مهاجرت معکوس در آذربایجان شرقی آغاز شده است
مهاجرت معکوس در آذربایجان شرقی آغاز شده است
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به شروع مهاجرت معکوس در استان، گفت: معتقدم باید کمیته‌ای با هدف زمینه سازی برای مهاجرت معکوس در استان و کاهش جمعیت مناطق حاشیه نشین تشکیل شود.

به گزارش عصرتبریز، محمدرضا پورمحمدی در جلسه مشترک کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده استان و کارگروه ارتقا وضعیت اجتماعی، فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری، با بیان این‌که بحث توانمندسازی مقوله‌ای متفاوت از آن چیزی است که اکنون رخ می‌دهد، گفت: توانمندسازی آخرین سیاست جهانی سرپناه بوده است، بعد از عبور از سیاست‌هایی مانند ساخت مسکن ارزان قیمت، اعطای تسهیلات نوسازی، به مرحله توانمندسازی می‌رسیم.

وی اظهار کرد: دولت نباید تصدی گری کرده و برای مردم مسکن بسازد، به جز برای گروهی که واقعا تهی دست محسوب می‌شوند و نمی‌توانند مسکن بسازند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به شروع مهاجرت معکوس در استان، گفت: معتقدم باید کمیته‌ای با هدف زمینه سازی برای مهاجرت معکوس در استان و کاهش جمعیت مناطق حاشیه نشین تشکیل شود، زمانی شاهد مهاجرت از مناطق روستایی به مناطق شهری بودیم ولی اکنون روند مهاجرت معکوس از سوی شهرهای بزرگ به روستاها آغاز شده، هر چند که این روند کند است.

وی ادامه داد: توانمندسازی برخلاف سیاست‌های گذشته که عرضه محور بود، یک رویکرد از ناحیه‌ی اصلاح تقاضا است، ما باید تقاضا را مدیریت و موثر کنیم تا با توانمندسازی، مردم بتوانند مسکن خود را با دست خودشان بسازند.

پورمحمدی ادامه داد: ستادهای تسهیل گری و دفاتر نهادهای بازآفرینی شهری در مکان‌هایی سراغ ساخت و ساز می‌روند که در آنجا امکان بازسازی وجود ندارد، بنابراین اساس توانمندسازی به این برمی‌گردد که برای مردم فرصت شغلی ایجاد کرده و مردم را از نظر فکری، فرهنگی و اقتصادی مشارکت دهیم.

وی افزود: باید برای کاهش آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین، در دفاتر تسهیل گری به آموزش افراد حتی مسئولین پرداخت، همچنین مسائل و مشکلات این مناطق باید از کانال رسانه ها تبیین شود تا این آسیب های اجتماعی و فرهنگی از بین رود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که مجموع موضوعات و بحث‌های کارشناسی در تمامی جلسات به صورت چکیده عنوان شوند، گفت: بعد از مطرح کردن موضوعات در چنین کارگروه‌هایی باید به دنبال تصمیم گیری بوده و بعد از آن نیز اقدام موثر مربوط به موضوعات عملیاتی شود.

وی ادامه داد: تمامی موضوعات به صورت کارشناسی شده در کارگروه‌ها مطرح و اهم یافته‌های جلسات نیز توسط مدیران دستگاه‌ها مطالعه شود، طبق تاکید وزیر کشور نیز هر شش ماه یکبار گزارشاتی در خصوص اولویت‌های عمومی در حوزه‌ی اجتماعی، فرهنگی، گردشگری و صنعت و معدن ارسال شود، از مدیران نیز خواستار مطالعه و تدبیر روی این موضوع هستیم.

وی با بیان این‌که رصد فرهنگی و اجتماعی جزو اولویت‌های کارگروه ارتقای وضعیت اجتماعی، فرهنگی است، افزود: مشارکت سازمان های مردم نهاد، آحاد مردم و جامعه و خیران در جلسات، بررسی و آسیب شناسی وضعیت هنجارهای اجتماعی و فرهنگی بسیار موثر است، معتقدم پیشبرد مسائل اجتماعی بدون همراهی آحاد جامعه دشوار بوده، نباید انتظار داشت با برگزاری چند جلسه و راه اندازی چند دفتر تسهیل گری مشکلات اجتماعی و فرهنگی حل می‌شود.