احیای دریاچه ارومیه نیازمند اشخاصی همچون امام خمینی(ره) و گاندی است
احیای دریاچه ارومیه نیازمند اشخاصی همچون امام خمینی(ره) و گاندی است

عصر تبریز: دانشیار رشته عمران دانشگاه تبریز گفت: احیای دریاچه ارومیه نیازمند اشخاصی همچون امام خمینی(ره) و گاندی است. روزنامه سرخاب به نقل از ایسنا نوشت:  دکتر مهدی ضرغامی در جلسه ارائه گزارش فرصت مطالعاتی گروه اعزامی به آمریکا با تاکید بر احیای دریاچه ارومیه ابراز کرد: احیای کامل دریاچه ارومیه نیازمند ایمان راسخ و […]

عصر تبریز: دانشیار رشته عمران دانشگاه تبریز گفت: احیای دریاچه ارومیه نیازمند اشخاصی همچون امام خمینی(ره) و گاندی است.
روزنامه سرخاب به نقل از ایسنا نوشت:  دکتر مهدی ضرغامی در جلسه ارائه گزارش فرصت مطالعاتی گروه اعزامی به آمریکا با تاکید بر احیای دریاچه ارومیه ابراز کرد: احیای کامل دریاچه ارومیه نیازمند ایمان راسخ و عزم ملی است و باید سیاست های عملیاتی مناسب با محوریت استفاده بهینه از منابع آبی با حفظ سطح زیر کشت انجام شود.
وی افزود: برای احیای دریاچه ارومیه نیاز به شخصیت های کاریزماتیکی همچون همچون امام خمینی(ره) و گاندی داریم! برای مدیریت بهتر سیستم منابع طبیعی، نیازمند پایش خودمانی در سیستم هایی که از آب مصرف می کنند هستیم.
وی با تاکید بر لزوم وضعیت دریاچه ارومیه در بعد بین المللی عنوان کرد: بحران دریاچه ارومیه، مساله ای انسانی است و عدم توجه به نظم ارتباط اجتماعی انسان ها این بحران را پدید آورده است.
به گفته ضرغامی، دولت در حال حاضر با یک چالش بسیار مهمی مواجه است و آن هم دو راهی تخصیص آب به احیای دریاچه و و تخصیص به مصرف انسان هاست، ولی باید بین ارزش ها و ترجیح ها قائل به تفکیک بود و سپس تصمیم لازم را گرفت.
دانشیار دانشگاه تبریز در ادامه به اصول دیپلماسی آب اشاره کرد که تغییر ذهنیت در مورد آب از یک منبع محدود به یک منبع منعطف و متغیر، ارائه راهکارهای برد برد و نه مجموع صفر و … از مهم ترین این اصول بود.
ضرغامی همچنین از عدم امکان ابراز نظر اشخاص مختلف در جلسات کارشناسی، انتقاد کرد.
وی خطاب به مسئولان ارشد کشوری ادامه داد: باید تکلیف آب را یکبار برای همیشه در قوانین آتی همچون قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی به عنوان یک حق و یا کالای مالکیت پذیر مشخص کنیم.
وی با بیان اینکه مساله دریاچه ارومیه یک مساله پیچیده است ابراز کرد: پایش جامع، عینی، راداری و فضایی، تسهیل گری بی طرف برای تجمیع نظرات ذینفعان، تشویق سمن ها برای آموزش و ترویج فرهنگی، توسعه روابط بین المللی و سرمایه گذاری، طراحی سیستم جدید مالیاتی مبتنی بر مصرف آب، ارائه رابطه توازن اقتصادی و …از جمله مواردی است که می تواند در احیای دریاچه ارومیه موثر باشد.