ضعف مدیریت در صنایع تبدیلی، حلقه‌ی گمشده ی صنایع آذربایجان‌شرقی
ضعف مدیریت در صنایع تبدیلی، حلقه‌ی گمشده ی صنایع آذربایجان‌شرقی

واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک نقش مهمی در اقتصاد یک کشور ایفا می‌کنند. این واحدها نه تنها اقتصاد وابسته به دولت نیستند و بار مالی به دولت تحمیل نمی‌کنند، باعث اشتغالزایی نیز می‌شوند.

عصر تبریز:واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک نقش مهمی در اقتصاد یک کشور ایفا می‌کنند. این واحدها نه تنها اقتصاد وابسته به دولت نیستند و بار مالی به دولت تحمیل نمی‌کنند، باعث اشتغالزایی نیز می‌شوند.

تاکید بر استفاده از تولید داخلی، نقش محوری اقتصاد در سیاست‌های دولت و اقتصادمحور بودن مردم آذربایجان‌شرقی اهمیت این واحدها را در این استان دوچندان می‌کند.

از طرفی جامعه شناسان و اساتید اقتصادی، اقتصاد یک کشور را از عوامل تاثیرگذار در پیشرفت آن کشور می‌دانند، دکتر محمود سریع القلم در کتاب “فرهنگ سیاسی ایران” به این موضوع اشاره می‌کند که اگر اقتصاد یک کشور بیمار باشد این بیماری به سایر حوزه ها نیز سرایت خواهد کرد.

واحدهای تولیدی کوچک در این میان می‌توانند تاثیر بسزایی در خودکفایی تولیدات یک کشور و در نتیجه بهبود وضعیت اقتصادی و همچنین اشتغال‌زایی شوند.

شرکت مربای “گل آتشی‌آذر” بیش از ۱۶ سال است که در عرصه تولید مربا و مارمالاد با برند “آغبال” فعالیت می‌کند و علیرغم ناملایمات اقتصادی و تنگ شدن عرصه بر واحدهای صنعتی کوچک در سال‌های اخیر، توانسته به فعالیت خود ادامه دهد و سرپا بماند.

شرکت "گل آتشی آذر"

این شرکت با تلاشی جمعی و همتی خانوادگی به نتیجه رسیده است و به گفته‌ی “محمدحسن‌زاده” مدیرعامل این شرکت مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته تا بتواند به تولید ادامه دهد و علاوه بر فعالیت خود و برادرانش برای عده ای نیز اشتغال زایی کند.

آذربایجان‌شرقی به عنوان قطب شیرینی و شکلات مطرح است و نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی شیرینی و شکلات گواه این مدعاست که شمار بسیاری از شرکت‌کنندگان از آذربایجان‌شرقی هستند، در همین راستا و آشنایی بیشتر با فعالیت این صنف پای صحبت‌های مدیرعامل شرکت “گل آتشی آذر” نشسته‌ایم.

مربای "آغبال"

آقای حسن زاده پیشتر آذربایجان‌شرقی به عنوان قطب صنعتی کشور شناخته می‌شد، به نظر شما آیا با توجه به تغییر شرایط تولیدی و اقتصادی هنوز می‌توان این استان را استانی اقتصادی و صنعتی معرفی کرد؟

 

به نظر من این استان هنوز هم استانی اقتصادی و صنعتی است و به ویژه درعرصه‌ی تولید شیرینی و شکلات  در کشور بی‌رقیب است و نمی‌توانیم تاثیر واحدهای صنتعی و اقتصادی این استان را در اقتصاد کل نادیده بگیریم به نظر من تبریز در تولید شیرینی و شکلات بسیار فعال است و  اگر بگوییم تبریز قطب شیرینی و شکلات است بیراه نگفته‌ایم.

مدیر عامل شرکت "گل آتشی آذر"

 

به نظر شما مهم‌ترین مشکلی که تولیدکنندگان  این صنف دارند چیست؟

افزایش هزینه‌های کلی و هزینه‌های حمل و نقل یکی از مهم‌ترین مسائلی است که تولیدکنندگان با آن درگیر هستند پیش‌تر هزینه‌های حمل و نقل را مدنظر قرار نمی‌دادیم ولی در حال حاضر تولیدکننده هزینه‌ی زیادی را متحل می‌شود که محصول خود را به دست توزیع‌کننده برساند.

 

با هدفمندی یارانه‌ها بحث ۳۰ درصدی سهم صنعت از هدفمندی یارانه‌ها مطرح بود که تا به حال به صورت تمام و کمال اجرا نشده است، این عامل تا چه حدی توانسته تولید را تحت تاثیر قرار دهد؟

به نظر من مالیات برارزش افزوده بیش از هدفمندی یارانه‌ها بر تنگ‌تر کردن عرصه برای تولیدکنندگان نقش داشته است.

این مشکل برای برندهای بزرگ و معروف آنچنان به چشم نمی‌آید و آن‌ها از مصرف‌کننده دریافت و به دولت پرداخت می‌کنند اما واحدهای صنعتی کوچک بسیار تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند.

چرا که مالیات بر ارزش افزوده از ۳ درصد به ۸ درصد افزایش یافته است و این برای واحدهای صنعتی هم ردیف با ما بار مالی بسیار سنگین است. چرا که ما برای معرفی محصول خود و جذب مشتری نمی‌توانیم قیمت را بالا ببریم و به تبع آن کیفیت نیز باید حفظ شود.

حلقه‌ی گمشده ی صنایع آذربایجان‌شرقی

 

می توانید تفاوت آن ها را بیشتر توضیح دهید مگر مالیات بر ارزش افزوده برای همه یواحد های تولیدی یکسان نیست؟ پس چه فرقی می کند که واحد تولیدی بزرگ باشد یا کوچک؟

تولیدکننده‌های بزرگ به راحتی می‌توانند برای تولید خود بازار فروش داشته باشند و خریدار کد اقتصادی خود را استفاده می‌کند و مالیات بر ارزش افزوده را ثبت می‌کند اما واحدهای تولیدی کوچک که برند آنچنان شناخته شده‌ای ندارند با مشکل مواجه هستند. به نظرم اگر دولت مالیات بر ارزش افزوده را در چرخه‌ی تولید کمی بیشتر مورد ملاحضه قرار دهد این اقدام به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

امثال ما که کارخانه‌ی خود را با چنگ و دندان نگه داشته‌اند زیاد است. من با تجربه‌ی ۱۶ ساله در عرصه‌ی تولید فقط مدیریت نکرده‌ام و در زمانش همه کار انجام داده‌ام که هم واحد تولیدی‌ام راکد نماند و هم چند نفری که در این واحد اشتغال‌زایی می‌کنند از در آمد نیفتند به نظرم دولت باید برای واحدهای تولیدی اینچنینی که تجربه و تخصص دارند توجه ویژه‌ای داشته باشد.

 

نمایشگاه‌های شیرینی و شکلات کشور نقش مهمی را در معرفی محصولات ایفا می‌کنند، آیا در این نمایشگاه‌ها حضور داشتید؟

بله شرکت ما در سیزدهمین و چهاردهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات تهران حضور داشته و در این نمایشگاه بازخوردهای مناسبی توانستیم دریافت کنیم و بازدیدکنندگان متوجه تفاوت محصول ما بودند.

 

photo_2016-05-28_22-48-18

چه تفاوتی؟

شرکت ما برای اولین بار در ایران بسته‌بندی IML  را برای مربا عرضه کرده است. نوآوری در بسته‌بندی و طرح و همچنین کیفیت محصولات برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب بود و باعث معرفی محصولات شرکن آغبال شد.

 

حرف آخر؟

برای  آخرین حرف به عنوان یک تولیدکننده که مشکلات این استان را با گوشت و خون درک کرده است مهم‌ترین حلقه‌ی گمشده صنعت این استان را در نبود صنایع تبدیلی کشاورزی می‌دانم و از مدیران اقتصادی و صنعتی و همچنین از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنم که برای رونق تولید محصولات باغی و کشاورزی و  صنایع تبدیلی چاره‌ای بی‌اندیشند.

ما با کلی زحمت و آب محدود و  گران محصولات کشاورزی و میوه به دست می‌آوریم و به دلیل کمبود تجهیزات نمی‌توانیم صنایع پِرت را به محصول دیگری تبدیل کنیم. محصولی مانند سیب که ما خریداری می‌کنیم می‌توانیم تفاله‌ی آن را فرآوری کنیم و به محصولات دیگری تبدیل کنیم ولی به دلیل کمبود امکانات این کار از عهده‌ی ما خارج است.

مدیران اگر به این موضوع توجه داشته باشند می‌تواند باعث رونق و جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی و همچنین صرفه جویی در مصرف آب باشد.

گفتگو: ندا فرشباف