به گزارش عصرتبریز، محمدحسین فرهنگی با بیان اینکه متاسفانه این پروژه مهم ملی با محدودیت مالی مواجه شده است اظهار داشت: به تبع شرایط کلی طرح های عمرانی کشور، نبود منابع مالی مستحکم طی سال های اخیر باعث تعلل در اجرای این پروژه شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه پروژه بزرگراه تبریز به ارمنستان از دو منطقه خواجه و اسپیران احداث میشود، از این رو می تواند در توسعه استان نقش مهمی را ایفا کرده و سبب افزایش درآمدها و همچنین ایجاد اشتغال های پایدار در منطقه شود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس کاهش زمان سفر را از مزایای مهم احداث این بزرگراه برشمرد و ادامه داد: کاهش ۵۰ کیلومتری فاصله تبریز تا ارمنستان در مقایسه با محور موجود که از طریق مرز نوردوز در خداآفرین از طریق ورزقان ترددها انجام می شود، نه تنها موجب کاهش مدت زمان سفر خواهد شد بلکه صرفه جویی بسیار وسیعی در مصرف سوخت نیز می شود.
وی با تاکید بر اهمیت این محور در ترانزیت بینالمللی کالا و مسافر، گفت: محور تبریز- اسپیران- آقبابا- خاروانا- نوردوز به طول ۱۴۵ کیلومتر، شهر تبریز را به نوار مرزی و کشور ارمنستان متصل می کند.
این نماینده مجلس دهم همچنین از شرایط نامناسب مالی آزاد راه تبریز ـ ارومیه خبر داد و گفت: این پروژه یکی از طرح های بزرگ وزارت راه و شهرسازی به حساب می آید که نقش کلیدی در توسعه محورهای ارتباطی شمال غرب کشور ایفا می کند، اما به دلیل محدودیت های اعتباری وضعیت چندان مناسبی ندارد.
فرهنگی اظهار داشت: بزرگراه تبریز – ارومیه در دو بخش ساخت پل میان گذر دریاچه ارومیه و آزاد راه شهید کلانتری طراحی شده که بهره برداری از آن باعث صرفهجویی در بعد مسافت و زمان خواهد شد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس هدف اصلی از اجرای این پروژه را کاهش خسارت تصادفات جادهای، کاهش اتلاف زمان، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک وسایل نقلیه، رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و توسعه صنعت گردشگری بیان کرد.
فرهنگی تسریع در تکمیل آزاد راه تبریز ـ ارومیه و تبریز – ارمنستان را یکی از خواستههای مهم مردم شمال غرب کشور برشمرد.