داش‌ماغازالار، الگوی ارزشمند احیای بافت‌های تاریخی است
داش‌ماغازالار، الگوی ارزشمند احیای بافت‌های تاریخی است
شهردار منطقه چهار تبریز، از پیشرفت ۵۵درصدی پروژه مغازه ‌های سنگی در فاز جداره‌ سازی خبر داد و گفت: پروژه داش‌ماغازالار، یکی از الگوهای ارزشمند در احیای بافت ‌های تاریخی است.

به گزارش عصرتبریز، اکبر امجدی با اشاره به این که گستردگی حوزه شهرداری منطقه ۴ تبریز، بخش‌های مهمی از بافت تاریخی مرکز شهر را در بر گرفته ‌است، اظهار داشت: مسیر تاریخی مغازه ‌های سنگی از جمله این بخش ‌ها است که با توجه به پیچیدگی انشعابات، حفاری ‌های متناوب، معضل آب‌ های سطحی و زواید بصری، به وضعیت نابسامانی رسیده ‌بود.

وی اضافه کرد: به همین منظور، پروژه احیا و ساما‌ندهی مسیر داش‌ماغازلار به طول۲۰۰ متر و عرض ۱۱ متر، سال گذشته توسط شهرداری منطقه۴ در دو فاز کف‌ سازی و جداره ‌سازی کلید زده شد.

شهردار منطقه ۴ تبریز، با تاکید بر اینکه با اجرای این پروژه، یکی از بافت ‌های ارزشمند و حساس مرکز شهر، از تخریب قطعی، نجات یافته است، افزود: به رغم تمام معضلات و محدودیت‌ های مالی، این پروژه در فاز کف ‌سازی به پایان رسیده و فاز مربوط به احیای جداره‌ های تاریخی نیز با پیشرفت ۵۵ درصدی، پیگیری می‌شود.

وی یادآور شد: نصب مبلمان شهری و ایجاد آبنماهای گرانیتی، از جمله اقداماتی است که در فاز کف ‌سازی اجرا شده  و در فاز احیای جداره‌ ها نیز، سردر مغازه ‌ها، هماهنگ با ساختار سنتی و تاریخی پیاده ‌راه، اصلاح می شود.

امجدی همت و همکاری اصناف را یکی از عوامل تاثیرگذار در اجرای مطلوب این پروژه عنوان و اظهار امیدواری کرد تداوم این همکاری در آینده، زمینه ‌ساز حفاظت اصولی از بافت تاریخی و سنتی داش‌ماغازلار شود.

گفتنی است؛ پیشینه تاریخی پیاده ‌راه داش‌ ماغازالار به سال ۱۲۵۱ باز می ‌گردد. معماری این مسیر، متاثر از طرح‌ های تفلیسی و قفقازی است. جداره‌ های پیاده ‌راه نیز طبق آنچه در دانشنامه تاریخ معماری ایران‌ شهر آمده، مربوط به دوره قاجار است. داش‌ماغازالار جلوه ‌ای مدرن و متفاوت از سایر محلات قدیمی تبریز دارد و در سال ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۴۴۰۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شود.

انتهای پیام/