ایران تیر ماه عضو دائم و قطعی شانگهای می‌شود
ایران تیر ماه عضو دائم و قطعی شانگهای می‌شود
وزیر امور خارجه گفت: بدون تردید ایران کنشگر و قدرت اصلی در تحولات منطقه‌ای است و در سطح جهانی هم جمهوری اسلامی ایران از کنشگران اصلی به شمار می‌رود.

به گزارش عصرتبریز، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی به تشریح مهمترین اقدامات و دستاوردهای وزارت امور خارجه در ماه‌ها و هفته‌های گذشته و نیز برنامه‌های این وزارتخانه در راستای تداوم دیپلماسی پویای دولت سیزدهم پرداخت.

وزیر امور خارجه با اشاره به برگزاری گردهمایی سراسری ۱۰ روزه رؤسای نمایندگی‌های سیاسی بین المللی و کنسولی ایران که روز گذشته به کار خود پایان داد، تصریح کرد: این گردهمایی پس از پنج سال وقفه به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، هفته گذشته برگزار شد و محور اصلی این نشست بررسی پیامدهای نظم در حال ظهور و تحولات جهانی بود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه نظم جهانی در حال ظهور محور اصلی نشست بود، افزود: در بخش نتیجه‌گیری این نشست تلاش کردیم کنشگری و نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در این نظم جهانی در حال ظهور را بررسی کنیم.

وی با اشاره به دیدار مقامات، سفرا و نمایندگان ایران در خارج از کشور با رهبر معظم انقلاب گفت: از هفته گذشته که توفیق دیدار با مقام معظم رهبری را داشتیم و فرمایشات و رهنمودهای ایشان را دریافت کردیم تا امروز همچنان از ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی و تجاری در اجلاس بحث‌های متمرکزی صورت گرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تعیین جایگاه ایران در منطقه و جهان، شناسایی فرصت‌ها، تهدیدات و نیز اقدامات ضروری در نظم نوین جهانی را از مهمترین دستورات این نشست‌ها اعلام و تصریح کرد: بدون تردید ایران یک کنشگر و قدرت اصلی در تحولات منطقه‌ای است و در سطح جهانی هم جمهوری اسلامی ایران از کنشگران اصلی به شمار می‌رود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در نظم جدید جهانی هر جا که موضوع یا پدیده‌ای مورد بحث قرار می‌گیرد جمهوری اسلامی ایران غایب نیست، افزود: از جمله تحولات، ظهور قدرت‌های جدید اقتصادی در آسیا است و ایران خود کشور مهمی در این قاره به شمار می‌رود؛ جمهوری اسلامی ایران در ائتلاف‌های منطقه‌ای همچون شانگهای، بریکس، اتحادیه اوراسیا عضویت خود را پیگیری کرده است.

وی در ادامه از نهایی شدن قریب‌الوقوع عضویت ایران در سازمان شانگهای خبر داد و متذکر شد: آخرین مصوبه پارلمان کشورهای اصلی تشکیل‌دهنده شانگهای به‌منظور نهایی شدن عضویت ایران در این سازمان مربوط به پارلمان قرقیزستان بود که تصویب شد؛ بنابراین در تیر ماه با حضور رئیسی اعلام عضویت دائم و قطعی جمهوری اسلامی در شانگهای انجام می‌شود.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این گفتگو درباره روابط ایران و مصر اظهار داشت: مشکل دوجانبه‌ای بین تهران و قاهره وجود ندارد، ایران از هر ابتکاری برای توسعۀ روابط ایران و مصر، در راستای منافع دوطرف استقبال می‌کند.

امیرعبداللهیان همچنین اعلام کرد: مذاکرات حقابۀ هیرمند در آستانۀ به نتیجه رسیدن است.