عنوان «شهید» به معابر شهر بازگشت
عنوان «شهید» به معابر شهر بازگشت
حذف عنوان «شهید» از تابلوهای برخی معابر شهر، حساسیت هایی در بین مردم مؤمون و انقلابی تبریز ایجاد کرده بود که با گذشت چند روز از این ماجرا، طبق شواهد و قرائن موجود، تابلوهای فوق اصلاح و عنوان شهید دوباره به معابر شهری بازگشته است.

عصرتبریز – جهانبخش احمدیان: در چند روز گذشته بحث حذف عنوان «شهید» از تابلوی برخی معابر و خیابانهای شهر، موجب آزردگی خاطر خانواده های شهدا و مردم متعهد و مؤمن تبریز شده بود که با هوشیاری جوانان و فعالان رسانه ای استان و اقدام به موقع آنها در نصب برچسب شهید بر تابلوهای مذکور، حساسیت های موجود در این زمینه را افزایش داد.

کار به جایی رسید که نماینده ولی فقیه در استان نیز خطبه های نماز جمعه نسبت به حذف عنوان شهید از تابلوی معابر انتقاد کرده و هشدار داد که برای عدم مواجهه با خشم مردم آذربایجان، در اسرع وقت نسبت به ساماندهی این وضعیت اقدام شود.

برخلاف برخی از شایعات که در فضای مجازی و رسانه ای استان مطرح گردید، به نظر می رسد هیچ پروژه سازماندهی شده برای حذف عنوان شهید از تابلوی معابر و خیابانهای شهر وجود نداشت و تنها کج سلیقگی پیمانکار مربوطه موجب شده بود تا برخی از تابلوها در طرح تعویض دستخوش تغییراتی شود.

آغاز به کار کمیته ساماندهی تابلوهای معابر شهری

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز در این رابطه می گوید: گزارش هایی در خصوص حذف عنوان شهید از تابلوی معابر و خیابانها به شهرداری تبریز رسید که بلافاصله موارد گزارش شده شناسایی و نسبت به اصلاح و تکمیل تابلوها اقدام لازم صورت پذیرفت.

سعید حاجی زاده با اشاره به دستور شهردار تبریز برای تشکیل کمیته ویژه ساماندهی تابلوهای معابر شهری، اظهار می دارد: بر این اساس کمیته های مشابه نیز در تمام مناطق ۱۰ گانه شهرداری تبریز تشکیل و فعال شده است که این کمیته ها موظفند بر اساس بازدیدها و بررسی های میدانی در صورت نیاز سریعا نسبت به اصلاح یا تکمیل تابلوها و اسامی آنها اقدام کنند.

او ادامه می دهد: این کمیته ها موظفند در بررسی های میدانی خود، کلیه معابر بدون نام اعم از خیابان، محلات، کوی ها و کوچه ها را شناسایی و جهت اقدامات بعدی به شورای نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهرداری تبریز اعلام کنند.

اصلاح و ساماندهی تابلوهای معابر

پس از آغاز به کار کمیته ساماندهی تابلوهای معابر شهری، تابلوی معابری که عنوان شهید از آنها حذف شده بود، اصلاح و نصب شد که می توان به تابلوی بن بست شهید علیرضا رضوانفر، و شهید یعقوب فاتح اشاره کرد. اقدام فوق با استعلام از بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت گرفته و پس از تأیید تابلوهای مذکور اصلاح و نصب شدند.

برادر شهید یعقوب فاتح با اشاره به حساسیت جامعه در قبال شهدا اظهار می دارد: شهردار تبریز و مدیران شهرداری از نیروهای انقلابی هستند و بیش از دیگران در خصوص شهدا حساسیت دارند و در خصوص اتفاقات اخیر نیز اقدام سریع و هوشمندانه شهرداری تبریز باعث شد تا بسیاری از بدخواهان نتوانند به خواسته های خود برسند و این ارزشمند است.

شهرداری تبریز تقصیری ندارد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی درباره موضوع حذف عنوان شهید از تابلوهای معابر شهری می گوید: هیچ موضوع سازماندهی شده و ریشه ای در زمینه حذف نام شهدا از معابر و کوچه های شهر تبریز وجود ندارد.

سردار سرتیپ دوم اصغر عباسقلی زاده در رابطه با حاشیه های ایجاد شده درباره حذف عنوان شهید و بی اطلاعی شهرداری از این موضوع اظهار می دارد: شهرداری تبریز تقصیری در حذف عنوان شهدا از معابر و کوچه های شهر نداشته است و ما این موضوع را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم؛ حقیقت آن است که این موضوع به شهردار کلان‌شهر تبریز و مناطق برنمی‌گردد؛ این اقدام از سوی برخی از کارکنان بوده که بدون اطلاع شهردارها انجام گرفته است.

او معتقد است: برخی افراد از روی ناآگاهی و گاه از روی آگاهی تلاش می‌کردند تا در هفته دفاع مقدس جوسازی کنند، اما قطعا نمی‌توانند و همه آنها خنثی می‌شود و در خود تبریز تنها برای چند مورد از معابر با حذف واژه شهید روبه رو بودیم که عاملان آن نیز از سوی شهرداری شناسایی شده است و ما منتظر برخورد با آنها هستیم.

هشداری که جواب داد

تنها یک هفته پس از هشدار نماینده ولی فقیه در استان نسبت به حذف عنوان شهید از تابلوها و معابر شهری، شهرداری تبریز در اقدامی به موقع و تشکیل کمیته ای برای ساماندهی این تابلوها، این بار امام جمعه تبریز از اقدامات شهرداری در این زمینه تقدیر و تشکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز با اشاره به موضع گیری نهادهای انقلابی، خانواده شهدا و مسئولان شهری در خصوص اصلاح تابلوهای معابری که عنوان شهید در آنها قید نشده بود، تصریح کرد: “خوشبختانه شهرداری تبریز در این خصوص خوب عمل کرد و از اقدامات آن در این زمینه تشکر نموده و امیدوارم که دیگر شاهد چنین اتفاقی نباشیم”.

۱۴۲۰ کوچه و خیابان به نام شهدا مزین شده است

مسئول امور ایثارگران شهرداری تبریز، در جلسه هماهنگی آغاز فاز اجرایی طرح کوچه میزین افتخاری، با اشاره به نامگذاری ۱۴۲۰ کوچه و خیابان در سطح شهر تبریز به نام شهدا می گوید: اطلاعات لازم برای چاپ تابلوهای طرح «کوچه میزین افتخاری» در مراجع ذی صلاح وجود ندارد و از زمان رونمایی این طرح کار جمع آوری اطلاعات شهدا با امضای تفاهم نامه میان بنیاد شهید و امور ایثارگران، سپاه عاشورا و شهرداری تبریز آغاز شده و ادامه دارد.

تراب محمدی با اشاره به اینکه هدف اصلی این طرح آشنایی جوانان با شهداست اظهار می دارد: این طرح یکی از بهترین روش ها برای معرفی شهدا و اهداف آنان به جوانان است که در این راستا اطلاعات لازم برای چاپ و نصب تابلوهای حدود یک هزار شهید والا مقام نیز در سطح شهر جمع آوری شده است.