مدیرکل محیط زیست استان گفت: همت دولت سیزدهم بر این است که این تالاب احیا شده و از وضعیت بحرانی خارج شود.

به گزارش خبرنگار عصرتبریز،شهنام اشتری در حاشیه بازدید از تالاب قوری گل به خبرنگاران گفت: تشریح و تبیین مسائل زیست محیطی یکی از موضوعاتی است که در سال های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است. محیط زیست زاییده فرهنگ است و نحوه بهره مندی از محیط زیست باید پایدار شود.

وی گفت:از جمل مشکلاتی که در تالاب قوری گل وجود دارد این است که تناسبی بین میزان مصرف آب با میزان منبع آن وجود ندارد. 

مدیرکل محیط زیست استان در رابطه با وضعیت تالاب قوری گل اظهار داشت: کانالی که آب را به سمت تالاب قوری گل هدایت می کند مستهلک بوده و تماما بتنی یا لوله نیست. ۱۳ کیلومتر این کانال در بستر خاکی قرار دارد و مابقی آن در اکثر نقاط نیازمند ترمیم است.

در مسیر انتقال آب به این دریاچه که حدود ۳۳.۵ کیلومتر است، بیش از ۷۰ درصد آب تلف می شود به گونه ای که در پایین دست روستای نوجه ده میزان آب ورودی به کانال ۲۰۰ لیتر بر ثانیه است که به دلیل خاکی بودن بیشتر مسیر و نفوذ آب در خاک و برداشت های غیرمجاز به دلیل روباز بودن کانال، در پایین دست متوسط به ۵۰ الی ۷۰ لیتر بر ثانیه یعنی حدود یک سوم کاهش می یابد و این میزان آب نمی تواند تالاب را در سطح اکولوژیک نگه دارد.

اشتری افزود: انتقال آب به تالاب قوری گل از ابتدای پاییز سال گذشته تا اردبهشت ماه امسال بر خلاف سال های گذشته به صورت پیوسته انجام گرفت است. اما به دلایل کاهش میزان بارندگی تا ۵۰ درصد و سرمای بی رویه و یخبندان باعث شده که جریان آب به سمت تالاب کاهش پیدا کند.

وی به دلایل کاهش آب تالاب اشاره کرد و گفت: از نظر مصرف آب مشکلاتی همچون توسعه بی رویه اراضی کشاورزی، حفر چاه های غیرمجاز آب در ویلاهای اطراف تالاب و کم آب شدن خود چشمه های تالاب و کاهش سطح آب های زیر زمینی موجب کاهش سطح آب تالاب شده است.

مدیرکل محیط زیست استان از ترمیم کانال انتقال آب خبر داد و افزود: به دلیل اهمیت این اکوسیستم عملیات لوله کشی کانال انتقال آب در سال جاری اجرایی خواهد شد. با اجرایی شدن این پروژه تالاب به صورت کامل احیا خواهد شد و این دور از دسترس نیست.

اشتری خاطر نشان کرد: همت دولت سیزدهم بر این است که این تالاب احیا شده و از وضعیت بحرانی خارج شود. در صورت  تامین اعتبار لازم و اجرایی شدن برنامه ریزی های انجام شده برای احیای تالاب، شاهد تحقق این امر و بازگشت مجدد زندگی به تالاب خواهیم بود.

  • خبرنگار: سعید خسروشاهی