عصر تبریز: ابتکار با بیان اینکه در دورهای بالای ٩۵ درصد ارزیابیهای زیستمحیطی پروژهها و طرحهای عمرانی تأیید میشد، گفت: درحالحاضر تقریبا حدود ۴٠ درصد طرحها یا اشکال فنی به آنها گرفته میشود که باید اصلاح شود یا به طور کلی رد میشوند. معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جاده میانگذر دریاچه […]
عصر تبریز: ابتکار با بیان اینکه در دورهای بالای ٩۵ درصد ارزیابیهای زیستمحیطی پروژهها و طرحهای عمرانی تأیید میشد، گفت: درحالحاضر تقریبا حدود ۴٠ درصد طرحها یا اشکال فنی به آنها گرفته میشود که باید اصلاح شود یا به طور کلی رد میشوند.
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جاده میانگذر دریاچه ارومیه که موانعی برای گردش آب در این دریاچه ایجاد کرده و باعث تشدید خشکی در این دریاچه شده توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه در حال بازنگری است.
به گزارش شرق، معصومه ابتکار یکشنبه شب با حضور در برنامه نگاه دو به مناسبت هفته دولت، درباره وظایف قانونی سازمان حفاظت محیطزیست به عنوان یک ارگان حاکمیتی، این موضوع را اعلام کرد و افزود: مهمترین وظیفه این سازمان سیاستگذاری است، این سیاستگذاریها از طریق دولت برای تدوین لوایح و تبدیل آن به قانون در مجلس و از طریق شورایعالی محیطزیست درباره مناطق حفاظتشده، تعیین حریم آنها، مباحث شکار و صید و آلودگی هوا پیگیری میشود. وی گفت: افزایش بهای ضرروزیان شکار از مصوبات بسیار مهم شوراست که جریمه شکار برخی گونهها تا ٢٠٠ برابر نیز افزایش یافته است. این مصوبه با هدف بازدارندگی و درک ارزش گونههای در معرض تهدید کشور، تأیید شد.ابتکار با بیان اینکه درحالحاضر در اکثر کشورهای دنیا مثل کشور ما شکار ممنوع است و جرم تلقی میشود افزود: این مصوبه در حقیقت یک یادآوری بود تا همگان بدانند در ایران تحت هیچشرایطی امکان شکار وجود ندارد مگر اینکه براساس مقررات پروانه شکار صادر شود. وی در پاسخ به این پرسش که چگونه میتوان با رعایت شاخصهای زیستمحیطی امکان توسعه و افزایش شاخصهای توسعه را نیز فراهم کرد، گفت: توسعه پایدار توسعهای است که به قیمت تخریب و نابودی طبیعت اتفاق نمیافتد و مواهب طبیعی را برای نسلهای آینده باقی میگذارد. در دورهای درباره این مسئله سردرگمی ایجاد شد و مشکلات بسیاری را پیش آورد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر توسعه به صورت افسارگسیخته انجام شود و طرحهایی بدون انجام مطالعات کارشناسانه اجرا شود، امکان توسعه پایدار وجود ندارد، اظهارکرد: از قانون برنامه سوم کشور، قانون ارزیابی زیستمحیطی را داشتیم و همه پروژههای عمرانی کشور باید از این نظر ارزیابی شوند. وی با اشاره به تصویب الگوی ۵٣ نوع پروژه عمرانی در شورای عالی محیط زیست، گفت: باید مجموعه مطالعاتی درباره پروژه، قبل از مرحله امکانسنجی صورت بگیرد و در فرایندی در حضور متخصصان و صاحبان پروژه، از پروژه دفاع شود که در صورت مغایرت با معیارهای زیستمحیطی طرح رد میشود و برخی طرحها با ایجاد اصلاحات تکمیل و امکان اجرا مییابد. ابتکار با بیان اینکه در دورهای بالای ٩۵ درصد ارزیابیهای زیستمحیطی پروژهها و طرحهای عمرانی تأیید میشد، گفت: درحالحاضر تقریبا حدود ۴٠ درصد طرحها یا اشکال فنی به آنها گرفته میشود که باید اصلاح شود یا به طور کلی رد میشوند. میتوانیم با قاطعیت بگوییم در نتیجه همکاریای که با سازمان مدیریت و برنامهریزی داریم، هیچ طرحی بدون انجام ارزیابی زیستمحیطی مصوب نشده و ارزیابی زیستمحیطی یکی از ارکان توسعه کشور است. وی با بیان اینکه درحالحاضر با برخی پروژههای سابق که از نظر زیست محیطی ارزیابی نشدهاند، درگیر هستیم، گفت: برخی پروژههای قبلی در حال بازنگری است؛ برای مثال جاده میانگذر دریاچه ارومیه که موانعی برای گردش آب در این دریاچه ایجاد کرده و باعث تشدید خشکی در این دریاچه شده، از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه در حال بازنگری است. امیدواریم با انجام مطالعات ارزیابی و اصلاح فنی این طرح به کمک وزارت راه تمهیداتی برای این جاده در نظر گرفته شود. ابتکار با بیان اینکه ما بر بحث تخریبنکردن محدوده مناطق حفاظت جنگلها تأکید داریم، گفت: از سالها قبل نظر سازمان محیط زیست این بوده که جنگلهای هیرکانی دیگر توان بهرهبرداری تجاری ندارد، زیرا عمده جنگلهای ما در شیب بالای ٣٠ درصد قرار دارد و وقتی این جنگلها تخریب شوند امکان بازسازی آن دشوار است یا وقتی به طور طبیعی بازسازی میشود، تنوع زیستی ارزشمند سابق را ندارد. نظر سازمان حفاظت محیط زیست این است به سمت حفاظت این جنگلها برویم و حداقل برای یک مدت کوتاه از بهرهبرداری از آنها و از ورود بیشازحد دام به این مناطق خودداری کنیم. وی با اشاره به بحث زمینخواریها افزود: با همکاری سازمان جنگلها، لایحهای را بهمنظور توقف بهرهبرداری تجاری و تغییر کاربری از جنگلها تصویب کردیم. این مصوبه تا حدی باعث کاهش بهرهبرداریها شده است؛ زیرا طبق این مصوبه تنها درخت بیمار و افتاده قابل برداشت است. براساس قانون درختها بههیچوجه نباید چکش بخورند و قطع شوند. ابتکار با تأکید بر اینکه واردات چوب هم در بحث حفظ جنگلها مسئله حائز اهیمتی است، گفت: خواهش میکنم همه فعالان عرصه چوب کشور در بحث واردات چوب فعال بشوند. امروز هیچ مشکلی برای واردات چوب از روسیه که میلیونها هکتار درختکاری دارند وجود ندارد تا مصرف درختان هیرکانی به حداقل برسد.