تکذیبیه سازمان تعاون روستائی استان آذربایجان شرقی/انتقاد از یک گزارش انتقادی صدا و سیمای استان!
تکذیبیه سازمان تعاون روستائی استان آذربایجان شرقی/انتقاد از یک گزارش انتقادی صدا و سیمای استان!

استفاده از تصاویر آرشیوی در تهیه یک گزارش خلاف و دور از واقعیت آنهم از جانب یک خبرنگار و گزارشگر مجرب تلویزیونی با اصول اخلاق حرفه ای خبرنگاری و رسانه های ارتباط جمعی مغایرت دارد.

عصرتبریز: مدیر سازمان تعاون روستائی استان آذربایجان شرقی گفت: استفاده از تصاویر آرشیوی در تهیه یک گزارش خلاف و دور از واقعیت آنهم از جانب یک خبرنگار و گزارشگر مجرب تلویزیونی با اصول اخلاق حرفه ای خبرنگاری و رسانه های ارتباط جمعی مغایرت دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، حسین غفاری در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه ما صداوسیمای استان را بال و پر خویش در اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی می دانیم افزود: استان آذربایجان شرقی پتانسیل های منحصر به فردی از نظر کشاورزی دارد امیدواریم در این خصوص اطلاع رسانی بیشتری انجام گیرد.
وی از ارسال نامه تکذیبیه سازمان تعاون روستائی استان آذربایجان شرقی پیرو نامه شماره ۲۰۵/۱/۱۱۰/۱۲۹۳۵ این سازمان در موضوع خبر منتشره در تاریخ ۱۹فروردین از اخبار ساعات ۱۹:۳۰ و ۲۳ استانی(شبکه سهند) و مورخ ۲۰ فروردین از اخبار ۲۰:۳۰ سراسری خبر داده و گفت: متاسفانه در ارتباط با نحوه توزیع میوه شب عید سال جاری استان، مطالبی پخش گردیده که با عنایت به مستندات و واقعیت تحقق یافته مراحل توزیع، این گزارش مبتنی بر صحت نبوده و متضمن تبعات سوء سیاسی و اجتماعی می باشد.
مدیر سازمان تعاون روستائی استان با بیان اینکه سهمیه استانی میوه برای تنظیم بازار میوه شب عید به میزان ۲۲۰۰ تن پرتقال و ۶۵۰ تن سیب در موعد مقرر خریداری، حمل و در سردخانه ها نگهداری شد ادامه داد: با توجه به سیاست دولت در امر تنظیم بازار که ایجاد ثبات و آرامش در بازار میوه بوده مقرر شده بود تا آخر سیزدهم فروردین سال ۹۵ غرفه های عرضه در صورت امکان به فعالیت خود ادامه دهند. پرواضح است که هدف دولت از ورود به تنظیم بازار تجارت و رقابت با اصناف نبوده بلکه با توجه به احتمال تقاضای بیشتر در یک بازه زمانی کوتاه، ایجاد تعادل بین عرضه وتقاضا در این مدت بوده تا مصرف کنندگان دچار مشکل نشوند که لازمه چنین رویکردی نگهداری طولانی مدت محصول می باشد بنابراین، احتمال ضایعات بیشتری را نیز به دنبال دارد.
وی ادامه داد: با عنایت به موارد مذکور، براساس شرایط بازار و جهت رفاه حال مصرف کنندگان و جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی دولت و اصناف، نسبت به تعدیل قیمت ها نیز در طول ایام عرضه، اقدام گردیده است و براین اساس اهداف مورد نظر ایجاد آرامش در بازار بود که به نحو احسن تحقق یافته است.
غفاری با بیان اینکه در این گزارش ساختگی عنوان شده است که میزان ۷۰۰ تن پرتقال در دست دولت باقی مانده و ضمن ابهام برانگیز خواندن قیمت گذاری پرتقال، به مسئولان و خدمتگزاران مردم در ستاد تنظیم بازار نسبت ناروا وارد شده است افزود: اولاً: میزان ۷۰۰ تن اعلامی صحت نداشته و کل موجودی انبار در تاریخ تهیه خبر حدود ۳۰۰ تن بوده است ثانیاً: کل میزان موجود در زمان تهیه خبر نیز متعلق به خریدار بخش خصوصی بوده است که ۶ روز قبل از تهیه خبر به بخش خصوصی فروخته شده بود.
وی با بیان اینکه قیمت گذاری براساس شرایط بازار و با لحاظ ایجاد ثبات و آرامش در بازار براساس دستورالعمل کشوری و با هدف تنظیم بازار و با لحاظ منافع تولیدکنندگان و همچنین اصناف و مصرف کنندگان انجام شده که در مراحل مختلف نسبت به تقاضای بازار و قیمت های موجود تجدید نظر شده است خاطرنشان نمود: در نهایت جهت جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی و با توجه به سپری شدن موعد مقرره توزیع (ایام عید) میزان باقیمانده در خارج از شبکه توزیع تعریف شده به فروش رفته است.
مدیر سازمان تعاون روستائی استان با بیان اینکه کل میوه های خریداری شده از بدو شروع توسط بخش خصوصی (اتحادیه تعاونی های روستائی ) انجام گرفته و دولت صرفاً متولی اتخاذ تصمیمات شایسته در راستای تنظیم بازار بوده است گفت: مجدداً تکرا می کنم کل خرید میوه شب عید از طریق بخش خصوصی ( اتحادیه تعاونی های روستائی ) انجام پذیرفته و موجودی سردخانه ها در زمان تهیه گزارش حدود ۳۰۰ تن بوده و آن هم تماماً به فروش رسیده بود.
وی با بیان اینکه در محصولات فساد پذیر مخصوصاً در محصولی مثل پرتقال افت براساس استانداردهای تعریف شده و ضوابط موجود امری طبیعی بوده که در بحث حاضر کمتر از میزان استاندارد بوده است گفت: سیاست تنظیم بازار و ثبات قیمت میوه شب عید و نیز تهیه و تامین انواع میوه با قیمت مناسب در سالجاری مورد تایید دولت و افکار عمومی بوده و انصافاً سال آرام و باثباتی را در تهیه و تنظیم بازار میوه شب عید در سال ۹۵ پشت سر گذاشته که لازم می دانم از تمامی عوامل تقدیر و تشکر نمایم.
غفاری ادامه داد: بنابراین اعلام می داریم که خبر منتشره به هیچ عنوان صحت نداشته و تکذیب می گردد و انتظار می رود صداوسیمای محترم شبکه سهند با تهیه گزارشی شفاف عملکرد ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی را اطلاع رسانی نماید.