صدور فتوا توسط مراجع تقلید درباره قره باغ+ تصاویر
صدور فتوا توسط مراجع تقلید درباره قره باغ+ تصاویر

پایگاه اینترنتی «اسلام» جمهوری آذربایجان به نقل از پاسخ دفتر حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به استفتاء این سایت نوشت : « هم اکنون کسانی که در درگیری ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان کشته می شوند، شهید محسوب می شوند.»

پایگاه اینترنتی «اسلام» جمهوری آذربایجان با انتقاد از کسانی که می گویند «جمهوری آذربایجان کشوری اسلامی نیست و کشته شدگان در راه آن نیز شهید محسوب نمی شوند»، افزوده است : « در این باره تصمیم گرفتیم به علمای مشهوری که مراجع تقلید جهان اسلام محسوب می شوند، مراجعه کنیم. خبرنگارنمان ابتدا با دفتر آیت الله خامنه ای تماس گرفته است. شعبه استفتائات دفتر آیت الله خامنه ای اعلام کرده است : « حدیثی از پیامبر (ص) وجود دارد که هر انسانی با گفتن لا اله الا الله و محمد رسول الله ، مسلمان محسوب می شود. حتی اگر شخصی نماز نخواند، این موجب خروج او از اسلام نمی شود، صرفا فاسق است. هم اکنون کسانی که در آنجا می جنگند، در راه دفاع از وطن به جنگ مشغولند. همانطور که زمانی هم ما برای دفاع از وطنمان، با عراق می جنگیدیم که در واقع، این جنگ برای دفاع از اسلام بود. آذربایجان کشور اسلامی است و هر کس که خود را مسلمان می نامد و خدا و پیامبر را قبول می کند، مسلمان است. هم اکنون کسانی که در نبردها میان کشور شما و ارمنستان کشته می شوند، شهید محسوب می شوند. البته، اگر کسی تمایل به دفاع از وطن نداشته باشد و از میدان نبرد فرار کند و کشته شود، شهید محسوب نمی شود.»

صدور فتوا توسط مراجع تقلید درباره قره باغ

این خبر سایت «اسلام»، در سایت پایگاه های اینترنتی اسلامگرایان جمهوری آذربایجان از جمله سایت «اسلام-آذری» نیز منتشر شده است.

صدور فتوا توسط مراجع تقلید درباره قره باغ

سایت «اسلام» همچنین در خبری دیگری از استفتاء در همین خصوص از آیت الله نوری همدانی خبر داد.

صدور فتوا توسط مراجع تقلید درباره قره باغ

این سایت نوشت شعبه پاسخ به سوالات شرعی دفتر آیت الله نوری همدانی نیز در پاسخ به این سوال که «برخی ها می گویند جمهوری آذربایجان کشوری اسلامی نیست و کشته شدگان در راه آن نیز شهید محسوب نمی شوند»، پاسخ داد: « البته که این ، فکر درستی نیست. مگر آذربایجان، کشور اسلامی نیست؟! گفته وی شامل غیرمسلمانان است. آنها می خواهند تفرقه ایجاد کنند. بله، آذربایجان، کشوری اسلامی است و سربازانی هم که شهید می شوند، شهید هستند. ارمنستان می خواهد ضربه بزند. کسانی که در مقابل ظالم ایستاده اند، شهید هستند.»