قفل سنگین مدیریت چندگانه بر توسعه شهری
قفل سنگین مدیریت چندگانه بر توسعه شهری
نبود مدیریت واحد شهری در سالهای اخیر موجب تعلل و تاخیردر اجرای پروژه های بزرگ شهری و بدبینی مردم شده است.

به گزارش عصرتبریز، یکی از گلایه های به حق شهروندان در کلانشهرهایی مانند تبریز مدیریت های نابسامان و چند گانه در اداره شهرو اجرای پروژه ها بوده است. این گلایه در سطح مدیران ارشد هم شنیده میشود، مدیرانی که به جای تمرکز در اجرای ماموریتهای محوله مشغول چانه زنی و نامه نگاری با ادرات دیگر هستند تا بلکه بتوانند پروژه های تعریف شده را با کمترین هزینه و در کمترین مدت به انجام برسانند.

جلساتی که در کارگروه ها، کمیسیون های مختلف فرمانداری و استانداری از جمله شورای ترافیک برگزار میشود بیشتر به محلی برای حل اختلاف و اقناع سازی سازمانها با همدیگر برای پیشبرد پروژه های شهری است.

چند سال پیش صادق نجفی شهردار وقت تبریز به دنبال شکل گیری مدیریت واحد شهری در تبریز همانند شهرهای موفقی چون استانبول و پاریس بود و معتقد داشت با این شیوه مدیریتی بسیاری از اصطکاک های اجرایی از بین رفته و مدل توسعه ای بهتر اجرا خواهد شد.

هرچند که نبود مدیریت واحد شهری علاوه بر تبریز در دیگر کلانشهرها هم محسوس است، اما در تبریز این مشکل بیشتر از همه خود را نشان میدهد چرا که اولا در تبریز به قول متفکر آزاد نماینده مجلس، دستگاه های اجرایی به شدت درگیر بوروکراسی اداری و اجرای دستورات محوله از مرکز هستند و از طرف دیگر مدیران تبریزی تمایل چندانی به همگرایی و همراهی با یکدیگر و انجام ‌کار تیمی ندارند و اغلب خودسرانه و بدون در نظر گرفتن مصلحت شهر سعی در راضی نگه داشتن مدیران مرکز نشین دارند تا صندلی های مدیریتی خود را چند سالی بیشتر حفظ کنند.
نبود مدیریت واحد شهری در سالهای اخیر موجب تعلل و تاخیردر اجرای پروژه های بزرگ شهری و بدبینی مردم شده است.

تخریب آسفالت نو توسط دستگاه های دیگر بلافاصله پس از اجرا موجب نارضایتی عمومی میشود، همچنین در جلسات مهمی چون کمیسیون های عمرانی استانداری، زمان و انرژی زیادی برای اقناع سازی یک مدیر کل برای موضوعات پیش پا افتاده ای شده و یا اختیارات واگذاری انشعابات به محلی برای گرو کشی های اداری مبدل شده است. نامه های مابین ادارات ماه ها بلاتکلیف مانده و شهروندان بی خبر از همه جا سرگردان از تاخیر در اجرای پروژه ها ساعتها در شهر معطل میشوند.

در چنین شرایطی مسئولان ارشد استان راهکاری جز اعمال قدرت بیشتر و الزام مدیران به همراهی در پروژه های بزرگ شهری یا تفویض اختیارات بیشتر به مدیران اجرایی در پروژه های شهری ندارند چرا که در غیر اینصورت دود نبود مدیریت واحد شهری بازهم به چشم شهروندان عادی خواهد رفت.

نگارنده: سید مرتضی احمدپور/روزنامه نگار