نشست واکاوی پیامد‌های فرهنگی و ادبی عهدنامه ترکمانچای
نشست واکاوی پیامد‌های فرهنگی و ادبی عهدنامه ترکمانچای
نشست تخصصی واکاوی پیامد‌های فرهنگی و ادبی عهدنامه ترکمانچای در ایران و قفقاز در تبریز برگزار شد.

به گزارش عصرتبریز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در این نشست تخصصی که به مناسبت سالگرد انعقاد عهدنامه ترکمانچای ترتیب یافت، گفت: مذهب،‌ زبان و ادبیات مسئله‌ی اصلی دشمن در تهاجم فرهنگی است.

سیدمحمدحسین بلاغی اظهار داشت: یکی از مسائل مهم و ضروری منطقه که باید به آن پرداخت ویژه داشته‌ باشیم مسائل آذربایجان در حوزه فرهنگ، هنر، ادب و رسانه است چراکه تهاجم سیستماتیک شکل گرفته از حوزه فرهنگ شروع شده و جهت‌گیری‌ها در راستای تغییر هویت فکری و اندیشه‌ای جوامع است و براساس آن می‌خواهند به دیگر اهداف خود دست یابند و ضروری است تا مسائل آذربایجان‌ در چند سده‌ی اخیر مورد توجه و واکاوی بیشتر و دقیق‌تری قرار گیرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در طول این چند سال اخیر بر روایت آذربایجان تاکید ویژه دارند و در سال ۹۸ فرمودند که هر روایتی از ایران بدون روایتی از آذربایجان قطعا ناقص است، امسال نیز به روایت آذربایجان تاکید داشتند و از این رو ما باید مشکل روایت تاریخ آذربایجان‌ را برطرف کنیم.

بلاغی با اشاره به لزوم ایجاد همگرایی و انسجام در حوزه فعالیتهای فرهنگ، هنر، ادب و رسانه تاکید کرد: باید اتاق فکر در این راستا تشکیل شود و فرهیختگان و کارشناسان و اصحاب فکر و صاحبنظران گرد هم آیند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: ما تاریخ و عقبه‌ای غنی در این حوزه داریم و در عین حال در پیش رو با جریاناتی مواجه هستیم و براین اساس باید برنامه‌ریزی ما بیشتر در رابطه با مسائل پیش رو باشد تا از بتوانیم هویت خود دفاع کنیم.

حسن گلی کارشناس حوزه آسیای میانه و قفقاز هم در این نشست گفت: بازخوانی عهدنامه ترکمانچای برای جلوگیری از انحرافات در روایت‌های تاریخی ضروری است.
وی اظهار داشت: در رابطه با روایت و تحلیل عهدنامه خسارت بار ترکمانچای تحریفاتی رقم خورده است که این تحریفات در کنار مفاد عهدنامه ترکمانچای سرنوشت ساکنان قفقاز را در مسیری تامل برانگیز رقم زده و تبعات آن در حوزه های مختلف هنوز هم ادامه دارد.

وی افزود: این قرارداد باعث ایجاد وضعیت ژئوپلتیک کنونی شده است که البته برخی در صدد تغییر آن هم هستند و طبیعی است اگر در این خصوص اصرار کنند باید به ژئوپلیتیک قبل از ترکمانچای برگشت.

گلی خاطرنشان کرد: بعد از فروپاشی شوروی نبرد روایت ها در قفقاز تشدید شده و روایت ایرانی مبتنی بر واقعیت های تاریخی در مقابل روایت های غیر واقعی و تحریف آلود قرار گرفته است که در این میان استفاده و بهره برداری از قالب های مختلف هنری و ادبی برای ارائه واقعیات تاریخی امری ضروری است تا نسل‌های جدیدی که در منطقه تربیت می‌ شوند، نگاهی واقعی به ایران داشته باشند.