«نشان رضا» تلفیق هنر مدرن با باور قلبی‌
«نشان رضا» تلفیق هنر مدرن با باور قلبی‌
امام رضا(ع) یا امام حسین(ع) فقط مختص زمان خودشان نیستند و در بی‌نهایت زندگی حضور دارند. هنر می‌تواند به خوبی با این جریان بی‌کران، همراه باشد.

عصرتبریز – فرشید باغشمال: «رباب احمدیان» گرافیست تبریزی، پاییز سال گذشته نمایشگاه متفاوتی در نگارخانه استاد یاسمی تبریز برپا کرد با عنوان «نشان رضا(ع)». نمایشگاهی شامل ۲۷ قطعه از القاب و اسامی حضرت امام رضا (ع) در قالب طرح‌های گرافیکی و نشانه‌ای. گفت‌وگویی با این هنرمند داشتیم تا در مورد ایده خلاقانه او بیشتر بدانیم.

خانم احمدیان، گرافیک یک هنر مدرن است که تاکنون به صورت مستقل در تبریز، کمتر در یک نمایشگاه، به مذهب پرداخته است. شما شاید از این حیث، پیشتاز باشید.

ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که مدرنیسم، زندگی و هنر را در بر گرفته‌است. اما در هر حال، یک طرف قضیه، خود هنرمند است. کسی نمی‌تواند به من بگوید این کاری بکن یا نکن. هنرمند واقعی و انسان قوی، کسی است که بتواند ابزار مدرن را با باورهای قلبی و سنت‌های پیشین تلفیق کند. امام رضا(ع) یا امام حسین(ع) فقط مختص زمان خودشان نیستند و در بی‌نهایت زندگی حضور دارند. هنر می‌تواند به خوبی با این جریان بی‌کران، همراه باشد. یک عده ممکن است کارهای مرا رد کند، اما من به مخاطبانی فکر می‌کنم که این آثار، قدری نظر آن‌ها را در مورد هنر تغییر دهد.

در مورد نمایشگاهی که سال گذشته داشتید، کمی توضیح بفرمائید. چه شوقی برای این کارها داشتید و فضای تکنیکی‌تان چطور بود.

من یک انگیزه معنوی و یک خاطره ویژه از امام رضا(ع) دارم که سال گذشته در فضای برگزاری نمایشگاه و در بعضی سایت‌ها مثل تبریزآرت مطرح شد. «نشان رضا» یادواره‌ای است از الطاف امام مهربانی‌ها که به اتفاق سال ۸۰ مربوط می‌شود. از نظر تکنیک کارم نیز باید بگویم، ما سه نوع لوگو داریم: نوشتاری، تصویری و تلفیقی. من در آثار خود، بیشتر تابع تایپوگرافی نام امام بودم و کمتر به تصویر پرداختم. البته در دیتِیل دو قطعه، از اِلمان آهو یا کبوتر استفاده کردم اما بیشتر آثار نمایشگاه در مورد برداشت‌های تصویری از نام امام بود.

در بیشتر این نشان‌ها، آثاری از خطوط عربی و اسلامی، به چشم می‌خورد. چه پس‌زمینه‌ای از این خطوط داشتید؟

از خطوط پایه یا خطوط قبل از اسلام که ریشه کوفی دارد، بیشتر بهره گرفتم. خط کوفی در بیشتر بناهای مذهبی، بقعه‌ها، گنبد و گلدسته‌ها و در خود مجموعه رضوی، بسیار چشمگیر است. سایر خطوط اسلامی نظر مُحَقَّق، ریحان، ثُلث، نسخ، رِقاع و توقیع که به آن‌ها «اقلام سته» می‌گوییم، از کوفی گرفته شده‌اند. آنچه در نمایشگاه «نشان رضا» دیدید، بیشتر، به این خطوط اشاره داشت و البته از فرم‌های ایرانی نظیر خطوط نستعلیق و شکسته‌نستعلیق نیز استفاده کردم.

ایده‌ای که در نمایشگاه «نشان رضا» داشتید، ادامه خواهد داشت؟

به فکر نمایشگاه «نشان رضا(۲)» هستم، که تکمیل‌کننده نمایشگاه اول است. فعلاً که کرونا این اجازه را نمی‌دهد. ان‌شاء‌الله با رفع مشکلات و محدودیت‌ها، در آن نمایشگاه منتظر مخاطبان خواهم بود.

ممنون از فرصتی که برای‌مان مهیا کردید.

من هم سپاسگزارم. در مورد امام رضا(ع) و سایر ائمه، تا جایی که می‌دانم کار گرافیکی مستقلی در تبریز صورت نگرفته بود. شروع این کار با من بود، امیدوارم سایر دوستان هنرمند در استمرار این ایده نقش داشته باشند.