موزه شیخ محمد خیابانی در تبریز افتتاح شد
موزه شیخ محمد خیابانی در تبریز افتتاح شد
فاز نخست خانه - موزه «شیخ محمد خیابانی»، از مجاهدان نهضت مشروطه و از سران نهضت آزادیستان، دوشنبه شب در خانه تاریخی آن عالم مبارز در تبریز افتتاح شد.

به گزارش عصرتبریز، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در آیین افتتاح خانه – موزه خیابانی اظهار کرد: خانه موزه ها فقط کالبدی برای نمایش بخشی از تاریخ نیستند، بلکه این مجموعه ها، خانه های افراد مطرح سیاسی،اجتماعی و فرهنگی و برای شناساندن بخشی از تاریخ و هویت این سرزمین به آیندگان ضروری هستند و به همین جهت به موزه تبدیل می شوند.

مرتضی آبدار، خانه ها را بخشی از میراث فرهنگی دانست که متعلق به آیندگان است و افزود: تبریز و آذربایجان مهد پرورش بزرگانی بود که بر عصرهای فرهنگی و اجتماعی ما تاثرگذار بودند.

وی با اشاره به احیای خانه های بزرگانی چون پروین اعتصامی، ستارخان سردار ملی، علی میسیو، ختایی و .. گفت: در خانه – موزه شیخ محمد خیابانی، ارائه برخی اسناد، تصاویر و اطلاعات تاریخی مربوط به این مجاهد نستوه، تلاشی در راستای بزرگداشت یاد و نام این مبارز نام آشنا است و به دلیل اقدامات و خدمات بی‌شمار شیخ محمد خیابانی، سال‌ها تلاش در راه مشروطیت، تلاش در مسیر حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و تأمین آزادی سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی کشور، بازآفرینی خانه وی بسیار مهم و ضروری بود.

آبدار با بیان اینکه تاکنون فاز نخست این خانه موزه آماده بازدید علاقمندان شده و تلاش می کنیم اسناد ارزشمند زیادی در این باره جمع آوری و در معرض مردم قرار دهیم،اظهار کرد: محتوایی ارزشمند و جذاب از اسناد نویافته و تندیس‌های مربوط به سران نهضت آزادیستان در این خانه موزه به نمایش در آمده و در تلاش هستیم تا آرشیو پژوهشی غنی و قابل استنادی نیز برای پژوهشگران و محققان عرصه مطالعات تاریخ معاصر ایران در این خانه موزه فراهم کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، سیاست وزارت جدیدالتاسیس میراث فرهنگی را حمایت از موزه های خصوصی اعلام کرد و گفت: تا کنون ۴ موزه خصوصی در تبریز ایجاد شده و برای ۶ موزه دیگر نیز پروانه راه اندازی صادر شده است.