هسته معاملات نفس بورس را برید
هسته معاملات نفس بورس را برید
یکی از مهم ترین دلایل افت بازار امروز، اختلال در هسته معاملات بورس و فرابورس بود.

به گزارش عصرتبریز، بورس تهران امروز شاهد فشار عرضه شدید و تشکیل صف های فروش در کل بازار بود و حتی برخی نمادها تا صف خرید پیش رفته بودند ولی در ساعات پایانی تا کف قیمتی مجاز روزانه افت کردند.

یکی از مهم ترین دلایل افت بازار امروز، اختلال در هسته معاملات بورس و فرابورس بود که برای چندمین بار این مشکل باعث افت محسوس بازار میشود و علی رغم اعتراض و پیگیری سهامداران هنوز تلاشی برای راه حل این مشکل انجام نشده است.

مشکل اختلال در هسته معاملات در روزهای متعادل شدن عرضه های اولیه کاملا مشهود بوده و حتی نمادهای عرضه اولیه شده در حالت مجاز-متوقف در طول زمان بازار سفارش گیری میشود و پس از اتمام ساعات معاملاتی در ۱۲٫۳۰ ظهر تا ساعت ۱۳ و یا ۱۴ که نسبت به پیام ناظر اطلاع رسانی میشود مورد داد و ستد قرار میگیرند.

در این هفته، دومین روز افت شدید شاخص کل است که با ۶۴۴۱ واحد کاهش به کانال ۳۱۴ هزار واحد برگشت و نزدیک ۲ درصد از سرمایه سهامداران آب شد.

بانک ملت با نماد وبملت با ۴۲۲ واحد بیشترین تاثیر منفی بر افت شاخص کل را داشت، علی رغم حمایت حقوقی ها و خرید بیش از ۷۰ درصدی امروز، باز در زیر فشار عرضه دوام نیاورد و با صف فروش بالای ۹۲ میلیونی، معاملات امروز را به پایان برد.

علاوه بر بانک ملت، نمادهای رمپنا، فولاد، اخابر، وامید و ومعادن به ترتیب با ۳۲۳، ۳۰۵، ۳۰۲ ۲۰۶ و ۱۷۰ واحد افت بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند.

شاخص کل هم وزن نیز با ۲۴۲۳ واحد، کاهش ۲٫۵ درصدی را ثبت نمود و به رقم ۹۳ هزار ۵۴ واحد رسید.

ارزش معاملات نزدیک رقم ۲ هزار و یکصد میلیارد تومان بود و بیشترین حجم معاملات مربوط به نماد وتجارت با یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون سهم بود و بالاترین ارزش معاملات به نماد وبملت با ۲۰۷ میلیارد تومان اختصاص داشت.

در بازار فرابورس نیز شاخص کل با ۸۸ واحد افت روبرو شد و به رقم ۴ هزار ۱۲۲ واحد رسید. 

نمادهای کگهر، ذوب، زاگرس و دماوند بیشترین تاثیر را در افت شاخص فرابورس داشتند.

در بازار بورس فردا چهارشنبه ۱۷ مهر ماه شاهد عرضه اولیه شرکت فولاد سپید فراب کویر با نماد کویر خواهیم بود که با توجه به استقبال سهامداران از عرضه های اولیه امکان دارد نزدیک به یک میلیون نفر شرکت کنند و در سقف قیمتی ۶۲۵ تومان پا به بازار بگذارد.

اما در پایان لازم به ذکر است که مسئولان باید نسبت به رفع مشکل اختلال هسته معاملات توجه ویژه داشته باشند و جلوی ضرر و زیان سهامدارن را بگیرند.