پوتین، رهبران ایروان و باکو را به روسیه دعوت کرد
پوتین، رهبران ایروان و باکو را به روسیه دعوت کرد
ولادیمیر پوتین از رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای سفر به روسیه دعوت کرده است تا در پی تنش‌های اخیر بین ایروان و باکو در مورد مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کنند.

به گزارش عصرتبریز به نقل از خبرگزاری راشا تودی، به گفته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه که روز دوشنبه این خبر را تایید کرد، مسکو نگران “روندهای نگران‌کننده” در این منطقه است، “جایی که غرب به وضوح در تلاش است تا طرح‌های تقابلی آزمایش شده در اوکراین را منتقل کند.”

زاخارووا در بیانیه‌ای گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان را برای نشست سه‌جانبه بعدی به روسیه دعوت کرد، جایی که قرار است در آن مجموعه‌ای از موضوعات سه‌جانبه و دوجانبه مورد گفت‌وگو قرار بگیرد.

این سخنگو در مورد روند پایان دادن به مناقشه چندین دهه‌ای میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، غرب را به دنبال رویکرد “بی‌تدبیر و تهاجمی” متهم کرد. زاخارووا مدعی شد: اهداف واقعی واشنگتن و بروکسل به هیچ وجه جست‌وجوی مصالحه یا راه‌حل‌های متوازن نیست، بلکه خودترویجی و خودنمایی و بیرون راندن روسیه از قفقاز جنوبی است.

او افزود که همین رویکرد را می‌توان در “تلاش‌های آشکار نیروهای خارجی برای ایجاد دشمنی بین مسکو و ایروان” و در تلاش‌های آنها برای “بی‌اعتبار کردن سیاست روسیه در این منطقه” مشاهده کرد. زاخارووا گفت که تلاش این “نیروهای خارجی” برای تضمین خروج نیروهای حافظ صلح روسیه از قره‌باغ – منطقه‌ای که در مرکز اختلاف بین ایروان و باکو قرار دارد – “دقیقاً با هدف بی‌ثبات کردن قفقاز جنوبی است.”

در اوایل این ماه، پوتین پیشنهاد برگزاری نشست سه‌جانبه “در هر کجا و در هر زمان: در سوچی، در سن پترزبورگ، در مسکو” را ارائه کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه به اینترفکس گفت که مقدمات برگزاری این نشست ادامه دارد و تاریخ و مکان برگزاری آن در زمان مناسب مشخص خواهد شد.

در گزارش روزنامه ودوموستی به نقل از منبع دیپلماتیک آن آمده است که این دیدار ممکن است در پایان ماه اکتبر و به احتمال زیاد در سوچی برگزار شود. آخرین نشست سه‌جانبه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نوامبر سال گذشته در سوچی برگزار شد.

پاشینیان و علی‌اف اوایل ماه جاری دو دیدار در پراگ داشتند؛ یکی با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و دیگری با امانوئل ماکرون، رهبر فرانسه.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای مدت‌های طولانی بر سر تعدادی از مسائل، از جمله منطقه مورد مناقشه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند. در سال ۲۰۲۰، دو کشور جنگی ۴۴ روزه بر سر این منطقه داشتند که با آتش‌بسی با میانجیگری روسیه به پایان رسید و برخی از مناطقی که قبلاً توسط نیروهای تحت حمایت ارمنستان کنترل می‌شد، به باکو واگذار شد و نیروهای حافظ صلح روسی برای نظارت بر این توافق مستقر شدند.

تنش‌ها در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان بار دیگر در سپتامبر سال جاری میلادی تشدید شد و بنا بر گزارش‌ها، ده‌ها تن اعم از نظامی و غیرنظامی کشته شدند و هر دو طرف یکدیگر را عامل این خشونت‌ها دانستند.