فهرست هواپیماهای «ایرباس» خریداری شده از فرانسه + اینفوگرافیک
فهرست هواپیماهای «ایرباس» خریداری شده از فرانسه + اینفوگرافیک

رئیس جمهور در سفر به فرانسه، قرارداد خرید ده‌ها فروند هواپیما را امضا کرد.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در سفر به فرانسه و در دیدار با فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور قرارداد خرید ده‌ها فروند هواپیما را امضا کرد.

ویژگی‌های فنی هواپیماهای ایرباس

“ایرباس (Airbus)” شرکت هواپیماسازی اروپایی و سازنده بزرگترین هواپیمای جت مسافربری جهان بوده و دفتر مرکزی این شرکت در شهر “تولوز” فرانسه قرار دارد و کارخانجات آن در سراسر اروپا گسترده است.

شرکت ایرباس هم‌اکنون به‌عنوان بازوی تولید هواپیماهای مسافربری گروه ایرباس فعالیت می‌کند و هم اکنون شرکت مذکور پس از بوئینگ، دومین شرکت هواپیماسازی جهان به‌شمار می‌آید که توانمندی‌های گسترده ای در تولید هواپیمای مسافربری دارد.

این شرکت دارای ۵۷ هزار کارمند و ۱۶ دفتر در کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا است. مونتاژ نهایی هواپیماهای ایرباسا در شهرهای “تولوز” در فرانسه، “هامبورگ ” در آلمان، “سویل” در اسپانیا و “تیانجین “در چین انجام می‌پذیرد.

صنایع ایرباس به عنوان یک گروه اقتصادی در ۱۸ دسامبر ۱۹۷۰ تاسیس شد . در این گروه شرکت‌های “آئرواسپاسیال فرانسوی” و “دویچه ایرباس آلمانی” ، “هاوکر سیدلی بریتانیایی” و “فوکر هلندی” در سهام شرکت ایرباس سهیم هستند و به فعالیت تجاری می‌پردازند.

ساخت هواپیمای ایرباس به سال ۱۹۷۰ بازمی‌گردد و در این سال ها مدل های مختلفی از هواپیمای مذکور تولید و تحویل شرکت های هواپیمایی شده تا به خدمات دهی به مسافران بپردازند. با تولیدات مدل‌های مختلف این هواپیما ظرفیت مسافربری آن نیز افزایش یافته است.

هواپیماهای ایرباس بسته به مدل و نوعشان دارای یک یا دو راهرو ۴ تا ۷ متری و ظرفیت ۱۰۰ تا ۵۰۰ مسافر هستند. سیستم هایی مانند استفاده گسترده از مواد کامپوزیت در سازهٔ هواپیما، کامپیوتریزه و دیجیتالی کردن بخش عمده‌ای از سامانه کنترل پرواز و نیاز به تنها دو نفر در کابین خلبان، نمونه‌هایی از تکنولوژی‌های توسعه داده شده توسط ایرباس هستند.

معرفی مدل های مختلف ایرباس

سایت “ایرباس (Airbus)” درباره مدل های مختلف این هواپیمای مسافربری می نویسد: خانواده “ایرباس ۳۳۰ ” شامل مدل های مختلفی از جمله ” ای ۳۱۸ ” ، “ای ۳۲۰” “ای ۳۱۹” و “ای ۳۲۱” بوده که ۱۰۰ تا ۲۴۰ نفر ظرفیت دارد.

این سایت ادامه می دهد: خانواده “ایرباس ۳۳۰” یک تجربه بسیار موفق در صنعت هواپیما سازی بوده و یک هواپیمای همه‌کاره با توان انجام وظایف محوله در سراسر جهان است؛ این هواپیما در کلاس‌های مختلف بوده که ۲۰۰ تا ۴۴۰ نفر ظرفیت مسافر دارد.

سایت “ایرباس (Airbus)” همچنین درباره خانواده “ایرباس ۳۳۰” می نویسد: این هواپیما هر ۲۰ ثانیه در سراسر جهان “تیک‌آف” یا “لندینگ” می‌کند و یک پرنده مطمئن برای پرواز با قابلیت‌های عملیاتی گسترده بوده و بیش از ۹۹ درصد راندمان پروازی دارد.

این سایت با اشاره به خانواده “ایرباس ۳۴۰” و مدل‌های عملیاتی آن تصریح می کند: هواپیمای مذکور ۴ موتوره بوده و برای بردهای بلند آمادگی پرواز دارد و می‌تواند ۲۵۰ تا ۴۷۵ مسافر را در خود جای دهد، برد نهایی آن نیز ۹ هزار ناتیکال مایل (هر ناتیکال مایل ۱٫۸ کیلومتر است).

سایت “ایرباس (Airbus)” با اشاره به ویژگی های “ایرباس ۳۵۰” و مدل‌های محتلف آن می نویسد: این هواپیما یک خانواده جدید از مدل های “ایرباس” بوده که بر چالش قیمت سوخت غلبه می کند و متناسب با انتظارات و توقعات مسافران است.

این سایت با بیان قابلیت های پروازی “ایرباس ۳۵۰” تاکید می کند: مدل‌های مختلف هواپیمای مذکور با ظرفیت ۲۸۰ تا ۳۶۶ نفر به عنوان یک پرنده برد بلند شناخته می‌شود.

سایت “ایرباس (Airbus)” درباره خانواده “ایرباس ۳۸۰” نیز با اشاره به قابلیت های عملیاتی این هواپیما گزارش می دهد: هواپیمای “ایرباس ۳۸۰” مدل جدیدی از خانواده ایرباس بوده و ۵۰۰ نفر ظرفیت مسافر دارد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز در همین زمینه نوشت: “استفن شاوفراث” سخنگوی ایرباس اعلام کرد که پس از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) برای حل پرونده هسته ای و رفع تحریم های غرب علیه ایران، مقامات صنعت هواپیمایی ایران مذاکراتی را با مقامات ایرباس آغاز کردند تا بتوانند بیش از ۱۰۰ هواپیمای ساخت اروپا از نوع ‘ای ۳۸۰ سوپرجامبو’ ۱۰۰ تا ۵۵۵ صندلی را از فرانسویان بخرند.

در ادامه، اینفوگرافی فهرست هواپیماهای خریداری شده را مشاهده می‌کنید.

فهرست هواپیماهای «ایرباس» خریداری شده از فرانسه + اینفوگرافی