خسارت ۲۰ میلیارد تومانی آتش‎‎‎‎‎‎‎سوزی به بازار تبریز
خسارت ۲۰ میلیارد تومانی آتش‎‎‎‎‎‎‎سوزی به بازار تبریز
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از خسارت ۲۰۰میلیارد ریالی آتش سوزی به بازار تبریز خبر داد و گفت: متاسفانه مواد اشتعال زا در داخل مغازه های بازار نگه داری میشود.

به گزارش عصرتبریز، صبح امروز دوشنبه جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‎شرقی با حضور معاون عمرانی استانداری، مدیرکل میراث فرهنگی و اعضای کارگروه با محوریت تصویب دومین سند تدبیر توسعه گردشگری استان و بررسی ابعاد خسارات ناشی از آتش سوزی در بازار تبریز برگزار شد.

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی استان در این نشست اظهار داشت: استان آذربایجان‎شرقی با توجه به جاذبه‌ها و بناهای فرهنگی و تاریخی و نیز قابلیت‌های بالا در گردشگری روستایی، عشایر و طبیعت‎گردی می‌تواند مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی باشد که می‌بایست با تقویت مولفه‌هایی چون بازاریابی و تبلیغات و تعریف مدیریت واحد جهت هماهنگی ارگان‌های مختلف از این ظرفیت خود بطور شایسته بهره مند شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‎شرقی دستیابی به جایگاه مناسب استان به عنوان یکی از مقاصد کشور را هدف مهم حوزه گردشگری استان عنوان کرد و گفت: برای دستیابی به این هدف انجام اقدامات اساسی مثل آموزش، بازاریابی و تبلیغات، مدیریت واحد عوامل اجرایی، توسعه ژئوتوریسم و اکوتوریسم، مدیریت جاذبه‌ها و بناهای تاریخی و تقویت زیرساخت‌ها و بازارچه‌های عرضه صنایع دستی را در دومین سند تدبیر توسعه گردشگری استان به عنوان ۵ مگاپروژه حوزه گردشگری تعریف شده که شامل ۶۵۵ زیر پروژه است.

آبدار در ادامه با اشاره به آتش سوزی بازار گفت: با توجه به اینکه مناطق مسکونی اطراف بازار در سال‌های اخیر به انبارها و کارگاه‌های متعدد تبدیل شده است، لذا انباشت کالاها و مواد مختلف قابل اشتعال در آنها هر لحظه احتمال وقوع حادثه‌ای ناگوار همچون آتش سوزی اخیر را دوچندان می‌کند که می‌بایست در این راستا نهادهای مربوطه و نظارتی برای مقابله با این پدیده به صورت مشترک وارد عمل شوند.

وی انباشت مواد اشتعال زا در سرای ایکی قاپیلی را یکی از عوامل شدت آتش سوزی عنوان کرد و گفت: در این رابطه نامه‌های مختلفی به هیئت امنا و نهادهای مربوطه برای تخلیه این سرا از اجناس و کالاهای قابل اشتعال و نیز بازار کفاشان ارسال شده است و می‌بایست هرچه سریع‌تر به این امر ترتیب اثر داده شود تا دیگر شاهد این چنین حوادثی نباشیم.

آبدار در پایان با اشاره به خسارت ۲۰ میلیارد تومانی به کالبد بازار افزود: با عنایت به لزوم مرمت هرچه سریع‌تر این اثر فاخر جهانی مکاتبات و اقدامات لازم با دستگاه‌های ذیربط صورت گرفته و با توجه به حساسیت مسئولین ارشد کشوری و استانی امیدواریم اعتبار مورد نیاز به این امر تخصیص یابد.

احمد حمزه زاده قائم مقام و معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی استان در ادامه این نشست به تعریف ۱۴ هسته کلیدی در دومین سند تدبیر توسعه استان اشاره کرد و گفت: با توجه به لزوم دستیابی جایگاه واقعی گردشگری استان در کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان اقدام به تعریف ۵ زیرمجموعه با ۲۱ اقدام اساسی در راستای اهداف توسعه گردشگری استان نموده است.

حمزه زاده همچنین به سایر برنامه‌های این اداره کل در راستای توسعه گردشگری استان اشاره کرد و گفت: افزایش ثبت آثار جهانی و ملی، ارتقا جایگاه صادرات صنایع دستی استان، بهبود کمی و کیفی واگذاری خانه‌های تاریخی و افزایش ظرفیت‌های اقامتی استان از سایر برنامه‌هایی است که در این راستا در دستور کار قرار گرفته است.