معضلات پارکبان‌ها در کلانشهر تبریز
معضلات پارکبان‌ها در کلانشهر تبریز
سیستم‌های پارک حاشیه‌ای باید به‌صورت مکانیزه و هوشمند در شهر تبریز اجرایی شود.

به گرارش عصرتبریز، در تعریف، پارکبان به شخصی گفته می‌شود که از خودروهای پارک شده نگهبانی و مراقبت می‌کند و به ازاء این کار با صدور قبض مبلغی پول دریافت می‌کند. این در حالیست که وجود پارکبان در خیابان‌های شهر با مشکلاتی هم روبرو بوده است.

فضای نابه‌هنجاری در پارکبانی استان حاکم است،‌ دریافت پول اضافی، برخورد نامناسب با مردم و …. بارها گزارش شده است. از دیدگاه شورای اسلامی شهر تبریز و شهرداری این کلانشهر باید حقوق مردم در نظر گرفته شود و نیم ساعت اول پارک به صورت رایگان در نظر گرفته شود.

پنج هزار جای پارک خودرو در شهر تبریز توسط سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری مدیریت می‌شود و حدود دو هزار و ۴۰۰ جای پارک به صورت مکانیزه کنترل می‌شود.

اصغر آدی بیگ مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری تبریز در این‌باره گفته است که پارکینگ‌های حاشیه‌ای با انتظام‌بخشی به پارک خودروها در حاشیه معابر و تقسیم عادلانه فضاهای پارک، مانع ایجاد ترافیک در معابر می‌شود.

وی همچنین افزوده که طرح پارکبانی به منظور رعایت قوانین و افزایش امنیت خودروهای پارک شده در پارکینگ‌های حاشیه‌ای راه‌اندازی شده است و با دستور و سیاست‌گذاری‌های اخیر شهردار کلانشهر تبریز در نظر داریم کلیه مسیرهای پارکبانی شهر تا پایان سال از سیستم دستی خارج و با سیستم اپلیکیشن و هوشمند مدیریت شود.

با راه‌اندازی سیستم اپلیکیشن و هوشمند، ارتباط بین پارکبانان و شهروندان حذف و از طریق سیستم‌های مختلفی که تنظیم شده، عملیات پارکبانی انجام می‌گیرد که امیدواریم در سالجاری توسط فراخوان از طریق اداره سرمایه گذاری شهرداری، این طرح به مشارکت واگذار شده و به تبع اجرای آن بتوانیم تنش‌های موجود بین همشهریان را به صفر برسانیم.

البته این گفته، تاکنون که بهار سال ۹۸ در حال سپری شدن است در حد وعده و الفاظ قشنگ باقی مانده است. هر روز مواجه با خرابی دستگاه‌های اکترونیکی کارت‌خوان در نقاط مختلف شهر هستیم که بنا به گفته برخی کارشناسان به عمد خراب می‌شوند تا پول دستی توسط پارک‌بان‌ها دریافت شود یعنی شما برای پارک ده دقیقه تا یک ساعت باید دو هزار تومان پول پرداخت فرمایید که مغایر با عقل و منطق و حقوق شهروندی می‌باشد.

در منطقه ولیعصر تبریز بارها شاهد گذاشتن وسایل و موانع توسط صاحبان مغازه‌ها در محل پارک خودرو بوده‌ایم و وقتی علت آن را از پارک‌بان‌ها سوال شود جواب می‌دهند که اهرم قانونی برای برخورد با این قانون شکنی نداریم!

طبق نظر پلیس راهنمایی و رانندگی با توجه به اصل بودن اخذ مکانیزه هزینه پارک حاشیه‌ای، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی درخصوص اماکنی که دستگاه‌های پارکومتر ندارند، نمی‌تواند داشته باشد. از نظر پلیس اخذ دستی پول توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد. پارک حاشیه‌ای صدمات زیادی به روند ترافیک شهر وارد می‌کند، از این‌رو نباید سیاستگذاری‌های ما در مسیر افزایش جذابیت‌های پارک‌های حاشیه‌ای باشد.

رایگان‌کردن نیم ساعت اول و پایین بودن تعرفه پارک حاشیه‌ای باعث شده مردم به سمت استفاده از پارکینگ‌های عمومی نروند و سرمایه‌گذاران علاقه‌ای به ایجاد پارکینگ نداشته باشند بطوریکه این موارد بر افزایش تقاضا در پارک حاشیه‌ای می‌افزاید و جریان ترافیک شهر را مختل می‌کند.

سیاستگذاری‌ها و نظام تعرفه‌گذاری باید به‌گونه‌ای باشد که شهروندان با میل و رغبت به سمت پارکینگ‌های عمومی بروند. از طرفی شهروندان نیز باید درنظر داشته باشند که تخلفات و دریافت وجه بیش از تعرفه پارکبان‌ها را به سامانه ۱۳۷ گزارش دهند و حتما با پارکبان‌های متخلف برخورد خواهد شد.

سیستم‌های پارک حاشیه‌ای باید به‌صورت مکانیزه و هوشمند در شهر تبریز اجرایی شود. مادامی که پول نقد در ازای پارک دریافت شود این مشکلات نیز وجود خواهند داشت از این‌رو انتظار می رود حوزه حمل‌ و نقل و ترافیک راهکارهای هوشمند‌سازی‌ پارک حاشیه‌ای را هرچه زودتر در شهر تبریز عملیاتی و اجرایی نماید.

نگارنده: احمد بایبوردی