یادداشت وارده؛ خر تویی یا من؟!
یادداشت وارده؛ خر تویی یا من؟!
هواداران پرسپولیس رفتارهایی را روز گذشته از خود نشان دادند که باعث شد یک سوال بزرگ برای همین پیش بیاید!

عصرتبریز – سعید عبدی: تراکتور آذربایجان در چارچوب هفته هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال کشور، روز یکشنبه با نتیجه دو بر صفر مغلوب پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران شد. این بازی به مانند بازی های قبلی دو تیم در سال های اخیر، حواشی بسیاری داشت. این حواشی، هم داخل و هم خارج از مستطیل سبز را تحت الشعاع خود قرار داده بودند. در این میان اما انتشار یک کلیپ کوتاه از سوی عده ای از هواداران پرسپولیس باعث شد تا بار دیگر بحث های نژادپرستانه در فضای مجازی بین هواداران دو تیم به اوج خود برسد. این کلیپ که پس از پایان بازی دو تیم در فضای مجازی دست به دست شد، به حدی شنیع و تاسف برانگیز بود که واکنش تعداد زیادی از هواداران پرسپولیس را نیز به همراه داشت. این اتفاق در کنار توهین هواداران پرسپولیس به دژاگه در طول بازی نشان داد که برخی ها بدون هیچ درک و فهمی از فوتبال، تنها به دنبال ارضای عقده های درونی و لذت از ایجاد حواشی بی قید و بند هستند.

خر تویی یا من؟!

تو ای بیمار نادانی چه هذیان و هدر گفتی
به رشتی کله ماهی خور به طوسی کله خر گفتی
قمی را بد شمردی اصفهانی را بتر گفتی
جوانمردان آذربایجان را ترک خر گفتی
تو را آتش زدند و خود بر آن آتش زدی دامن
الا تهرانیا انصاف میکن خر تویی یا من

بخشی از شعر معروف استاد شهریار را در بالا خواندید. شعری که مصداق بارز رفتار اخیر هوادارانی است که خود بزرگترین و بهترین هواداران فوتبال ایران می دانند. از قدیم گفته اند که اشکال یک شهروند را نباید به پای کل شهر نوشت اما زمانی که کل ورزشگاه آزادی یک صدا اقدام به فحاشی علیه بازیکن بزرگی چون اشکان دژاگه می کند، شهر که هیچ، کل کشور را باید مورد مواخذه قرار داد. واقعا چه بر سر این هواداران آمده که به خود اجازه چنین گستاخی هایی را می دهند؟! همان هایی که روز گذشته یک صدا به اشکان دژاگه فحاشی کردند، سال های سال، در حسرت حضور او در تیم شان بودند و حتی با شایعه پرسپولیسی شدن اشکان نیز خوشحال می شدند!

عروسک های بی بند و بار!

عروسک های خیمه شب بازی را حتما دیده اید که با بندهایی که به آنها وصل است، به اجرای نمایش می پردازند؛ با دیدن کلیپ مضحک هواداران پرسپولیس ناخودآگاه یاد این گونه نمایش ها می افتیم. نمایش هایی که بازیگرانش هیچ نقشی در آن ندارند و این عروسک گردان است که آنها را در صحنه نمایش به تحرک وا می دارد. عروسک های بی بند و بار کلیپ یاد شده، بی هیچ عقل و خردی و صرفا برای ابراز وجود و البته تخلیه عقده های درونی خود اقدام به انجام نمایشی مضحک کردند که حتی خودی ها هم از دیدنش شاد نشدند که هیچ، به باد انتقادش گرفتند. در دنیای امروزی که کشورهای بزرگ آن مسائل نژادپرستانه را سال های سال است در درون خود حل کرده اند، ابراز علنی و بی پرده این حس از سوی عده ای معلوم الحال بسیار عجیب است. عجیب از آن لحاظ که اگر از هر کدام از این افراد سوال کنیم که از شرایط زندگی خود در ایران راضی هستی؟ با پاسخ هایی مواجه خواهیم شد که تک تک جملات آن با “کشورهای پیشرفته دنیا مثل ما نیستند که فلان و فلان…!”. آری کشورهای پیشرفته دنیا مثل شما نیستند چون که امثال شما را در خود جای نداده اند!

انتظاری از هیچکس نیست!

سردار احمد نوریان، سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به شناسایی عوامل توهین‌ به طرفداران تیم تراکتور در این رابطه اظهار کرد: “در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر توهین تعدادی تماشاگرنما به طرفداران تیم تراکتور، شناسایی افراد خاطی در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت و این افراد شناسایی شدند. پلیس به زودی این افراد را دستگیر می‌کند. نیروی انتظامی توهین به هیچ یک از اقوام ایرانی را برنمی‌تابد و با افرادی که قصد خدشه‌دار کردن فرهنگ اصیل اقوام ایرانی را داشته باشند با قاطعیت برخورد خواهد کرد.”

این تنها واکنش رسمی به اتفاق یاد شده است. باشگاه پرسپولیس تا کنون هیچ واکنشی به رفتار هوادارانش در قابل دژاگه و کلیپ توهین به هواداران تراکتور نشان نداده است. البته باید گفت که هیچ انتظاری از هیچکس نیست. تا بوده همین بوده و تا هست همین خواهد بود که اگر این گونه نبود، باید تعجب می کردیم! تعصب به سرزمین محل تولد و یکسری حساسیت های جغرافیایی را نمی توان انکار کرد اما در دوره ای قرار داریم که جای ورود مغرضانه به چنین مسائلی کتاب های تاریخ خاک خورده در کتابخانه هاست نه فضای مجازی! فضایی که امثال هواداران پرسپولیس، آن را به مانند هوای تهران سال هاست که آلوده کرده اند. و در پایان باید این نکته را هم اضافه کنیم که هواداران فوتبال تراکتور، سپاهان، شهرخودرو، فولاد، ذوب آهن، صنعت نفت، پارس جنوبی و… در تقابل های روبرو هیچ گاه چنین رفتارهایی را از خود نشان نداده اند، پس بازهم باید از هواداران پرسپولیس سوال کنیم: ” خر تویی یا من؟!”