تمام حساب‌های مس سونگون باید به بانک‌های استان انتقال یابد
تمام حساب‌های مس سونگون باید به بانک‌های استان انتقال یابد
استاندار آذربایجان شرقی گفت: بر اساس قانون برنامه ششم، حساب‌های بانکی معادن استان باید در داخل استان ایجاد شود و با گردش مالی این حساب‌ها نیز تسهیلات مورد نیاز استان تامین شود.

به گزارش عصرتبریز، محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای معادن استان، با اشاره به موضوع انتقال حساب‌های مس سونگون به استان، اظهار داشت: بعد از اخطار اولیه‌ای که به این شرکت داده شد یک موافقت‌نامه ۴ ماده‌ای تدوین شد و بر اساس گزارش‌های ارائه شده بخشی از حساب‌ها به استان انتقال یافته است که البته رضایت‌بخش نیست و تمام حساب‌ها باید منتقل شود.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص برداشت شن و ماسه در برخی مناطق استان نیز گفت: بهره‌برداران معادن موظف هستند بعد از اتمام عملیات برداشت، محیط را به وضعیت اولیه بازگرداند؛ ولی در اطراف تبریز در طی ۵۰ سال گذشته برداشت‌های عمیق شن و ماسه انجام شده و محیط به حالت اولیه برنگشته است.

وی اضافه کرد: چاله‌های عمیقی که در اثر این برداشت‌ها ایجاد شده، احتمال خطر برای شهر تبریز را افزایش داده و برای اصلاح آنها باید تدابیر لازم اتخاذ شود.

پورمحمدی در خصوص برداشت‌های انفرادی از برخی معادن طلا در استان نیز گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که این موضوع به شکلی که در رسانه‌ها مطرح شده وجود ندارد؛ با این حال برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها طرح جامعی از سوی مسئولان محلی ارائه شود.

در این نشست با ابطال پروانه بهره‌برداری ۴ معدن به دلیل عدم فعالیت مناسب و واگذاری آنها به افراد واجد شرایط موافقت شد.

همچنین مقرر شد با توجه به آلودگی‌هایی که کوره‌های آجرپزی اطراف شهر تبریز ایجاد می‌کنند، موضوع جابه‌جایی آنها به صورت تدریجی انجام شود.