خط‌آهن میانه ‌‌سال ۹۹ به تبریز می‌رسد‌
خط‌آهن میانه ‌‌سال ۹۹ به تبریز می‌رسد‌
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، گفت: خط‌آهن میانه ‌‌به تبریز تا پایان ۹۹ یا ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش عصرتبریز، خیرالله خادمی در آیین افتتاح راه‌آهن میانه – بستان‌آباد با حضور رئیس جمهور، با بیان اینکه “۳۳۵۰ کیلومتر راه‌آهن در کشور در دست اجرا داریم” اظهار داشت: این حجم از توسعه ریلی معادل با ۳۰ درصد کل راه‌آهن موجود است.

وی با ابراز اینکه “اولویت اول ما اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی بود که ۴ مرکز به ریل وصل شدند” افزود: استان‌های همدان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و گیلان استان‌هایی بودند که به شبکه ریلی متصل شدند و استان آذربایجان شرقی پنجمین استان بود که از مسیر میانبر جدید از میانه به تبریز وارد شبکه ریلی کشور شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به اینکه برای اجرای این ۵ مسیر ریلی ۵۴ کیلومتر تونل و ریل و ۱۱۲ میلیون مترمکعب عملیات خاکی صورت گرفته که ۲٫۵ برابر مخزن سد کرخه است ابراز داشت: ارزش روز این ۵ شبکه ریلی متصل‌شده به شبکه ریلی سراسری ۲۰ هزار میلیارد تومان است که تا پایان ۱۴۰۰ پروژه‌ها را به اتمام می‌رسانیم.

وی با اعلام اینکه “۱۱۶۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم که معادل ۵۰ درصد آزادراه‌های موجود در کشور است”، ادامه داد: ۵۵۰ کیلومتر از این آزادراه‌ها در این دولت به بهره‌برداری رسید که معادل ۲۵ تا ۳۰ درصد کل آزادراه‌های موجود است.

خادمی نوع عملیات‌های عمرانی راه‌آهن میانه ــ تبریز را بی‌سابقه دانست و گفت: سراسر مسیر یا کوه است یا تپه که این امر کار را سخت کرده بود ضمن اینکه برای اولین بار در کشور، این مسیر به‌صورت دوخطه طراحی و اجرا شده است.

وی افزود: ۱۳۲ کیلومتر از ۲۰۳ کیلومتر بهره‌برداری شد که حدود ۴۰ کیلومتر تا تبریز باقی مانده و آن هم با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است که تا پایان ۹۹ یا ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به اینکه راه‌آهن میانه ــ تبریز، یک مسیر میانبر برای راه‌آهن تهران ــ تبریز است، ابراز داشت: ریل جدید از میانه تا تبریز، مسیر تهران ــ تبریز را ۱۱۴ کیلومتر و ۵٫۵ ساعت کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: برای این پروژه تا بستان‌آباد که امروز افتتاح می‌شود، ۱۴۱۴ میلیارد هزینه شده که ارزش روز آن ۵هزار میلیارد تومان است.