برای اجرای آزادراه تبریز – سهند بالای یکصد آپارتمان فروختم/ اخذ عوارض قانونی است
برای اجرای آزادراه تبریز – سهند بالای یکصد آپارتمان فروختم/ اخذ عوارض قانونی است
اسماعیل برزگر گفت: پروژه آزادراه تبریز سهند بر اساس مصوبه مجلس و هیات وزیران انجام شده است واخذ عوارض کاملا قانونی است.

به گزارش عصرتبریز، اسماعیل برزگر، سرمایه‌گذار و مجری آزادراه تبریز – سهند در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پروژه آزادراه تبریز سهند بر اساس مصوبه مجلس و هیات وزیران انجام شده است. طبق قرارداد بنده حق افشاء ندارم و نمایندگان مجلس بجای آنکه متن قرارداد را از من بخواهند از وزارت راه بگیرند.

وی گفت: سرمایه گذار بدون مصوبه دولت نمی تواند عوارض بگیرد. هر چیزی خارج از طرح قرارداد باشد باید مصوبه دولت را بگیرد.

برزگرافزود: در سال ۹۷ مصوبه هیئت دولت برای اجرای پروژه آزادراه تبریز_سهند به بنده ابلاغ شده است که این پروژه را در مدت ۲۱ ماه تمام کرده و به بهره‌برداری موقت رساندم.

وی در مورد روشنایی آزادراه تبریز سهند گفت: بحث روشنایی جزو قرارداد سرمایه گذاری نبوده است. نه در طرح بوده و نه من می توانم آن را اجرا کنم. اگر قرار باشد خارج از قرارداد عمل نمایم بادی مصوبه هیئت دولت را داشته باشد.

سرمایه گذار آزاد راه تبریز سهند در مورد تامین سرمایه این پروژه اظهار کرد: برای اجرای این پروژه ۵۶ میلیارد تومان در تهران املاکم را به فروش رساندم. حالا اگر حساب کنیم ارزش آن بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان می شود. بجز آن در رشدیه بالای ۱۰۰ آپارتمان از قرار متری ۳ میلیون فروختم که همان آپارتمان ها ‌امروز متری ۲۵ میلیون خرید و فروش می شود.آورده دولت فقط ۴۰ درصد بوده است. یک وام ۶۰ میلیاردی یک وام ۶۰ میلیاردیبا نرخ ۲۱ درصدی به من داده اند و در مقابلش آن ۳۰۰ میلیارد تومان تضمین گرفته اند‌.

وی در باره مدت زمان اخذ عوارض گفت: اخذ عوارض تا زمانی انجام می شود که آورده سرمایه گذار و سود آن برگردد و این را خود دولت محاسبه می کند. در این پروژه هم سرمایه‌گذار و هم پیمانکار ضرر کرده است.

برزگر افزود: اگر من این پروژه را انجام نمی دادم. امروز دولت با هزینه های موجود باید بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می کرد.

وی اظهار کرد: اگر دولت پول من را بدهد دستش را می‌بوسم و می‌گویم خداحافظ. گناه من سرمایه‌گذار چیست؟ با این رویه فقط سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهید.

اورجعلی علیزاده مدیرکل راهداری آذرباجان شرقی نیز گفت: اخذ عوارض تا زمانی پایدار است که آورده سرمایه گذار به علاوه سود حاصل بر سرمایه حاصل شود.

وی گفت: قرارداد پروژه آزاد راه تبریز سهند بر اساس مصوبه هیئت دولت بوده و کاملا شفاف است. نمایندگان محترم مجلس اگر این قرارداد را بخواهند ما به آنها خواهیم داد.

علیزاده افزود: طول آزاد راه ۱۵ کیلومتر بوده و مدت زمان سفر ۱۰ دقیقه برآورد شده است. طبق محاسبات انجام یافته اگر به ازای ۱۰۰ کیلومتر ۸ تا ۱۰ لیتر مصرف بنزین در نظر بگیریم چیزی حدود ۱۲ هزار تومان در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.

مدیر کل راهداری استان اظهار داشت: برای آزاد راه ها مسیر جایگرین وجود دارد. کسانی که می خواهند از آزاد راه استفاده کنند عوارض می دهند و کسانی که تمایل ندارند از آزاد راه استفاده کنند از مسیر دولتی که در اختیار آنهاست استفاده می کنند و این امر کاملا اختیاری می باشد.

وی گفت: سرمایه گذار از طریق اخذ عوارض و ایجاد مجتمع های خدماتی و رفاهی هزینه های خود را جبران می کند و بعد از مستهلک شدن هزینه ها، دولت وارد می شود و در مورد تردد رایگان یا غیررایگان از این آزاد راه تصمیم می گیرد.

علیزاده با اشاره به روشنایی آزادراه تبریز سهند گفت: ۱۴ هزار کیلومتر راه در استان وجود دارد که چهار هزار کیلومتر آن راه های اصلی بوده و فقط ۱۲۰ کیلومتر این راه ها روشنایی دارد و این به معنی اجباری نبودن روشنایی در جاده هاست و طبق آیین نامه، باید در گردنه های مه گیر و پل های بزرگ بالای ۱۰ متر و تونل ها  روشنایی ایجاد شود.