جشنی از جنس مهر و مهربانی برای کودکان کوچه پس کوچه‌های فراموش شده شهر!+تصاویر
جشنی از جنس مهر و مهربانی برای کودکان کوچه پس کوچه‌های فراموش شده شهر!+تصاویر

می‌گویند کودکان فرشته‌هایی از فرشته‌های خداوند متعال هستند که به زمینیان هدیه می‌شوند تا حلاوت بخش زندگی زنان و مردانی باشند که به برکت تولدش به عنوان پدر و مادر مفتخر می‌شوند….

عصر نبریز: کنار همین شهر میان کوچه پس کوچه‌های حاشیه شهر، فرشتگان یا به عبارتی بهتر کودکانی هستند که قربانی ندانم کاری آدم‌ها یا شاید هم به قول بعضی‌ها قربانی سرنوشت شده‌اند، کودکانی که به جای بهره بردن از آغوش گرم پدر و مادر و داشتن رختخوابی گرم و راحت و بهره بردن از علم و شادی همچون دیگر کودکان هم سن و سالش، از همان اوایل کودکی با کار با سختی و دشواری، روبه رو می‌شوند.

بعضی‌ها از همان ابتدای کار نبود مادری مهربان و پدری مهربان را تجربه می‌کنند، گاهی آنچنان در فقر غلط می‌زنند که حسرت یک روز خوش بر دلشان می‌ماند، همیشه وقتی از جلوی مدرسه یا اسباب فروشی‌ها می‌گذرند فقط نگاهی حسرت آمیز نصیبشان می‌شود.

جشنی از جنس مهر و مهربانی برای کودکان کوچه پس کوچه‌های فراموش شده شهر!

همین کودکان بی‌آلایش به مرور که با زندگی پر از فقر و نداری کلنجار می‌روند، در کنار همه بی‌توجهی‌های ما آدم‌ها به بزهکاری روی می‌آورند که خدا می‌داند همان کودکانی که با معصومیت پا به این دنیا گذاشته‌اند اما از بد حادثه میان نداری بزرگ شدند چه آینده نامیمونی در انتظارشان است.

شاید ما آدم‌ها نتوانیم به تنهایی برای همه آنها کاری کنیم اما می‌توانیم گاهی دلشان را شاد کنیم با هدیه‌ای کوچک و یا با گرفتن جشنی که ساعاتی کودکان نیز به دور از همه افکار و اندیشه‌های نگران و غمگین طعم خوشی و شادی را بچشند، تنها کمی اراده می‌خواهد آن هم از جنس مهربانی ….

جشنی از جنس مهر و مهربانی برای کودکان کوچه پس کوچه‌های فراموش شده شهر!

امروز به ابتکار گروه نوع دوستی تبسم جشنی به مناسبت چهارشنبه‌سوری برای کودکان تحت پوشش انجمن دوستداران حقوق کودکان استان برگزار شد.

در این جشن مهر و محبت نوع دوستان این بار دل‌های این فرشتگان را نشانه رفته بود.

جشنی که افق دیگری را پیش چشم می‌گشاید و امید دیگری ر ا در دل می‌پروراند و آن گسترش فرهنگ نوع دوستی است، با این امید که نه فقط در ثانیه‌های پایانی یک سال!

بلکه در هر روز و در همه سال و در هر زمان، در کنار این عزیزان بوده و برای کاستن از آلام دردهایشان متحد و همدل شویم.

آری اینجا جشن می‌گیرند، نه تا پاسی از شب! بلکه فقط دقایقی و ساعتی! نه در خانه‌ها و منزل‌های خودشان، بلکه در میان کودکان مناطق محروم شهرمان! به این امید که خوشحالشان کنند!

جشنی از جنس مهر و مهربانی برای کودکان کوچه پس کوچه‌های فراموش شده شهر!

جشنی از جنس مهر و مهربانی برای کودکان کوچه پس کوچه‌های فراموش شده شهر!

جشنی از جنس محبت و توجه به کودکان کوچه پس کوچه‌های فراموش شده شهر که در بین تیترهای پر طمطراق شهر اولین‌ها، تبریز ۲۰۱۸ و…به ورطه فراموشی سپرده شده‌اند.

این روزها همه در شهر پیگیر اخبار انتخابات و فجایع شورای شهر و شهرداری هستند! کمتر کسی سراغی از این کودکان می گیرد!

اعضای گروه نوع دوستی تبسم در یک اقدام ارزشی و فرهنگی با راه‌اندازی هفت سین مهربانی و اجرای موسیقی و تئاتر لحظاتی ناب و شاد را برای کودکان رقم زدند.

در سوی دیگر سالن، اعضای گروه نوع دوستی تبسم کادوهای اهدایی را دسته‌بندی کرده و روی هم قرار داده‌اند. لباس‌ها و جوراب‌های پسرانه یک طرف، کیف و کفش‌ها یک سوی دیگر و لباس‌ها، جوراب‌ها و کفش‌های دخترانه، کمی آن طرف‌تر.

هفت سین مهربانی سرشار از مهر، محبت، مهربانی، مشارکت در وسط سالن به چشم می‌زند.

جشنی از جنس مهر و مهربانی برای کودکان کوچه پس کوچه‌های فراموش شده شهر!

گروه هنری آلتای و گروه تئاتر ناز بالالار و باغ مینو نیز با اجرای برنامه‌ای شاد و مفرح توجه کودکان را جلب کرده و بچه‌ها مرتبا هنرمندان را تشویق می‌کنند.

ما سفیر نور بارانیم و عشق/مژده صبح بهارانیم و عشق

اسرا طریقیان، مدیر گروه نوع دوستی تبسم در گفت‌وگو با خبرنگار عصرتبریز گفت: در ادامه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی گروه نوع دوستی تبسم، جشن هفت سین مهربانی برای کودکان معرفی شده از طرف انجمن دوستدارن حقوق کودک و کودکان بی‌سرپرست تحت پوشش مرکز همای رحمت برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری جشن  فقط ایجاد لحظاتی شاد و مفرح برای کودکان نبود، بلکه نیت گروه تبسم از این جشن، اهدای لباس‌های نو خریداری شده  برای نوروز این عزیزان در قالب هدیه بود تا نه تنها طبق سنت ایرانی لباسی نو برای سالی نو داشته باشند و در عین حال عزت نفس این عزیزان تخریب نشود و با توجه به سن‌شان که در مرحله تعلیم و تربیت هستند با مفهوم جایزه و هدیه آشنا شوند.

جشنی از جنس مهر و مهربانی برای کودکان کوچه پس کوچه‌های فراموش شده شهر!

طریقیان افزود: این جشن با عشق و مهربانی اعضای گروه برگزار شد و هزینه‌های این جشن نیز از طریق کمک‌های مالی خیران عزیز گروه تامین شد و در این زمینه برای ١١٠ کودک حاضر در جشن ما ١١٠ دست لباس همراه با جوراب و کفش، کیف برای دختران و کیف پول برای پسران خریداری کردیم.

مدیر گروه نوع دوستی تبسم تصریح کرد: هدایای مطرح شده از محل کمک‌های مالی اعضا تامین شد ولی سایر موارد مثل غذا، میوه، شیرینی، آجیل، تنقلات و عروسک برای دختران و ست لباس ورزشی برای پسر بچه‌ها توسط خیران گروه تامین و به گروه ارسال شد.

برنامه‌های تفریحی جشن نیز با همکاری داوطلبانه هنرمندان شهر تبریز از گریم صورت این فرشتگان کوچک گرفته تا اجرای تئاتر و موسیقی و مسابقه برگزار شد.

جشنی از جنس مهر و مهربانی برای کودکان کوچه پس کوچه‌های فراموش شده شهر!

جشنی از جنس مهر و مهربانی برای کودکان کوچه پس کوچه‌های فراموش شده شهر!

وی با اشاره به اهدای کادوها به این کودکان افزود: با توجه به نیازهای این کودکان، ما سعی کردیم کمک حال  خانواده‌های کم بضاعت برای رفع نیازهایی مثل لباس عید، لوازم‌التحریر و….. باشیم تا این عزیزان نیز همانند سایر هم سن و سال‌های خود لذت لباس نو برای فصل نو و سال نو را تجربه کنند.

طریقیان تاکید کرد: اما تجربه روز جشن موید این نکته بود که این فرزندان عزیزمان بیشتر از آن که نیازی به غذا برای سیر شدن شکمشان و لباسی نو برای پوشیدن داشته باشند، نیاز به یادگیری مهارت‌های زندگی، اصول اولیه رفتاری و هنجارهای جامعه‌ای هستند که کاملا با آن بیگانه هستند و دیر یا زود وارد آن خواهند شد.

این فعال فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اعضای نوع دوستی تبسم، گسترش فرهنگ نوع دوستی در بین اقشار مختلف جامعه می‌باشد و در این زمینه خیرین و نوع دوستانی از قشر جامعه پزشکی، هنرمندان، نخبگان و سایر آحاد مردم در این امر خیر ما را همراهی می‌کنند.

 طریقیان از تمام اعضای گروه نوع دوستی تبسم که با جان و دل برای هر فراخوانی از طرف گروه مشارکت می‌کنند و همچنین از رئیس هیئت مدیره مرکز فیاض بخش تشکر کرد و از حمایت‌های این خیر عزیز که در طی این مدت با راهنمایی‌هایشان نقش پدر معنوی گروه را داشتند تشکر و قدردانی کرد.

همچنین از اجرای هنرمندان شهر تبریز جناب آقای یونس برومند، گروه هنری آلتای به مربیگری علی فرشچی، گروه تئاتر نازبالالار و باغ مینو که به صورت داوطلبانه و رایگان با اجرای برنامه‌های شاد و مفرح لحظاتی ناب و شاد برای این کودکان خلق شد تشکر و قدردانی کرد.

وی از تمام متخصصان امور تربیتی و آموزشی خواست تا در این مسیر گروه نوع دوستی تبسم را همراهی کنند.

جشنی از جنس مهر و مهربانی برای کودکان کوچه پس کوچه‌های فراموش شده شهر سین هشتم

فاطمه بابا اوغلو، مدیر عامل انجمن دوستداران حقوق کودک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار عصرتبریز گفت: انجمن دوستداران حقوق کودک از سال ۱۳۸۴ در استان آذربایجان‌شرقی و در شهر تبریز آغاز به فعالیت کرده است. این انجمن با فعالیت در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، روانشناسی و مددکاری اجتماعی تلاش کرده تا مسائل مربوط به حقوق کودکان را آموزش داده و در مسیر احقاق حقوق کودکان قدم بردارد.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های مفرح برای کودکان افزود: یک گروه موسیقی و تئاتر به ابتکار  گروه نوع دوستی تبسم امروز برنامه‌هایی با هدف ایجاد انگیزه و شادی در دل‌های این کودکان اجراء کرد که با استقبال خوب کودکان مواجه شد.

مدیرعامل انجمن دوستداران حقوق کودک در تشریح بخش دیگری از فعالیت‌های این مجموعه تصریح کرد: ما در انجمن نیروهای حقوقی، مددکاری، روانشناسی و جامعه‌شناسی داریم که برای حل و فصل مشکلات والدین و کودکان به آنها مشاوره می‌دهند این کودکان معمولا دچار ناهنجاری، پرخاشگری، مشکلات تحصیلی و خانوادگی هستند که متناسب با مشکل هم کودک و هم والدینش می‌توانند از مشاوره بهره‌مند شود.

بابااوغلو تصریح کرد: در ادامه فعالیت‌های انجمن دوستداران حقوق کودکان، خانه کودکان نیز با هدف ارتقاء آموزشی و تحصیلی کودکان نیز احداث شد که در این میان نقش مهمی در بالا بردن کیفیت تحصیلی و معدل کودکان ایفا کرده‌ایم.

وی به معضلات و مشکلات حوزه کودک اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی محلات تبریز شاهد افت تحصیلی کودکان به دلیل موقعیت اجتماعی این محلات و وضعیت مالی و معیشتی خانواده‌های کم بضاعت و بی‌بضاعت هستیم و این نیازمند همکاری و همدلی مسئولان و مردم برای بهبود وضعیت تحصیلی کودکان و فرهنگ‌سازی برای خانواده‌های این مناطق است.

گزارش از علی سلیمی و پویا خوش‌پیمان

عکس ها از آرش خورشیدی