اتمام مرمت مقبره چهارمنار تا پایان تابستان ۹۹
اتمام مرمت مقبره چهارمنار تا پایان تابستان ۹۹
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، از اتمام مرمت مقبره چهار منار تبریز تا پایان تابستان ۹۹ خبر داد.

به گزارش عصرتبریز، مرتضی آبدار با اشاره به اهمیت این اثر تاریخی گفت: احداث این اثر همزمان با انتقال مرکز حکومت به تبریز بوده است و با توجه به ویژگی های فاخر آن، تقریبا در تمام نقشه‌های قدیمی تبریز نام چهار منار وجود دارد و ارزش آن موجب شده است تا نام محله در ادوار پیشین به چهار منار تغییر کند.

آبدار با تاکید بر ضرورت ساماندهی و صیانت از آثار تاریخی ادامه داد: در سال‌های اخیر مرمت و ساماندهی این اثر در دستور کار اداره کل قرار گرفته است و در سال جاری با اعتباری بالغ بر شش میلیارد ریال در قالب اقداماتی نظیر؛ بازسازی دیوارها و اجرای پایه‌های آجری، حفر چاه و شمع بندی و استحکام بخشی دیواره­‌ها، ایجاد سرویس بهداشتی و … تداوم یافته است که تاکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق برنامه ریزی صورت گرفته، در نیمه اول سال ۹۹ به پایان خواهد رسید.

در قسمت پایینی این بنای فاخر که در دوره های تاریخی مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است بقایای مربوط به دوره سلجوقی و در بخش فوقانی تزئینات دوره ایلخانی قابل مشاهده است. این بنا همچنین در دوره صفوی به طور کامل و در دوره قاجار بخش فوقانی گنبد آن مرمت و بازسازی شده است.

مقبره چهار منار تبریز که به شماره ۱۶۵۱۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.