سرانه مطالعه در کشورها عدد دقیقی نیست/ تفاوت آرا در تعریف شاخص‌های مطالعه در جهان
سرانه مطالعه در کشورها عدد دقیقی نیست/ تفاوت آرا در تعریف شاخص‌های مطالعه در جهان
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است سرانه مطالعه در کل دنیا دقیق نیست بلکه میانگینی است نزدیک به واقعیت؛ زیرا آرا درباره شاخص‌های مطالعه متفاوت است.

به گزارش عصرتبریز، محمداسماعیل سعیدی درباره شاخص‌های اندازه‌گیری سرانه مطالعه در کشور گفت: سرانه مطالعه قابل اندازه‌گیری است ولی نه به صورت دقیق؛ زیرا اکنون آرا درباره موضوعاتی همچون مطالعه در فضای مجازی، خواندن روزنامه، ادعیه، قرآن، تفاسیر و مقالات متفاوت است؛ یعنی برخی آنها را جزو مطالعه محسوب می‌کنند و بعضا محاسبه نمی‌کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: مثلا منبع موثقی برای مشخص شدن این موضوع که چه تعداد کتاب دیجیتال دانلود می‌شود، وجود ندارد یا اگر هم باشد، احتمالا آماری است که از کتابخانه‌های داخلی دریافت می‌شود؛ ولی میزان دانلود از کتابخانه‌های خارجی مشخص نیست یا اگر فردی برای دیگر کتابی را به صورت دیجیتال بفرستد، در شمار محسوب نخواهد شد.

شاخص جهانی برای اندازه‌گیری سرانه مطالعه در دنیا چیست؟

وی که معتقد است این ابهام در مورد کتاب‌های کاغذی وجود ندارد، دلیل آن را چنین توضیح داد: کتاب‌های کاغذی را یا از کتابخانه می‌گیرند یا از کتابفروشی؛ پس تعداد مجلداتی که خرید و فروش می‌شود و تعداد کتاب‌هایی که به امانت می‌رود، مشخص است.

سعیدی با بیان اینکه سرانه مطالعه در کل دنیا دقیق نیست، گفت: سرانه مطالعه‌ای که از سوی کشورها اعلام می‌شود، یک عدد دقیق نیست بلکه معدل و میانگینی است نزدیک به واقعیت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این سوال که شاخص جهانی برای اندازه‌گیری سرانه مطالعه در دنیا چیست، توضیح داد: همان کشورهای پیشرفته یا آنها که شاخص‌هایی را تعریف کردند، معتقد هستند سرانه مطالعه عدد دقیقی نیست.

انتهای پیام/