فوتبال آذربایجان و خط قرمز شیرین خطیبی و دنیزلی
فوتبال آذربایجان و خط قرمز شیرین خطیبی و دنیزلی
سرخابی های پایتخت اولین باخت های خود را در لیگ نوزدهم خیلی زود متحمل شدند و جالب اینجاست که هر دو تیم در تبریز طعم اولین باخت را چشیدند.

عصرتبریز –  سعید عبدی: تیم تراکتور آذربایجان موفق شد در یکی از حساس ترین بازی خود در لیگ نوزدهم، میهمان خود پرسپولیس را با نتیجه یک بر صفر شکست داده و اولین پیروزی فصل را به شیرین ترین شکل ممکن کسب کند. پرسپولیس به عنوان مدافع عنوان قهرمانی نیز با این نتیجه، خیلی زود طعم شکست را در لیگ نوزدهم چشید. این برد در حالی برای تیم اول فوتبال آذربایجان به دست آمد که از آخرین پیروزی این تیم مقابل پرسپولیس چند سالی می گذشت.

طلسم شکنی به دست دنیزلی

تراکتور در حالی در هفته دوم پذیرای پرسپولیس بود که در هشت تقابل اخیر خود، موفق به شکست دادن این تیم نشده بود. پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکوویچ، یک تیم شکست ناپذیر مقابل تراکتور نشان داده بود و در هشت تقابل اخیر دو تیم، پیش از رویارویی دیروز که با برد تراکتور همراه بود، چهار برد برای پرسپولیس و چهار نتیجه مساوی به دست آمده بود. دو تساوی از چهار تساوی حاصل تقابل های فصل گذشته شان بود و تراکتوری ها به شدت در بازی روز جمعه به دنبال کسب برد و پایان دادن به طلسم عدم کسب برد مقابل پرسپولیس بودند.

پرسپولیس با برد خانگی مقابل پارس جنوبی جم، لیگ نوزدهم را آغاز کرده بود. تراکتور نیز در اولین بازی خود در لیگ نوزدهم مقابل میزبان خود نفت مسجد سلیمان به تساوی بدون گل دست یافته بود. اولین تجربه حضور دنیزلی در ورزشگاه یادگار امام به عنوان سرمربی تراکتور، تجربه شیرینی از آب در آمد و سرخ پوشان فوتبال آذربایجان به آن چه که دوست داشتند رسیدند. آنها موفق شدند با تک گل احسان حاج صفی، ضمن رقم زدن اولین برد خود در لیگ نوزدهم، به طلسم چند ساله ناکامی هایشان مقابل پرسپولیس نیز خاتمه ببخشند.

فوتبال آذربایجان
شاهکار شاگردان خطیبی در ایستگاه نخست

یک هفته پیش از پیروزی دلچسب تراکتور مقابل پرسپولیس در تبریز، ماشین سازی دیگر نماینده فوتبال آذربایجان دست به کار بزرگی زده و موفق شده بود استقلال تهران را با ستاره های نامدارش در ورزشگاه بنیان دیزل شهر تبریز شکست دهد. قرعه دشوار ماشین سازی در هفته های ابتدایی لیگ نوزدهم که همراه بود با رویایی این تیم با استقلال، سپاهان و پدیده در سه هفته ابتدایی فصل، کار را برای شاگردان خطیبی سخت کرده بود اما آنها در ایستگاه اول دست به کاری بزرگ زدند و استقلال را شکست دادند.

استقلال اولین بازی خود با هدایت استراماچونی را در حالی که می رفت با یک امتیاز حاصل از مساوی خارج از خانه مقابل ماشین سازی به پایان برساند، با ضربه آزاد دقایق واپسین اتابک زارعی، مدافع جوان ماشین سازی بازی را به میزبان خود واگذار کرد. این پیروزی دلچسب، بهترین شروع ممکن را برای رسول خطیبی و تیم کم ادعایش رقم زد تا دیدگاه ها نسبت به تیم دوم فوتبال آذربایجان متفاوت تر از آنچه که پیش از آغاز فصل پیش بینی می شد، باشد.

شوک به کالدرون در تبریز

گابریل کالدرون، سرمربی آرژانتینی پرسپولیس با یک برد خفیف کار خود را در این تیم آغاز کرد. او در هفته دوم به دنبال رقم زدن نتیجه ای قابل قبول مقابل تراکتور بود. این سرمربی به خوبی می دانست و اگر هم نمی دانست مطمئنا به او گوشزد شده بود که نتیجه تقابل با تراکتور تا چه اندازه می تواند برای پرسپولیسی ها مهم باشد. از پیش رو برداشتن تراکتور به عنوان یکی از رقبای مستقیم در کورس قهرمانی ضمن تداوم روند پیروزی های پرسپولیس در لیگ نوزدهم می توانست یک سکوی پرتاب برای مربی آرژانتینی باشد.

پرسپولیسی ها با اتکا با نتایج خوب شان مقابل تراکتور در سال های اخیر آمده بودند تا شکست ناپذیری خود را در برابر این تیم تداوم ببخشند. دو تساوی فصل گذشته و سه پیروزی پی در پی پرسپولیس با نتایج ۲-۰،۲-۱ و ۳-۰ نشان از برتری کامل سرخ پوشان پایتخت در تقابل های اخیر دو تیم داشت. تراکتوری ها آخرین بار در اسفند ماه سال ۹۳ پرسپولیس را شکست داده بودند.

روز جمعه اما پایانی بود بر طلسم شکست ناپذیری پرسپولیس مقابل تراکتور. شاگردان دنیزلی موفق شدند با یک بازی حساب شده از سد مدافع عنوان قهرمانی بگذرند. این شکست در شرایطی برای پرسپولیس ثبت شد که هواداران این تیم در سال های اخیر عادت چندانی به باختن ندارند و کالدرون باید خیلی زود تیمش را از حال و هوای باخت روز جمعه در تبریز خارج کند. به این ترتیب برد تراکتور، پایانی بود بر روزهای تلخ فوتبال آذربایجان مقابل سرخابی های پایتخت.

آغاز تلخی که استراماچونی فراموشش نخواهد کرد

اولین تجربه حضور استراماچونی به عنوان سرمربی استقلال تهران در لیگ برتر، یک تجربه بسیار تلخ بود. اتفاقاتی که برای این مربی در جریان بازی با ماشین سازی رخ داد، به هیچ عنوان از خاطر وی پاک نخواهد شد. اتفاقاتی که از آن صحبت می کنیم، شکست مقابل ماشین سازی تنها بخشی از آن است. استراماچونی که در طول نود دقیقه بازی مقابل ماشین، دستیارش را کنار خود نمی دید و دلش از اتفاقات اخیر پیرامون باشگاه نیز به شدت پر بود، در نشست خبری پس از بازی حسابی گرد و خاک به پا کرد تا شاهد یک شروع توفانی معکوس از سوی این مربی در فوتبال ایران باشیم.

استقلالی ها با شکست مقابل ماشین سازی در هفته اول، خیلی زود عدد صفر را از کنار تعداد باخت هایشان پاک کردند و این یک شروع ناامید کننده برای آنها بود. استقلالی ها این هفته نیز مقابل فولاد نتیجه خوبی نگرفته و پیروزی یک بر صفر را با مساوی یک بر یک در واپسین لحظات عوض کردند.

نکته جالب در مورد شکست استقلال، نتایج قبلی این تیم در تقابل با ماشین سازی بود. ماشین سازان در رویارویی های قبلی خود مقابل استقلال هیچ گاه طعم برد را نچشیده بودند. آنها طی دیداری دوستانه پیش از آغاز فصل نیز شکستی سنگین مقابل استقلال داشتند اما پیروزی هفته اول نشان داد که این فصل در تبریز باید شاهد نتایج غیر قابل انتظاری باشیم.

فوتبال آذربایجان
در انتظار تقابل های بعدی

نمایندگان فوتبال آذربایجان دو بار دیگر نیز میزبانی سرخابی های پایتخت را در تبریز به عهده خواهند داشت. تراکتور باید مقابل استقلال و ماشین سازی مقابل پرسپولیس در تبریز به میدان بروند. بی شک با نتایجی که ماشین و تراکتور در دو هفته گذشته مقابل استقلال و پرسپولیس کسب کرده اند، تقابل های آتی بین نمایندگان فوتبال آذربایجان و سرخابی های پایتخت از جذابیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.