عضو شورای شهر تبریز گفت: با صراحت کامل می‌گویم که احدی را با هیچ سهمیه‌ای در شهرداری استخدام نکرده‌ام.

به گزارش خبرنگار عصر، فرج قلیزاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با انتقاد از مدیریت و عملکرد در حوزه شهری کلانشهر تبریز، اظهار کرد: ۱۱ ماه گذشته در شورای پنجم قدم‌های خوبی برداشته شده و از این بابت باید تشکر کنم اما به هرحال انتقاداتی وجود دارد و در این راستا در چند وقت گذشته چه در قالب نطق و چه در قالب تذکر میان دستور به موضوعاتی اشاره کرده‌ام.

وی افزود: یکی از موضوعات مورد نقد بنده ورزش قهرمانی و دیگری حوزه استخدام‌ها و تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان است؛ همچنین در مورد انتصاب بعضی مدیرها و عدم شفافیت در تصمیم‌ها ابهاماتی وجود دارد.

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه در این چند حوزه حرف‌هایی برای گفتن دارم، تصریح کرد: متاسفانه توجه به این موارد کمتر بوده؛ بعضی دوستان بنده را صرفا منتقد می‌بینند اما من با توجه به تجربیاتم همواره راهکارهایی نیز مطرح کرده‌ام.

وی با اشاره به اینکه نامه‌ای در ارتباط با کارهای غیرقانونی شهرداری اعم از انتصابات غیرمعمول در بدنه‌ی شهرداری، مواردی در سازمان ورزش شهرداری و … به دستگاه‌های مختلف استان مرقوم کرده‌ام و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم، گفت: بخش اصلی ضعف و کمبود این است که در بدنه‌ی شهرداری شفافیت وجود ندارد و بنده تا جایی که در توان دارم در این راستا قدم خواهم برداشت.

در ادامه جلسه، نامه‌‌ای که وی خطاب به دستگاه‌های اجرایی استان نوشته است، قرائت شد.

وی ادامه داد: مجموعه رسانه‌ها در استان به لحاظ بنیه مالی ضعیف هستند. شهرداری در این جهت تکالیف خوبی دارد اعم از آگهی‌هایی که بواسطه جذب پیمانکار و مناقصه و مزایده باید در جراید منتشر شود و این منشا درآمد خوبی برای رسانه‌ها است و اگر این موضوع قانون‌مند هدایت شود، سیستم مناسبی جهت تقویت رسانه‌ها است؛ اما اگر هدفمند هدایت نشود هم سیستم شهرداری و هم رسانه‌ها را دچار فساد می‌کند.

قلیزاده با اشاره به اینکه در چندین سال گذشته متاسفانه خبرنگارانی توسط شهرداری استخدام و کارمند شهرداری شده‌اند، توضیح داد: عده‌ای علاوه بر کارمند شدن قلم و توانشان در جهت صیانت از کسانی که آن‌ها را استخدام کرده‌اند بکار گرفته‌اند و از این سو در چند سال گذشته ندیدیم که مطلب یا انتقادی در مورد فساد شهرداری نوشته شود.

وی اضافه کرد: بنده بارها به کسانی که از این رسانه‌ها و افراد استفاده می‌کنند نیز هشدار داده‌ام که چنین کارهای به مثابه تیغ چند لبه است و روزی علیه خودشان استفاده خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز با بیان اینکه بکارگیری و صرف اموال عمومی در این مسیرها بسیار زشت و ناپسند است، گفت: البته اگر از اموال شخصی در این راستا استفاده شود مشکلی ندارد اما استفاده از بیت المال در جهت حمایت از یک رسانه درست نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تبریزمن در خصوص شایعاتی مبنی بر انتصاب برادر زاده‌اش به معاونت یکی از سازمان‌های تابعه شهرداری، بیان کرد: با صراحت کامل می‌گویم که احدی را با هیچ سهمیه‌ای در شهرداری استخدام نکرده‌ام و در ارتباط با این سوال باید بگویم اگر چنین کاری شده دلیل بر این است که در سیستم موجود، کارهای غیرقانونی صورت می‌گیرد و از اصحاب رسانه درخواست دارم که غیرقانونی بودن انتصاب برادر زاده‌ام را پیگیری کنند.

قلیزاده در پاسخ به سوال خبرنگار آناج در خصوص ابهامات کتاب وی، گفت: بحث آن کتاب بصورت علمی است و تمام مراحل قانونی‌اش را طی کرده و از ازشاد نیز مجوز گرفته و حاضرم در جمعی دیگر بصورت اختصاصی در مورد این کتاب بحث کنم چراکه احساس می‌کنم این موضوع از حوصله جمع حاضر خارج است.

وی ادامه داد: علت اصلی فساد در جوامع از جمله ایران، عدم شفافیت است چراکه هرجا تصمیم‌ها پشت درهای بسته گرفته شد بدانید که فسادی رخ داده؛ اگر کار به افراد متخصص سپرده نشود این هم نوعی فساد است.

قلیزاده ضمن تاکید به اینکه مطالبات مردم باید این باشد که تمام مبالغی که توسط شهرداری تبریز به رسانه‌ها پرداخت شده در اختیار عموم قرار گیرد، یادآور شد: این امر را باید از مدیران ارشد شهرداری خواست تا سامانه‌ای ایجاد کنند که مبالغ پرداختی به اصحاب رسانه‌ها و همچنین مبالغی که به انتشار آگهی‌ها پرداخت شده را مشخص کند.

وی افزود: یکی از خواسته‌ها و مصوبات شورا که هم در بودجه و هم در قالب طرحی تصویب شده این است که شهرداری را موظف می‌کند تمام قراردادهای منعقد شده را در سایت شهرداری منتشر کند و رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی باید این موضوع را مطالبه کنند.

عضو شورای شهر تبریز، تاکید کرد: شهرداری باید در قالب لایحه‌ای بحث حمایت از رسانه‌ها را علنی کند تا این موضوع از حالت ابزاری خارج شده و به صورت قانون‌مند تبدیل شود.

قلیزاده در پاسخ به سوال خبرنگار عصر درخصوص انتقادش از سازمان ورزش شهرداری مبنی بر هزینه‌کرد این سازمان در ورزش قهرمانی و تیمداری و در مقابل هبه مبلغ ۳۰ میلیون به یک دختر صخره‌نورد توسط کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، توضیح داد: شهرداری در حوزه ورزش قهرمانی نه تخصص دارد و نه ساختارش در این راستا تعریف شده و اگر در چنین مواردی ورود کند، دلیلی برای حرکت به سمت فساد است، این دختر ورزشکار جزء نخبگان ورزشی استان است بطوریکه از ژاپن یک تیم مستندساز جهت معرفی او به تبریز آمده بودند اما خانواده این دختر نیاز به کمک مالی داشتند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا لیست امید تصمیمی برای استیضاح و تغییر شهردار تبریز دارد یا خیر؟ گفت: این نشست خبری کاملا تصمیم شخصی و فردی و دقیقا در راستای شعار بنده مبنی بر پاسخگویی است اما از اینکه آیا دیگر اعضای شورا تصمیمی بر تغییر شهردار دارند یا خیر آگاه نیستم.

قلیزاده یادآوری کرد: بر اساس آخرین چارت تشکیلاتی که وزارت کشور به شهرداری تبریز اعلام کرده، ۳۸۰۰ نفر پست سازمانی برای شهرداری کلانشهر تبریز تعریف شده است در حالیکه اگر نیروهای موقت فضای سبز حساب نشود، در مجموع ۱۵هزار نیرو در مجموعه شهرداری داریم که ۸۰۰ میلیارد تومان به همراه مالیات و بیمه به این افراد پرداخت می‌شود.

وی اذعان داشت: قرار بود سیاست برون‌سپاری در شهرداری اجرا شود اما برخلاف آن در هر پست سازمانی ۴ الی ۵ نفر جذب شده و باوجود ازدیاد پرسنل شهرداری، باز هم برون‌سپاری انجام می‌گردد؛ وقتی سازمان انفورماتیک معطل مانده دلیلی بر خرید خدماتی انفورماتیک از شرکت‌های خارجی وجود ندارد؛ در بحث خدمات فضای سبز نیز چنین موردی صادق است.

وی اضافه کرد: در سیستم شهرداری شرایط به گونه‌ای است که در حال حاضر خانواده‌ای وجود دارد که از همان خانواده پنج نفر در شهرداری تبریز مشغول بکارند.

قلیزاده با اشاره به اینکه یکی وظایف شورا تصویب مقررات و دیگری نظارت است، تصریح کرد: متاسفانه برای وظیفه نظارت ابزاری معرفی نشده و مهمترین مشکل شورا همین است و به تبع آن در گذشته اعضای شورا مجبور بوده‌اند خودشان کارها را پیش ببرند و در حال حاضر در تلاشیم ساختاری در این خصوص تنظیم کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان زیباسازی از رسالت اصلی‌اش دور مانده، تصریح کرد: این سازمان به سمت تبلیغ در جهت کسب درآمد حرکت کرده اما سعی ما در شورا این است که این سازمان را به وظیفه اصلی‌اش در راستای زیبا سازی شهری سوق دهیم.

قلیزاده ادامه داد: دولت در سال ۶۵ شهرداری‌ها را مستقل کرد و اکنون شهرداری به برخی کارها ناگریز است چراکه یکسری هزینه‌های جاری دارد و برای اداره امور خود مجبور است شهر را بفروشد که یکی از مصادیق آن در حوزه زیباسازی و تبلیغات شهری است.

وی در پاسخ به این سوال که برگزاری این نشست در آستانه انتخابات هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تبریز شائبه‌هایی در خصوص کاندیداتوری‌تان برای ریاست شورا در میان اذهان مطرح کرده، توضیح داد: طبق عرف معمول اگر کسی بخواهد رای بگیرد نباید چنین کارهایی کند بلکه باید ضیافت و مهمانی برگزار کند نه نشست خبری؛ در عین حال تمام ۱۳ عضو شورا حق دارند کاندید شده و خود را در معرض رای قرار دهند.

قلیزاده در مورد سوال خبرنگاری که از نحوه سفر دو عضو شورای شهر تبریز به ژاپن پرسیده بود، گفت: اصولاً در بحث سفرهای خارجی بایستی دعوتی صورت گیرد اما در کل بنده با مسافرت‌های اثربخش مشکلی ندارم و فرصتی نداشتم تا گزارش این عزیزانی که سفر کرده‌اند را مورد مطالعه و بررسی قرار دهم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بارها گفته‌ام شهرداری نباید عابر بانک نهادها و دستگاه‌های دولتی استان باشد چراکه مدیران دولتی بایستی از بودجه مبالغی را آورده و خرج کنند نه از جیب مردم و بیت‌المال! و این را ضعف بزرگی می‌بینم.