فعالیت ۴۵ کارخانه پنیرسازی در روستای تاریخی لیقوان
فعالیت ۴۵ کارخانه پنیرسازی در روستای تاریخی لیقوان
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از فعالیت ۴۵ کارخانه پنیرسازی در روستای تاریخی لیقوان خبر داد.

به گزارش عصرتبریز، ایاز برنو در حاشیه بازدید از یکی از واحدهای تولیدی پنیر لیقوان در خصوص وقایع اخیر در مورد پنیر لیقوان، اظهار کرد: صداوسیما از اعتبار ملی خود نباید علیه منافع ملی هزینه کند و در سال جهش تولید به این نحو از تولید داخلی حمایت کند، چراکه نام تجاری پنیر لیقوان تبریز سرمایه کشور است.

وی با بیان این‌که پنیر لیقوان، پرچم صنعت پنیرسازی ایران است، گفت: در واقع پنیر ایران را در جهان با پنیر تبریز می‌شناسند و نباید به این نحو در رسانه ملی تبلیغ منفی شود.

وی ادامه داد: ۴۵ کارخانه پنیرسازی در لیقوان تبریز به بهترین امکانات مجهز هستند و از بهترین شیر دام‌های دامنه‌های سهند زیر نظر جهاد کشاورزی و معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تولید و محصولات خود را عرضه می‌کنند.

برنو گفت: کارشناسان زبده فنی و تولید، با انجام آزمایشات مکرر کنترل کیفی تولیدات پنیر لیقوان را انجام می‌دهند و یک گرم پنیر بدون کنترل تولید نمی‌شود.

وی افزود: تجربه نشان داده که معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز سخت‌گیرترین معاونت کشور است و نظارت دقیق بر تولید پنیر لیقوان دارد.

وی یادآور شد: سالانه چهار هزار تن در ۴۵ کارخانه پنیرسازی لیقوان تبریز تولید می‌شود و در سراسر کشور نیز توزیع داریم، اما به علت محدودیت تولید و سنتی بودن پنیر لیقوان صادرات آن محدود است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: بهترین تکنولوژی بسته‌بندی پنیر روز دنیا را وارد کردیم و هر سال آن را با تکنولوژی به روز جهانی به پیش می‌بریم.

وی گفت: امسال درسال جهش تولید و با توجه به بارندگی‌های مناسب در منطقه میزان علوفه افزایش یافته و با تعذیه مناسب دام انتظار تولید شیر بیشتری داریم و از طرف دیگر افزایش ۳۰ درصدی تولید پنیر لیقوان را در برنامه داریم.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، وی تاکید کرد: اصالت پنیر لیقوان با هنر نیاکان منطقه درآمیخته و با تکنولوژی روز عجین شده تا محصولی به‌نام پنیر لیقوان تبریز در منطقه‌ای روستایی که در واقع امرار معاش منطقه را به دوش می‌کشد، با عرق جبین کارگران جوان و روستایی تولید شود.