مصرف مواد مخدر در ایران، به گروه‌های دانش‌آموزی رسیده است
مصرف مواد مخدر در ایران، به گروه‌های دانش‌آموزی رسیده است
استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در جوامع در حال توسعه از جمله کشور ما میانگین سنی مصرف مواد مخدر به گروه‌های دانش‌آموزی رسیده است.

به گزارش خبرنگار عصر، محمدرضا پورمحمدی امروز در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز با اشاره به فرا رسیدن پنجم تیرماه «روز جهانی مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر»، اظهار داشت: در کشور ما از تاریخ هفتم تیرماه به مدت یک هفته به‌عنوان هفته مبارزه با موادمخدر نامیده شده است.

وی با بیان اینکه آگاهی می‌تواند جامعه را از چنین بلایایی نجات دهد، افزود: امروز با کمال تاسف و علی‌رغم پیشرفت و مدنیت در سطح جهانی، روز به روز شاهد افزایش معضل اعتیاد هستیم بطوریکه بر اساس آخرین آمار بین‌المللی، نزدیک به شش درصد جمعیت جهان که در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال قرار گرفته‌اند حداقل یکبار مواد مخدر و یا روانگردان استفاده کرده‌اند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه روز به روز به تنوع مواد مخدر افزوده می‌شود، گفت: امروز بیش از هشتصد نوع مواد مخدر وجود دارد و از آن فاجعه‌بار تر این است که اعتیاد به بزرگترین ابزار سیاسی و اقتصادی تبدیل شده چراکه گردش مالی قاچاق آن، منابع سرسام‌آوری را در اختیار قاچاقچیان قرار می‌دهد و از سوی دیگر سیاستمداران نیز با از بین رفتن بشریت به‌واسطه‌ی اعتیاد، بیشتر به اهداف سیاسی خود می‌رسند.

وی ادامه داد: مصیبت بارترین قسمت مصرف مواد مخدر این است که هر روز میانگین سنی مصرف مواد مخدر کاهش پیدا می‌کند به‌گونه‌ای که در جوامع در حال توسعه از جمله کشور ما میانگین سنی به گروه‌های دانش‌آموزی رسیده است.

پورمحمدی اذعان داشت: امروز به مواد مخدر کیفیت صنعتی و شیمیایی افزوده شده و در اثر آن مرگ و میر حاصل از اعتیاد بیشتر شده بطوریکه درمان اعتیاد به مواد مخدر شیمیایی بسیار سخت است.

وی افزود: برنامه‌های مجانی شبکه‌های جهانی تلاش دارند که نگرش‌های موجود در جوامع را به سمت و سوی اعتیاد سوق دهند.

استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: استعمار در مقوله‌ی اعتیاد نهاد خانواده، دانش‌آموزان، دانشجویان، محیط های صنعتی و کارگران را هدف گرفته چراکه اگر این‌ها را مورد هدف قرار دهد، بنیان جامعه را هدف گرفته است.

وی با اشاره به افزایش کشت مواد مخدر در کشورهای همسایه، اظهار کرد: در کشور افغانستان طی سال‌های اخیر سطح کشت خشخاش پنجاه برابر شده و این نقش استکبار جهانی را نشان می‌دهد که در تلاش‌اند از طریق مواد مخدر جوانان این منطقه را به نابودی بکشانند.

وی اضافه کرد: هم‌مرزی با افغانستان و پاکستان و از طرفی هجمه و حربه‌های فرهنگی دشمنان باعث شده گرایش به مواد مخدر در کشورمان طی سال‌های اخیر بیشتر شود.

پورمحمدی، برخی سیاست‌های خارجی که دشمنان نظام هدف‌گذاری کرده‌اند را از جمله عوامل گرایش به مواد مخدر در ایران برشمرد و گفت: دشمنان با تحریم و ایجاد مشکلات اقتصادی سبب می‌شوند که افراد به اعتیاد رو آورند.

وی افزود: عوامل روانشناختی از جمله اختلالات اضطراب، افسردگی و بحران هویت نیز از دلایل گرایش به مواد مخدر هستند.

پورمحمدی، دور ماندن از فرهنگ غنی داخلی و تغییر سبک زندگی و همچنین تضعیف مبانی دینی را از عوامل فرهنگی گرایش به مواد مخدر برشمرد و گفت: پلیس درونیِ مبانی دینی و مذهبی، بزرگترین سد در برابر اعتیاد است که می‌تواند از گرایش افراد به سمت مواد مخدر جلوگیری کند.

وی، پایین بودن میزان آگاهی از خسارات و زیان‌های مصرف مواد مخدر را از دیگر عوامل مصرف مواد مخدر عنوان کرد و افزود: کاهش روابط اجتماعی بین خانواده‌ها نیز نقش بسیاری در افزایش اعتیاد در سطح جامعه دارد چراکه امروزه خانواده‌ها وقت کمتری با یکدیگر سپری می‌کنند یا بعضاً تندخویی و بدرفتاری بین اعضای خانواده سبب کشش جوانان به معضل اعتیاد می‌شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از جمله پیامدهای مصرف موادمخدر خسارت‌های بهداشتی است، گفت: برای معتادان باید بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی ایجاد کرده و هزینه‌های درمان آن‌ها را تامین کرد.

وی، دومین بخش از پیامدهای مواد مخدر را خسارت‌های اجتماعی برشمرد و گفت: بخش عمده‌ای از بزهکاری‌های اجتماعی همچون همسرآزاری، کودک‌آزاری، قتل عمد، جرایم منکراتی، نزاع و خشونت مربوط به افرادی‌ست که گرفتار اعتیادند.

پورمحمدی با اشاره به خسارت‌های اقتصادی مصرف مواد مخدر در جامعه، بیان کرد: هر سال میلیاردها تومان صرف مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر در دستگاه‌های نظامی، انتظامی و … می‌شود.

وی در ادامه استرس، اضطراب، لذت کاذب و … را از جمله خسارت‌های فرهنگی سوء مصرف مواد مخدر اعلام کرد.

پور محمدی، خسارت‌های امنیتی مرتبط با اعتیاد را مورد اشاره قرار داد و گفت: در صورت شیوع اعتیاد به مواد مخدر در جامعه، شاهد تهدیدهای حاکمیتی و امنیتی خواهیم بود.

وی در ادامه به بخشی از اقدامات پیشگیرانه داخلی در ارتباط با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: کیلومترها استحکامات و انسداد فیزیکی در مرزهای کشورمان ایجاد شده تا امکان قاچاق مواد مخدر وجود نداشته باشد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شهر تبریز افتخار بزرگی دارد و آن عدم وجود معتاد متجاهر در سطح شهر و خیابان‌هاست، گفت: در کمپ ماده ۱۶ تبریز به علت امکانات موجود، هم‌اکنون بحث خود معرفی نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد: همه ما به آموزش نیاز داریم مخصوصاً در مسائل مربوط به جامعه امروزی حتی والدین نیز باید آموزش و مهارت‌های لازم را کسب کنند.

پورمحمدی گفت: بیش از ۹ هزار مرکز درمان و پیشگیری از اعتیاد ایجاد شده است و بیش از ۱۰۰۰ کمپ ماده ۱۶ نگهداری معتادان متجاهر نیز در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه پنجاه درصد بحث درمان اعتیاد و پنجاه درصد دیگر مساله بازگرداندن فرد به جامعه است، گفت: برای بازگرداندن افراد درمان‌شده به جامعه نیازمند همکاری و مشارکت خیران هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که جامعه، مسوولان، نخبکان، اصحاب اندیشه، گروه‌های مرجع و سایر آحاد در راه مبارزه با اعتیاد هر چه بیشتر دست به دست هم داده و شاهد روزی باشیم که جامعه عاری از معضل اعتیاد شود.