هدف اصلی توسعه مس سونگون اشتغال‌زایی است
هدف اصلی توسعه مس سونگون اشتغال‌زایی است
مدیرعامل مس سونگون هدف اصلی توسعه مس سونگون را امیدآفرینی و اشتغال‌زایی دانست و گفت: امسال بیش از ۵۰۰ نفر را در بخش‌های مختلف جذب کردیم.

به گزارش عصرتبریز، رضا شریفی در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح‌های تکمیلی چرخه تولید در مس سونگون که با حضور وزیر صنعت در محل معدن مس برگزار شد، با اشاره به اینکه از یک و نیم سال گذشته تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از خام فروشی و توسعه مس سونگون آغاز شده است، اظهار داشت: مزیت مطلق منطقه معدن است و با تلاش‌های فراوان، ذخایر جدیدی را شناسایی کردیم.

وی با بیان اینکه اکتشافات خوبی در سال های اخیر رخ داده است، افزود: نتیجه این اکتشافات، افزایش ذخایر مس سونگون از ۳۴۰ میلیون تن ذخیره به بیش از ۱ میلیارد تن است که توسعه فازهای جدید مس سونگون را توجیه اقتصادی می بخشد.

به نقل از تسنیم، مدیرعامل مس سونگون ورزقان، از راه اندازی و کلنگ زنی بخشی از فازهای جدید مس به ویژه فاز ۳ مس سونگون با حضور وزیر صنعت خبر داد و گفت: با ذخایر موجود، فاز ۴ و ۵ و ۶ هم توجیه اقتصادی یافته است.

وی با بیان اینکه موانع بزرگی در معادن روباز برای اکتشافات و توسعه معدن داریم، ابراز داشت: ساختمان‌های اداری مس سونگون، قبرستان قدیمی سونگون و رودخانه سه مانع بزرگ بر سر راه توسعه معدن بود که برای توسعه معدن، ساختمان اداری را تخریب کردیم، قبرستان قدیمی به سمت امام زاده جابجا شد و رودخانه هم مانع توسعه بود که با طرح جدید، رودخانه را با تونل سه الی چهار کیلومتری منحرف می کنیم تا موانع موجود بر سر راه توسعه معدن برداریم.

شریفی با اشاره به اینکه در زمینه تولید از این معدن، بیش از ۴ درصد از برنامه تولید و ظرفیت کارخانه جلوتر هستیم خاطر نشان کرد: پروژه لیچینگ از پارسال شروع شده و تا یک و نیم سال آینده، سالانه ۳ هزار تن مس کاتدی تولید خواهد شد که اکنون ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی از آماده سازی زیرساخت آب، برق و جاده برای توسعه معدن خبر داد و گفت: نیروی انسانی و زیرساخت در دسترس است و به زودی موارد مورد نیاز برای توسعه تامین می شود تا دغدغه ای در این مسیر نداشته باشیم.

مدیرعامل مس سونگون ورزقان، خدمات اجتماعی این مجتمع صنعتی را مورد اشاره قرار داد و افزود: در روستاهای ورزقان بیش از ۱۰ میلیارد تومان برای مصالح و خیابان گذاری و جدول کشی و آبرسانی و… هزینه کرده‌ایم و اقدامات دیگری مانند حمایت از مستمندان و… باعث شده رضایتمندی نسبی در منطقه ایجاد شود.

وی هدف اصلی توسعه مس سونگون را امیدآفرینی و اشتغال‌زایی دانست و گفت: برای توسعه، اشتغال را در اولویت داریم و امسال بیش از ۵۰۰ نفر را در بخش‌های مختلف جذب کردیم، در حالی که هنوز بخش توسعه راه‌اندازی نشده است.