بهره‌برداری از ۱۹۰ طرح ایجادی و توسعه‌ای در هفته دولت
بهره‌برداری از ۱۹۰ طرح ایجادی و توسعه‌ای در هفته دولت
رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی گفت: به مناسبت هفته دولت، ۱۹۰ طرح آماده افتتاح و بهره‌برداری است که ۱۰۰ طرح بعنوان طرح ایجادی و ۹۰ طرح دیگر توسعه‌ای می‌باشد.

به گزارش عصرتبریز، محمدجعفر عظمایی صبح روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در مورد عملکردهای مثبت و موثر حوزه وسیع صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: هفته دولت، بعنوان موقعیتی مناسب و بجا شرایط را فراهم می‌کند تا اقدامات به انجام رسیده در طی یک سال گذشته بازگو شود به گونه‌ای که به مناسبت هفته دولت، ۱۹۰ طرح آماده افتتاح و بهره‌برداری است که ۱۰۰ طرح بعنوان طرح ایجادی و ۹۰ طرح دیگر توسعه‌ای است.

وی در خصوص طرح‌های آماده به افتتاح و بهره‌برداری اظهار کرد: آمار لازم برای میزان سرمایه‌گذاری انجام گرفته برای ۱۹۰ طرح آماده بهره‌برداری که از ۲۲ بهمن ماه سال پیش تا هفته دولت سال جاری بررسی شده است، مبلغی بالغ بر هشت هزار میلیارد می‌باشد.

عظمایی با تاکید بر اینکه آمار اشتغالزایی برای واحدهای آماده به بهره‌برداری حدود ۸ هزار نفر است، بیان کرد: پایدارترین و مطمئن‌ترین اشتغال و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ راه‌اندازی این واحدها، زنجیره ارزش افزوده در حوزه صنعت، معدن و تجارت در استان کامل بوده است اظهار کرد: استان ما یک استان صادرات گرا بوده و در پی تکمیل این واحدها، به میزان این امر افزوده شده است، به گونه‌ای که در حال حاضر آمار صادرات استان علی رغم میزان صادرات کشور، دارای شیب افزایشی است.

عظمایی رتبه استان از لحاظ صدور جواز تاسیس ایجادی جهت شروع سرمایه‌گذاری در کشور را اول عنوان کرد و خاطرنشان کرد: صدور هزار فقره جواز تاسیس با ارزش سرمایه‌گذاری ۵۵ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۲۵ هزار نفر با رویکرد توسعه متوازن پیش‌بینی می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: یکی از معایب این امر بر این مبنا است که در استان ما عمده تمرکزهای واحدهای صنعتی برای اطراف تبریز بوده و روند توسعه متوازن به سمت و سوی شهرستان‌ها است.

وی افزود: در میزان بیشترین طرح صنعتی در دست اجرا توسط بخش خصوصی دارای رتبه اول هستیم که در همین عرصه، دو هزار و ۹۰۰ طرح در داخل و خارج شهرک‌های صنعتی استان با حجم سرمایه‌گذاری ۶۸ هزار میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال ۴۲ هزار نفر در حال اجرا است.

عظمایی با تاکید بر اینکه هدف‌گذاری کرده‌ایم ۵۰۰ طرح را تا پایان سال جاری راه‌اندازی کنیم، عنوان کرد: عملیاتی شدن مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری و پروژه‌های سرمایه‌گذاری پس از این سفر، اتفاقات قابل توجهی را در بر داشت که عمده واحدها موفق به اخذ ثبت سفارش برای واردات تجهیزات و حمایت اولیه شدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره یه اینکه پروژه‌های زیرمجموعه شیشه خودرو، در مهر ماه سال جاری آماده افتتاح و بهره‌برداری است ادامه داد: برخی از طرح‌های گروه سرمایه‌گذاری شیرین عسل حداکثر سه ماه آینده آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

او با بیان اینکه در پی سفر دوم ریاست جمهوری به استان بالغ بر ۲۰ تفاهم نامه به ارزش ۲۰۰ هزار میلیون تومان انعقاد یافته است، گفت: این رقم یک مقدار قابل توجهی برای استان ما است.

عظمایی در مورد برگزاری ۵۰ جلسه ستاد تسهیل استان اظهار کرد: کسب رتبه اول در این عرصه و پیگیری تا حضور نتیجه از جمله دلایل کسب رتبه اول در این حوزه بود. مابقی مصوبات نیز در حال اجرا است مگر اینکه واحد تولیدی مراجعه نکرده باشد.

وی آذربایجان‌شرقی را بهشت تنوع مواد معدنی دانست و ادامه داد: ۵۲ نوع مواد معدنی در سطح استان شناسایی و ثبت شده است که این امر با اختلاف، استان ما را بعنوان استان پر مزیت در حوزه معدن قرار داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی توسعه فعالیت‌های اکتشاف و بهره‌برداری از معادن استان را زیر دستور کار حوزه معدن استان دانست و افزود: ۱۵ فقره بهره‌برداری معدن با سرمایه‌‌گذاری بیش از ۴۵ میلیارد تومان از سوی سازمان صادر شده که رشد ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه پنج ماهه سال گذشته دارد و این امر نشان‌دهنده فعالیت بیشتر حوزه معدن به نسبت سایر بخش‌ها است.

عظمایی عنوان کرد: ۴۴ فقره پروانه اکتشاف صادر شده است که صدور این مرحله، یک مرحله ابتدایی از کاوش معدن به شمار می رود که ۳۵۱ کیلومتر مربع از این اکتشافات انجام یافته و رشد سه برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت.

وی مرحله دوم کاوش معدن را گواهی کشف عنوان کرد و گفت: ۱۶ فقره گواهی کشف برای ۵۸ کیلومتر مربع صادر شده و نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی را در بر داشته است.

عظمایی در خصوص تشکیل شرکت مس سونگون نیز گفت: اصطلاح استقلال شرکت مس کاملا اشتباه بوده و در بعد ملی، شرکتی بنام شرکت ملی مس مطرح نمی‌شود. در این خصوص تشکیل شرکت مس آذربایجان صحیح است و نه استقلال مس آذربایجان.